Unikátní projekt „Věda má budoucnost“ podporující spolupráci škol a firem představilo občanské sdružení AISIS a společnosti Bayer a IBM. Projekt si klade za cíl zvýšit zájem mladých lidí o přírodní vědy, matematiku a informační technologie.
Foto: Profimedia.cz
Do projektu se mohou zapojit školy, firmy i dalších instituce. V současné době běží pilotní program, naplno se projekt rozběhne v září letošního roku.
Dostatečný počet kvalifikovaných absolventů přírodovědných a technických oborů je klíčový pro ekonomický růst České republiky. Podle průzkumu European Round Table of Industrialist by kvůli nedostatku těchto absolventů mohla česká ekonomika mít vážné problémy už do roku 2020. Dle studie McKinsey&Company (2010) se od roku 1995, kdy Česká republika patřila v OECD mezi 6–7 nejlepších zemí, výsledky českých žáků výrazně zhoršily. V matematice se čeští čtvrťáci posunuli ze sedmé na 24. příčku. V přírodovědě se Česká republika propadla ze sedmého na 27. místo. Pokud bude tento trend pokračovat, dostane se ČR během deseti let na úroveň států s nižší kvalitou vzdělání, jako je Rumunsko nebo Gruzie. Projekt „Věda má budoucnost“ chce tomuto trendu čelit a zvýšit atraktivitu přírodních věd, matematiky a informačních technologií pro žáky základních a středních škol.
Přírodovědné předměty a matematika jsou v rámci českých osnov výrazně zastoupeny, jejich výuka je ale často silně teoreticky zaměřená. Spolupráce škol a firem naopak nabídne žákům pohled do praxe. Dostanou mimo jiné možnost zúčastnit se workshopů s profesionály a také navštívit firmy, které se do projektu zapojí. „Rádi bychom mladým lidem pomohli udělat si lepší představu o praktickém využití toho, co se v hodinách fyziky, chemie či matematiky dozvídají. Chceme ukázat, že kariéra v oblasti přírodních věd a technologií má budoucnost,“ vysvětluje Jiří Kukačka z občanského sdružení AISIS.
Školám projekt nabídne možnost spolupracovat přímo s firmami a obohatit tak výuku o praktický pohled i zkušenosti z praxe. „V Česku je o odborníky v oblasti přírodních věd a nových technologií velká nouze. Jako firma zaměřená na inovace proto chceme dětem, rodičům i pedagogům ukazovat, že přírodní vědy jsou nejen fascinující a zábavné, ale i přínosné pro budoucnost,“ doplňuje Daniela Červenclová, CSR manažerka společnosti Bayer s.r.o.
„Řada výzkumů potvrzuje, že podpora přírodovědných a technických oborů je důležitá pro budoucí konkurenceschopnost České republiky. Podporou projektu „Věda má budoucnost“ tak chceme přispět nejen k rozvoji českého školství, ale také k ekonomickému rozvoji ČR,“ uvedl Jan Kleindienst, vedoucí výzkumné laboratoře ze společnosti IBM Česká republika.
Projekt „Věda má budoucnost“ těží z ověřeného zahraničního modelu School Business Partnership. Na řízení projektu se podílejí vedle zástupců ministerstva školství a firemního sektoru také autoři původního irského projektu. Projekt podporuje také Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Více informací k projektu „Věda má budoucnost“ najdete na www.vedamabudoucnost.cz.