Byznys s půjčováním lodí globálně roste. Tomáš Vondráček buduje firmu, která se i díky internetu chce stát největším pronajímatelem na světě.
Je to trochu paradox. Česká republika nemá mořské pobřeží, nejbližší moře je vzdáleno vzdušnou čarou tři stovky kilometrů (a navíc je to studený Balt), přesto tráví dovolenou na lodi na moři až sto tisíc Čechů ročně. Jedním z nich je i Tomáš Vondráček, majitel české pobočky reklamní agentury WMC Grey, digitální agentury Actum a také firmy Zindulka, která se minulý měsíc přejmenovala na yachting.com. „Začínal jsem jako nespokojenec. S rodinou a kamarády jsme si pronajímali lodě od různých firem. Šokovala mě zoufalá úroveň služeb a žádný servis pro klienty. Pak jsme se setkali s Jiřím Zindulkou, který se to snažil změnit, ale neměl dostatečnou lidskou ani finanční kapacitu. Bavili jsme se tak dlouho, až jsem do jeho firmy vstoupil,“ popisuje Vondráček své podnikatelské začátky v loďařském byznysu před čtyřmi lety.
Postupem času odkoupil majoritu a začal investovat do svého velkého plánu: Vybudovat firmu, která bude klientsky orientovaná a na rostoucím trhu se - i díky internetu - stane největším pronajímatelem lodí na světě. Zpočátku se firma zaměřila na zkvalitnění servisu, poté zapracoval na marketingu a největším nákladem současnosti je obří softwarový projekt, který dosavadní Vondráčkovu investici ve výši zhruba 700 tisíc eur zdvojnásobí. „Ale zároveň nám umožní růst, dostat pod smlouvu další tisíce lodí a nabídnout je online našim klientům,“ vysvětluje Vondráček.
Patnáct tisíc lodí pod smlouvou
Moderní technologie a takzvaná digitální ekonomika totiž segment dovolené na lodích zásadně mění. A toho chce třiačtyřicetiletý podnikatel využít. Podobně jako Uber přinesl revoluci do přepravy osob, Airbnb zpřístupnil cestování dalším sociálním vrstvám nebo Booking.com otevřel hotelům a penzionům cestu k novým hostům, chce Vondráček přes svou firmu propojit majitele lodí na celém světě se stále se zvětšující skupinou lidí, kteří chtějí strávit dovolenou na moři, jezeru či řece. „Dochází tu k zásadnímu přesunu od vlastnictví lodí k pronájmům. Dřív člověk potřeboval kolem deseti milionů na samotnou investici do plavidla, stovky tisíc ročně na provoz a údržbu a k tomu dva měsíce dovolené, aby si to užil,“ vzpomíná Vondráček na dobu ještě před patnácti lety.
„Dnes stačí patnáct, dvacet tisíc a kamarád, který má kapitánské zkoušky. Nebo si parta může najmout profesionálního kapitána rovnou s lodí. Bariéra vstupu do jachtingu se změnila na straně klientů i majitelů plavidel. Do tohoto oboru investují jak privátní firmy, tak i státy a municipality, které budují mariny a další zázemí pro mořeplavce,“ popisuje.
Tomáš Vondráček
Podle odhadů analytiků by se celosvětový byznys pronájmů lodí měl během následujících sedmi let znásobit z devíti na 24 miliard dolarů. A na rostoucím trhu chce česká firma hrát klíčovou roli. „Celý obor je velmi fragmentovaný, potřebuje, aby ho někdo zorganizoval. Třeba v Chorvatsku je přes dvě stě pronajímatelů s průměrně patnácti loděmi. S naším technologickým zázemím jsme připraveni bariéry odbourat či úplně zrušit,“ slibuje Vondráček, jenž počítá s nárůstem poptávky zejména z východu. „Hodně porostou Číňané a další Asiaté, kteří bohatnou a mají o jachty enormní zájem. Je třeba být na trhu připraven, až začnou jezdit,“ dodává.
Digitální Klondike: Praha řeší, jak zkrotit Airbnb
Již dnes má česká firma pod smlouvou na patnáct tisíc lodí, zejména charterových společností, přičemž Vondráčkovi lidé připravují P2P službu, která bude určena i jednotlivým soukromým vlastníkům. Základem je, aby vše šlo vyřídit online, ideálně aby se zákazník mohl odbavit i z telefonu. „Klient v Praze je pro nás úplně stejný jako Američan, který si přes nás půjčí plavidlo v Karibiku,“vysvětluje Vondráček svoji vizi. Po české, německé, polské a anglické verzi systému připravuje firma právě americkou mutaci stránek, další na řadě jsou Švýcarsko, Rakousko a severské státy.
Doména od dentisty
Expanzi by mělo napomoci i nové jméno firmy. Původní název Zindulka společnost vyměnila za globálně znějící yachting. com, kvůli čemuž se rozhodla investovat do pořízení stejnojmenné domény. „Zaplatili jsme téměř 200 tisíc dolarů. Vlastnil ji dentista z amerického Oregonu, řadu let - nebyla využívána,“říká Vondráček. Mimochodem hlavní konkurence, projekt Sailo, pochází z USA, další silní hráči (Sailogy a Zizoo) jsou evropští - ze Švýcarska a Německa.
Přes významné investice do IT i marketingu si Vondráček podnikání ve vznikajícím segmentu pochvaluje: „Marže jsou v úrovni-náct procent. Provozně se přiblížíme nule.“ A dodává, že yachting.com očekává letošní tržby kolem 160 milionů korun. Úsměvné je, že po aktivním vstupu do oboru se Vondráčkův čas na moři paradoxně krátí. „Dostanu se na loď dvakrát třikrát do roka na kratší pobyt, a ještě u toho pořád pracuji,“ uzavírá.
Přečtěte si také: