Poslední roky je na zelenou transformaci kladen velký důraz. Společnosti se předhání ve svém ekologickém schování, politici ohlašují čím dál ambicióznější klimatické cíle a doprava se postupně připravuje na postupný, ale přesto překotný, přestup na šetrnější technologie. Fosilní paliva jsou už zřejmě minulostí a na to reaguje svými novými návrhy i společnost Airbus. Nové typy letadel od Airbusu, označované jako ZEROe – tedy bezemisní, budou lítat na vodík.
Podle Airbusu by se tímto způsobem mělo dosáhnout omezení produkce skleníkových plynů leteckého průmyslu zhruba o 50 procent. „ZEROe budou první bezemisní komerční letadla. Jako inženýr se domnívám, že si nedokážu představit nic zajímavějšího, na čem bych mohl pracovat,“ uvedl Jean-Brice Dumont, viceprezident společnosti pro vývoj. Stroje by měly dokázat přepravit až 200 cestujících na vzdálenost kolem 3 500 kilometrů.
Rozhodnutí Airbusu přesně zapadá do trendu posledních pár měsíců, kdy se vodík stále více často uvádí jako jeden z klíčových prvků dopravy v budoucnosti. To potvrzuje i další viceprezident společnosti Glenn Llewellyn. Podle něj ještě před pěti lety vodík nefiguroval v plánech pro redukci skleníkových plynů. „Ale dnes jsme nadšení neskutečným potenciálem vodíku, který se nabízí pro letecký průmysl v oblasti snižování produkce emisí,“ věří Llewellyn.
První dva představené návrhy nových leteckých strojů svým vzhledem příliš nepřekvapily, avšak třetí model, nazvaný jako Blended-Wing Body (BWB), vypadá jako letecký prostředek z futuristických filmů. Podle zástupců společnosti díky nezvyklému tvaru navrženého letadla bude možné jinak využívat vnitřní prostory a to zase přinese nové příležitosti do oboru letecké dopravy.
Dosažení tohoto historického momentu, jak konstrukci nových letadel popsal CEO společnosti Giullaume Faury, bychom se měli dočkat v roce 2035. Do úspěšného konce tak Airbusu stále zbývá ujít dlouhou cestu. Ostatně právě letecký průmysl v současných měsících prožívá nejhorší krizi za svojí existenci. Je tak otázkou, jak bude letectví vypadat po ustoupení krizových dob.
Letectví jako odvětví dopravy se na celkové globální produkci skleníkových plynů podílí pouze ze tří procent, přičemž do budoucna by tento podíl mohl stoupnout až na pětiprocentní podíl. I proto se inženýři po celém světě snaží najít šetrnější technologie, které by umožnili současnou globalizaci díky letecké dopravě zachovat, ale současně nepoškozovat životní prostředí. V nedávné době se tímto směrem ubíral například nápad australského startupu vyvíjející ekologické palivo pro letecké stroje.
Vodík se v posledních letech silně rozmáhá, představen
byl například rakouský
vlak poháněný na vodík, celá řada automobilových vozidel nebo dokonce
proslulý londýnský dvoupatrový autobus zvaný Doubledecker. Ostatně i Evropská
komise počítá s rozvojem vodíkového průmyslu do budoucna jako se součástí
boje proti klimatickým změnám.