Airbus výrazně navýšil počet míst ve svém modelu A380. Konsorcium natěsnalo do řady až 11 sedadel a doufá, že tím vzbudí zájem leteckých společností. Největší soudobý dopravní letoun světa ale přesto – nebo právě proto - zůstává nadále „ležákem“.
Letecký výrobce Airbus ve snaze zvýšit efektivitu svého modelu A380 přepracoval schodiště mezi patry, pozměnil palubní kuchyni a v části kabiny instaloval užší sedadla. Na palubě tím vytvořil místa pro dalších bezmála 80 cestujících.
Airbus úpravy představil na odborném veletrhu Aircraft Interiors Expo v Hamburku. Největší dopravní letoun světa býval běžně vybavený 497 sedadly. S výše uvedenými změnami by jejich počet mohl vzrůst až na 575 ve čtyřech třídách.
Evropské konsorcium už po několik let usiluje o nové objednávky pro A380, jehož první exemplář je v provozu bezmála 10 let. Kvůli klesající poptávce ovšem Airbus snížil roční produkci z 28 na pouhých 12 strojů.
Příliš velký, než aby se vyplatil
Zájem leteckých společností o model A380 upadá, neboť se tento příliš velký stroj vyplácí provozovat jen na poměrně malém počtu tras. Dalším hendikepem je čtveřice motorů, která prodražuje údržbu. Menší, dvoumotorové letouny určené k letům na dlouhé vzdálenosti jako Airbus A350 a Boeing 787 „Dreamliner“, se naproti tomu prodávají skvěle.
Nástupce Tornada: Airbus vyvíjí novou stíhačku
O inovované verzi A380 „neo“ s úspornějšími motory, k jejímuž vývoji výrobce vybídl jeho přední zákazník Emirates, ovšem Airbus nechce ani slyšet. Obává se totiž, že by se jeho nákladný vývoj nemusel zaplatit. Přednost tedy dostala jen levná inovace.
Sedadlům ustoupily schody
Nově představené úpravy mají zvýšit rentabilitu letadla při minimálních nákladech. Kratší schodiště v přední části trupu uvolnilo prostor dalším 20 sedadlům. Kromě toho Airbus ukazuje, že se na hlavním patře v ekonomické třídě vedle sebe vejde 11 místo 10 sedadel.
Podobně i v sekci nazvané „Premium Economy“ by podle plánů výrobce mělo být devět namísto stávajících osmi sedadel v řadě. Letoun by díky tomu podle Airbusu pomáhal dosahovat vyššího obratu.
Airbus není první, kdo se v letectví pokouší prosadit razantní úspory. Šéf největšího nízkonákladového dopravce Ryanair Michael O´Leary v roce 2010 vzbudil rozruch s nápadem zavést v letadlech místa k stání. Narazil s ním však u úřadu pro civilní letectví, který zapochyboval nad bezpečností cestujících. „Lidé musejí být při startu či přistávání i při turbulencích připoutaní sedadlovým pásem, takže musí sedět. Nevím, jak si pan O´Leary s tímto požadavkem poradí,“ poznamenal lakonicky mluvčí úřadu.
Nové zakázky přicházejí z Íránu
Jak americký výrobce Boeing, tak i evropské konsorcium Airbus upínají velké naděje k Íránu. Tamní dopravce Iran Aseman Airlines chce od Boeingu koupit 30 letadel na středně dlouhé trasy inovovaného typu 737 MAX. Zmíněná zakázka dosahuje podle ceníku objemu celkem 3,2 miliardy eur (86 miliard korun), konečná suma ale bude pravděpodobně nižší, protože se výrobci běžně uchylují k poměrně velkým slevám. Iran Air převzal v lednu první airbus na středně dlouhé trasy, typ A321. Celkem Írán u Airbusu objednal 100 strojů.
O letectví jsme dále psali: