Menu Zavřít

Agentury společně, elektrické lodě a DPH v Zálivu

4. 2. 2019
Autor: Euro.cz

Přinášíme zprávy o zajímavém dění ze světa od ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade.

ÍRÁN

První kvartál 2019 ukáže

Rok 2018 byl pro Írán obtížný.

V ekonomice se projevily jak interní faktory, jako například uvalení zákazu dovozu na určité zboží (cca 1400 položek), tak i externí, především nejistota z kroků Washingtonu a samozřejmě následné postupné uvalení jednostranných, často velmi tvrdých sankcí ze strany USA.

Konec roku naznačoval jakési nové narovnání íránského importu a exportu, a to především co se plateb do zahraničí týče. Na počátek roku je ohlášeno zmírnění restrikcí dovozu některých položek, na druhé straně uvidíme, jak to bude s možnostmi plateb ve prospěch zahraničních dodavatelů. V tuto chvíli platí, že americké sankce blokují prakticky vše (z pohledu bankovního sektoru), vyjma zboží směřujícího do zdravotnictví, farmacie, potravinářství a zemědělství. V těchto oblastech by za jistých podmínek neměl být v dovozu do Íránu vážnější problém, totéž platí i pro úhrady takových obchodů. První kvartál roku 2019 nastíní další vývoj, nicméně v tuto chvíli přetrvávají bankovní problémy firem, které íránský trh neopustily. x Filip Tůma, Teherán

TURECKO

Nový technologický hub v elektrifikaci lodní dopravy

Turecko je dlouhodobě významným hráčem na poli výroby a především opravy lodí. Novinkou jsou lodě na čistě elektrický pohon, země v této oblasti rovněž patří mezi světovou špičku. Turecké loděnice obdržely jen za posledních šest měsíců třicet objednávek na lodě s elektrickým pohonem, ať už se jednalo o trajekty, rybářské lodě či remorkéry. Celosvětově se lodím na elektrický pohon věnuje jen patnáct firem, jedním z průkopníků je také turecká společnost Elkon. Její předseda Mehmet Buldurgan uvádí, že firma v posledních letech vyvinula velmi úspěšné aplikace v integraci hybridních a plně elektrických pohonných systémů jako alternativu k běžným dieselovým motorům.

Do budoucna se má poptávka po lodích na čistě elektrický pohon dále zvyšovat, a to i díky tendrům Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). Kancelář agentury CzechTrade v Istanbulu hodlá v dubnu 2019 uspořádat misi českých dodavatelů techniky a vybavení do tureckých loděnic, která naváže na loňský úspěšný první ročník. x Vladislav Polách, Istanbul

čína

Česko partnerem Guangzhou Design Week 2018

Koncem roku 2018 proběhla v jihočínském Kantonu (Guangzhou) největší designová výstava v jižní Číně: Guangzhou Design Week 2018. S organizátory se podařilo prosadit Českou republiku jako partnerskou zemi veletrhu. CzechTrade Kanton ve spolupráci s Velvyslanectvím ČR v Pekingu zorganizoval společný český stánek na ploše 216 m2, kde se prezentovaly dvě desítky českých designérů či designových firem.

Akce byla součástí projektu Czech Days 2018, které se konaly loni právě v oblasti jižní Číny.

Česká expozice budila velkou pozornost mimo jiné díky originálnímu zpracování celého stánku (design navrhl Jiří Příhoda), zájem poutal také vystavený veterán Škoda 422 z roku 1930 nebo klavír od firmy Petrof. x Aleš Červinka, Kanton

PERSKÝ ZÁLIV

Jednotná daň z přidané hodnoty stále není

V červenci 2016 se všech šest členských států Gulf Cooperation Council (GCC), tedy Bahrajn, Katar, Kuvajt, Omán, Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty, dohodlo na zavedení DPH ve výši pěti procent. K Saúdské Arábii a Spojeným arabským emirátům, ve kterých se 5procentní sazba DPH na takřka veškeré zboží a služby uplatňuje už od 1. ledna 2018, se začátkem ledna 2019 přidal i Bahrajn. Omán ji plánuje zavést od 1. září 2019. U zbylých dvou, tedy Kataru a Kuvajtu, je situace nejistá. Zavedení DPH v Kataru je dle guvernéra národní banky závislé na několika faktorech, např. na výši spotřebitelských cen, fiskální politice a příjmech státního rozpočtu. Rádi by také vyčkali zkušeností, jaké získají státy GCC, kde již byla pětiprocentní DPH zavedena. Poslední ze šestice členských států, Kuvajt, avizoval zavedení DPH nejspíše až v roce 2021. x Michal Nedělka, Dubaj

ZAHRANIČNÍ SÍŤ

CzechTrade a CzechInvest spolupracují pro širší nabídku služeb

Agentury CzechTrade a CzechInvest působí od začátku roku 2019 v zahraničí společně. Jedná se o logický krok úspěšně probíhajícího integračního procesu, který navazuje například na již fungující souběžné působení agentur v regionech ČR. Jednoznačnou výhodou pro české podnikatele je větší pokrytí zemí a možnost využívat pomoci přímo v místě, ať při navazování nových obchodních kontaktů, rozvoji zahraničního podnikání nebo při realizování efektivního zahraničního marketingu.

Integrovanou síť aktuálně tvoří 54 zahraničních kanceláří, které jsou obsazeny odborníky s dlouhodobou znalostí daného teritoria, jazykovou vybaveností, důležitými místními kontakty a praxí v zahraničním obchodě. Mohou tak zhodnotit reálné šance českých firem na úspěch a doporučit jim, jak nejlépe postupovat.

CzechTrade a CzechInvest průběžně mapují perspektivní obory, v nichž se české firmy dokázaly ve světě prosadit díky unikátní výrobě, patentům, řemeslné tradici nebo designu. Cílem je vzbudit u zahraničních partnerů patřičný zájem, a otevřít tak dveře nejen dalším českým výrobcům, ale také prohlubující se vědeckovýzkumné a technologické spolupráci se zahraničními partnery. Vedle osvědčených marketingových materiálů, jako jsou cizojazyčné oborové katalogy a brožury, pak tato sektorová specializace znamená také prezentace na vybraných akcích v zahraničí. A to na výstavách a veletrzích, specializovaných misích či konkrétních B2B setkáních. Patří mezi ně i Sourcing Days, v rámci nichž mají české firmy možnost prezentovat své výrobky a služby přímo zahraničním nákupčím.

FIN25

České firmy mohou konzultovat své obchodní záměry s řediteli zahraničních kanceláří CzechTradu a CzechInvestu na akci Meeting Point CzechTrade, která se koná ve dnech 5.–6. 2. 2019 v Praze. x Zuzana Synková, Praha

  • Našli jste v článku chybu?