Menu Zavřít

Aj lajk jů

29. 6. 2015
Autor: Euro.cz

Nová generace už se na sociálních sítích jenom nebaví, ale i vydělává.

A bude to platit čím dál víc

Nedávno v češtině vyšla kniha nazvaná Druhý věk strojů, která by měla být povinným čtením pro každého. Pěkně sumarizuje, proč doba, ve které zrovna žijeme, připomíná revoluci parního stroje a proč zásadně mění ekonomiku a společnost. Počítače už jsou tak vyvinuté, že mohou mít vliv na vše. A díky Mooreovu zákonu jejich síla nadále exponenciálně poroste. Pokrok v následujících letech bude tak mnohem rychlejší než od prvního osobního počítače dosud.

Druhý věk strojů by si měli přečíst zejména naši politici, kteří se digitální agendě brání zuby nehty a ožili jenom teď, když má do Česka z Evropy přitéct 14 miliard eur na rozvoj rychlého internetu.

HOMEVIDEO Je jasné, že nová revoluce strojů vezme mnoha ha lidem práci a že zaniknou některé profese (už se tak ostatně děje), stejně jako při minulé průmyslové revoluci. Aktuální protesty francouzských taxikářů proti službě Uber a další podobné lobbistické a regulační akce jsou z dlouhodobého hlediska k ničemu. Stejně jako Uber některá pracovní místa zabije, hromadu jiných a nových vytvoří. Podobně, jako se to stalo u Googlu, Facebooku a dalších. Nejsou to jen zaměstnanci dané firmy, ale také miliony dalších lidí, kteří si díky těmto plat­ platformám vydělávají.

Hezkým příkladem toho všeho je nastupující generace youtuberů, blogerů, vlogerů a dalších profesí, o kterých píšeme v tématu tohoto čísla. Tihle mladí lidé mohou fungovat jenom díky druhému věku strojů a Mooreovu zákonu. Dříve by svá videa jenom těžko mohli natočit, prezentovat je, sbírat fanoušky, a navíc na tom vydělávat. Mediální a reklamní sféra byla spolu se showbyznysem v podstatě uzavřená a nákladově nepřístupná. Dnešní mladé hvězdy tvoří z domova.

HD kameru (a někdy i 4K) mají v každém obstojnějším mobilu, software na střih a efekty je zdarma, stejně jako nástroje typu YouTube. Internet stojí pár stovek měsíčně. Z pokojíčků se stávají malá studia, kde veškerý proces zvládne obsloužit jeden člověk s minimálními náklady. Investicí je v podstatě jenom čas. Ostatně i naše videodebaty, které naleznete na webu www.euro.cz, se točí na iPhone.

TVOŘENÍ BOŘENÍM Youtubeři a blogeři na svých projektech umějí vydělat příjemné peníze a je pravděpodobné, že trend bude akcelerovat. Pro mladé lidi jsou hvězdami právě tito lidé, ne zavedené osobnosti. Google, Facebook a YouTube sice vysávají peníze z tradičních médií a snižují počty jejich zaměstnanců, na druhé straně ale vytvářejí úplně nové profese.

Podobně třeba Apple zlikvidoval Nokii, což mělo obří dopad na finskou ekonomiku, zase ale stvořil takzvanou App Economy. Díky ní ve Finsku rostou nové mladé firmy (třeba Rovio a jejich Angry Birds). Apple sice při výrobě telefonů nepřímo zaměstnává čínské děti, lidem z velké rozvojové části světa ale dává možnost při vývoji aplikací konkurovat bohatým zemím. Mladým generacím už neroste konkurence jenom v jejich rodné zemi, ale také někde v Bangladéši. A tento fakt se bude zesilovat s tím, jak se rychlý internet bude dál šířit světem.

Málokterá země je na něco takového připravená.

MM25_AI

Je pravděpodobné, že další generace už nebudou mít možnost po škole nastoupit do práce a ve stejné profesi vydržet celý život. Budou muset improvizovat a osvojovat si dovednosti podle aktuálního vývoje. A na tohle je posílená učiliště nepřipraví.

O autorovi| JAN SEDLĺK, sedlakj@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?