Ať už si člověk navečer zajde na poslední díl Pána prstenů, nebo se pokusí zapnout si televizi, gumovým kachničkám, želatinovým bábovičkám a pračkám ve virtuálních ulicích neunikne. Spot na novinku automobilky Ford v Česku – Ford Focus C-Max – je stejně agresivní jako cenová politika české pobočky Fordu v posledních měsících. Jako první se s cenou začínající blízko 250 tisíc objevily akční modely Fiesta Family, jejichž prodej minimálně do konce února bude pokračovat. Poté přišel Fusion Family a po novém roce Ford vyrukoval s Focusem Forte za necelých 350 tisíc korun nebo sníženou cenou u malého Ka. Pračky napodobující konkurenční vozy jsou proti tomu slabým odvarem.
Nese to však výsledky. Fiest se do srpna minulého roku prodávalo zhruba kolem sto kusů měsíčně, avšak od září se prodeje náhle za stejné období téměř zdvojnásobily. Na konci roku skončila česká pobočka automobilky na pátém místě mezi prodejci nových osobních a užitkových vozů a v současné době drží 5,67 procenta trhu. Ford si loni podle statistik Svazu dovozců automobilu zakoupilo 9511 zákazníků (Ford Motor Company uvádí číslo 9620). Nárůst byl patrný v oblasti osobních vozů, kde se prodeje zvýšily o třetinu na 6580 aut. Mezi užitkovými automobily Ford zaujímá v Česku první příčku s 2931 prodanými vozy a šestnáctiprocentním podílem v tomto segmentu.
Podpořit agresivní chování na trhu hodlá Vladimír Vošický, generální ředitel zastoupení Fordu pro Českou republiku a Maďarsko, rovněž letos. „Detaily naší strategie zůstanou samozřejmě skryty až do poslední chvíle, ale jedním z jejích prvků je masivnější oslovení podnikatelských subjektů. Rok 2003 nám jasně ukázal, že je stále velké množství firem, které používají vozy zastaralé koncepce s vyššími pořizovacími a provozními náklady. Proto se letos zaměříme na kampaň „otevírání očí“ firem, jejichž vozový park tvoří vozy uvedených charakteristik,“ uvádí Vošický. S tím souvisí i výraznější koncentrace na marketing, charakterizovaná reklamou na Focus C-Max. Prostředky, které do kampaní letos Ford v Česku vloží, však Vošický nesdělil.
V letošním roce by chtěl Ford Motor Copany v Česku prodat 10 500 nových vozů, což by představovalo zhruba devítiprocentní růst. Na trhu si Ford vytyčil za cíl získat šest procent podílu. Zatímco v loňském roce se v Česku prodalo 148 tisíc nových osobních vozů, Vošický očekává, že ve střednědobém horizontu by toto číslo mělo překročit dvousettisícovou hranici. Letos na českém trhu předpokládá růst v řádech procent. Jak generální ředitel zastoupení Fordu poznamenává, v Česku v roce 2004 postupně porostou ceny nových vozů s výjimkou luxusních segmentů. Novinkami Fordu pro začátek roku jsou zmíněný Focus C-Max a sportovní verze Fordu Ka s benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 95 koní. „Nabídku v Česku budeme pochopitelně průběžně rozšiřovat, ale je ještě brzy mluvit o konkrétních vozech,“ dodal Vošický.
Finanční údaje Ford po jednotlivých státech neposkytuje. Celosvětově se americká automobilka dostala po třech letech opět do černých čísel a její čistý zisk dosáhl 495 milionů dolarů. Nepříjemné pro ni je, že loni - v roce svého stoletého výročí – klesla ze druhé příčky nejprodávanější automobilky světa, když ji předběhla o šedesát tisíc prodaných vozů japonská Toyota. Vozy koncernu se značkami Ford, Mercury, Lincoln, Jaguar, Volvo, Land Rover a Aston Martin si koupilo 6,72 milionu zákazníků, kromě nich vlastní americký výrobce podíl v japonské Mazdě. Analytici sice upozorňují, že posuzování automobilek podle prodejů je pouze symbolické, ale skutečností je, že v ukazatelích, jako je tržní kapitalizace či ziskovost, je na tom Toyota ještě daleko lépe. U agentury Standard & Poor’s je v současné době dlouhodobý rating Fordu pouze jeden stupeň nad kategorií „junk“. Bude-li se však Ford pokračovat v tempu, jaké nasadil při uvádění novinek na detroitském autosalonu, zvyšovat svoji ziskovost a zároveň vystupovat stejně dravě jako v Česku, může se pro něj letošek stát velkým návratem na loni ztracené pozice.
Rytíři modrého oválu
(prodeje osobních vozů Ford v ČR za rok 2003)
Model počet vozů za rok segment podíl v segmentu (%) umístění v segmentu
Ka 47 mini 1,35 9.
Fiesta 1595 malé 2,06 8.
Focus 2397 nižší střední 12,16 2.
Mondeo 1765 střední 5,85 3.
SportKa 7 sportovní 0,9 21.-24.
Focus C-Max 53 MPV 0,67 34.
Galaxy 35 MPV 0,44 41.
Tourneo Connect 112 MPV 1,41 23.
Transit 174 MPV 2,19 18.
Pramen: Svaz dovozců automobilů
Novopečená trojka
(celosvětové výsledky Ford Motor)
Čistý zisk 495 milionů dolarů
Tržby 164,2 miliardy dolarů
Prodaných vozů 6,72 milionu