Vstup na burzu je sám o sobě poměrně riskantní krok, který se ne vždy vydaří, a proto se k němu firmy odhodlávají většinou až ve chvíli, kdy jsou si úspěchem téměř jisty. Příběh Airbnb je však jiný. Jakožto platforma přímo spojená s cestovním ruchem se stala veřejně obchodovanou společností koncem roku 2020, tedy v okamžiku vrcholící globální pandemie, jež ochromila turismus po dobu několika příští let.
Aby Airbnb překonalo nejtěžší krizi, muselo propustit zhruba 25 procent zaměstnanců, tedy asi 1 900 z celkových sedmi a půl tisíce, a kromě toho také nashromáždit dvě miliardy dolarů (kombinací vlastního kapitálu z prodeje akcií a půjčky) na vylepšení nepříznivé finanční situace. Hodnota společnosti nicméně i tak klesla na 18 miliard dolarů, což byl ve srovnání s rokem 2017 téměř poloviční propad.
V rámci šetření rovněž ,pozastavila‘ vedlejší služby typu Airbnb Studios, které s jejím hlavním podnikatelským záměrem přímo nesouvisí, a omezila investice do hotelů a luxusních nemovitostí. „Když jsme Airbnb zakládali, šlo nám o sounáležitost a spojení. Tato krize zostřila naše zaměření na návrat ke kořenům, k základům, k tomu, co je na Airbnb skutečně výjimečné – tedy k lidem, kteří dávají své domovy k dispozici, a dalším tak přinášejí zážitky,“ uvedl začátkem května 2020 v dopisu zaměstnancům spoluzakladatel a generální ředitel Brian Chesky.
V průběhu zmíněné krize se Airbnb stihlo spojit s konkurenčním projektem Vrbo, jehož vlastní cestovní společnost Expedia. Vedení obou firem si od tohoto kroku slibovalo, že tím učiní přítrž takzvaným party domům, tedy objektům, které si lidé k nelibosti sousedů pronajímají výhradně za účelem konání soukromých večírků. Během prvního koronavirového léta navíc Airbnb tyto akce právě z důvodu ochrany veřejného zdraví oficiálně zakázalo, za což se na něj ze strany uživatelů snesla velká vlna kritiky. Té každopádně čelily téměř všechny subjekty v oblasti sdílené ekonomiky. S výraznou nespokojeností svých zákazníků se setkal například i Uber.
Ku prospěchu, či na škodu?
Chesky se před několika týdny nechal v rozhovoru pro CNBC slyšet, že pandemická zkušenost bude nakonec pro odvětví decentralizovaného bydlení přínosem. Mnoho investorů však poznalo rizika a křehkost tohoto podnikání, což pro budoucnost společnosti není zrovna dvakrát příznivá vyhlídka. Šéf Airbnb prohlásil, že sází především na oddanost zákazníkům. Zda s uvedeným konceptem uspěje, je otázkou - důležitou roli totiž bude hrát také míra regulace na poli sdílené ekonomiky.
Například v roce 2014 uvažoval stát New York o úplném zákazu krátkodobých pronájmů přes Airbnb. Uvnitř světových metropolí, Prahy nevyjímaje, stále častěji probíhají hlasité debaty o ekonomických a sociálních dopadech podnikání společnosti. V této souvislosti jsou často skloňovanými tématy nedostatek volných bytů pro místní obyvatele či rušení nočního klidu.
Hlavním argumentem kritiků je fakt, že pronajímatelé dělají ze svých nemovitostí místo ke krátkodobému pobytu, což jednak omezuje nabídku bydlení v rámci té dané lokality a zároveň i zahlcuje města turisty, kteří často nemají jakékoliv zábrany. Společnost Airbnb ovšem namítá, že většina jejích zákazníků pochází ze střední třídy a díky možnosti pronájmu si zvyšuje příjem, což prý ve výsledku ekonomikám jednotlivých zemí prospívá.