Kvůli vleklým problémům amerického Boeingu zaznamenal Airbus zvýšenou poptávku po dopravních letadlech. Potíž je v tom, že kapacitně nezvládá. Z 800 kusů letos zvýší výrobu jen na 860, což je o 30 strojů méně, než původně oznamoval. Složitější a časově náročnější se ukázala například instalace kokpitů.
Rok od první nehody letadla Boeing 737 MAX vychází najevo, že konkurenční výhodu nemůže společnost Airbus na trhu s dopravními letouny naplno využít. I když nově získala jednu z největších zakázek historie - indická letecká společnost IndiGo si objednala 300 kusů A320, jež by bez slevy znamenala obchod za 33 miliard dolarů - potýká se evropské konsorcium s produkčními problémy.
Obáváte se létat kvůli nehodám letadel Boeing?
Proto také nemůže výrazně zvýšit svou roční produkci. Před tím, než Boeing zabředl do krize, počítal Airbus s letošní produkcí 800 kusů letadel. Před několika měsíci uvažoval o zvýšení výroby o 90 strojů. Nyní ale oznámil, že to bude jen šest desítek exemplářů.
Jako úzké výrobní hrdlo se ukazuje výroba a kompletace kabin, jež se montují v Hamburku. Je časově náročnější, než firma původně plánovala. Vyplývá to z vyjádření ředitele společnosti Guillameho Fauryho, který zastává tuto funkci od jara tohoto roku.
Výroba nových a úspornějších letounů A321neo je obecně časově náročnější, než manažeři původně tvrdili. Faury slibuje, že koncern po roce 2021 zvýší produkci díky automatizaci.
Evropští piloti odmítají návrat poruchového boeingu
Na obchodní výsledek nemá mít snížená produkce vliv, řekl finanční ředitel Dominik Asam. Za prvních devět měsíců se firmě zvýšil provozní zisk meziročně o 51 procent na 1,1 miliardy eur, Boeing naopak oznámil za prvních devět měsíců pokles příjmů o 95 procent.
Navíc se musí americký výrobce nově potýkat i s problémy letadel 737NG. Své exempláře uzemnila australská společnost Quantas.
Boeing také čelí vyšetřování hospodářského výboru v americkém Senátu. Od některých politiků dokonce zaznělo, že letadla jsou létajícími rakvemi, protože jsou nebezpečné pro cestující. Šéf Boeingu Dennis Muilenburg slíbil, že se koncern z chyb poučil a identifikoval problémy, jež vedly k nehodám letounů. Po pádu dvou letadel 737 MAX (v říjnu 2018 a březnu 2019) zahynulo 346 lidí.
Dále čtěte:
Fronta na nebi: evropské letectví má za sebou rok výrazných zpoždění
Praha jako součást USA. Letiště se zajímá o americkou imigrační kontrolu
Na kterém letišti se nejlépe najíte? Za nejvyšší kvalitou musíte do Asie
Soud EU dal za pravdu pasažérům Českých aerolinií v kauze zpožděného letu
Let Smartwings s jedním motorem: posádka pochybila, uvedly aerolinky
Smartwings v létě omezí lety, na vině je odstávka boeingů
10 nejhorších letišť na světě. Podívejte se, odkud pravděpodobně neodletíte včas