Změny v chování zákazníků jsou příčinou přestavby supermarketů
Lídr českého maloobchodu, Ahold Czech Republic, učinil poměrně odvážný krok. Rozhodl se své dva již zavedené řetězce prodejen – Mana a Sesam – ze dne na den přetvořit na nový formát, který by pod jednou střechou a značku spojil výhody supermarketu i diskontního prodeje. Od 9. května by 140 prodejen českého Aholdu, který je dceřinou společností nadnárodního Royal Aholdu se sídlem v nizozemském Zaandamu, mělo nést nové jméno Albert. Vznikne tak nejrozsáhlejší síť supermarketů v České republice. Německé diskonty jsou lepší. „Když jsme se před časem zamýšleli nad organizací naší společnosti a analyzovali data, došli jsme k závěru, že zákazníci našich supermarketů Mana i diskontních prodejen Sesam jsou si velice podobní. Přitom oba typy prodejen se navzájem doplňují, nejdou proti sobě, vysvětluje generální ředitel a předseda představenstva Aholdu Dick Boer, proč se rozhodli řetězce spojit v jeden. „Chtěli jsme se tím ještě více přiblížit potřebám našich zákazníků, kteří by nyní v novém řetězci měli najít vše, co potřebují pro každodenní spotřebu a navíc za příznivé ceny, doplňuje jej Milan Růžička, ředitel formátu Albert. Zbylé sítě Aholdu se však nezmění – hypermarkety Hypernova a řetězec megamarketů Prima firma ponechá v současné podobě. Zástupci Aholdu nepřímo připouštějí, že důvodem pro jejich nynější rozhodnutí bylo i méně výrazné postavení řetězců Mana a Sesam na trhu. Supermarkety Mana byly sice vnímány jako prodejny s poměrně širokou nabídkou kvalitního potravinářského i nepotravinářského zboží, ale cenově nebyly přitažlivé. Ještě více se pochybnosti týkaly diskontů Sesam, které se nedokázaly prosadit v boji s dravou konkurencí tří německých investorů. Řetězec „hard diskontů Penny Market ze skupiny REWE a síť levných hypermarketů Kaufland ze skupiny Lidl & Schwarz si dokázaly během velmi krátké doby získat přízeň početné skupiny českých spotřebitelů. V závěsu za nimi je pak síť diskontů Plus společnosti Tengelmann. Sesam spolu s většinou dalších řetězců za trojicí často jenom paběrkovaly. Vytloukání hlav. „Česká ekonomika se dosti podobá německé, a to se odráží i v úspěších diskontního prodeje, který má v Německu silnou pozici, upozorňuje ředitel společnosti pro výzkum trhu GfK Praha Michal Ševera. Podle jeho názoru jsou obchodníci nyní nuceni reagovat i na poměrně zásadní změny nákupních zvyklostí českých spotřebitelů, k nimž došlo zejména během posledních tří let. „Lidé nakupují méně často, více k nákupům používají auto, projevují se také značné regionální odlišnosti. Reakce českého Aholdu se Ševerovi zatím jeví jako poměrně zdařilá. Jak ale dodává, „vytlouct zákazníkům z mysli dvě etablované značky a naučit je důvěřovat v novou není nikdy jednoduché a žádá si to poměrně značné náklady. Ředitel Dick Boer minulý týden veškeré prostředky spojené s novým formátem (včetně reklamních výdajů) odhadl na půl miliardy korun. Rychlejšímu uvedení nového řetězce na trh by mohla pomoci i skutečnost, že pod privátní značkou Albert v něm firma zákazníkům hned od začátku nabídne i zhruba osmdesát druhů potravinářského a drogistického zboží. Nerozlučné duo z Beneluxu. Ahold svým novým konceptem prodeje neobjevil Ameriku. Supermarkety se zřetelnými prvky diskontního prodeje provozuje, většinou na větší ploše, i konkurenční řetězec Delvita belgické společnosti Delhaize le Lion (v ČR má nyní asi 75 supermarketů). Lze tedy předpokládat, že po změnách v Aholdu bude rivalita mezi dvěma maloobchodníky z Beneluxu ještě výraznější. V tomto souboji může Delvita vsadit na vysokou znalost své značky (v posledních průzkumech předstihla již i znalost tradiční Jednoty), řetězec Albert je v tomto směru úplně na začátku. Na druhou stranu může nováček těžit z úspor (sloučení dvou řetězců do jednoho by se mělo projevit ve snížení režijních nákladů) a zajímavých cen (pro síť 140 prodejen je jistě možné sjednat výhodnější nákupní podmínky). Čas ukáže, které hledisko převáží. Delvita i Ahold přišly do ČR již v roce 1991. Delvita začala v Praze a odtud expandovala do dalších českých měst, Ahold postupoval obráceně – základní tábor postavil v Brně a postupně se přesouval směrem ku Praze a dále na západ. Obě firmy jsou však i po letech vnímány jako průkopníci moderních forem prodeje v České republice. Byly to ony, kdo bývalým socialistickým samoobsluhám daly úplně novou tvář a vtiskly jim svůj nezaměnitelný rukopis. Do budoucího supermarketového zápolení samozřejmě promluví i další. Řetězec Billa (stejně jako diskonty Penny Market patří do dravé skupiny REWE, na konci roku 1999 měl 54 prodejen) či rakouský Julius Meinl (103 prodejen) těžko mohou ponechat nynější radikální přestavbu u největšího maloobchodníka bez odezvy. Určitě ne, pokud tato změna přinese i kladnou odezvu ze strany spotřebitelů.