Využívání softwaru ve formě služby se šíří i v Česku
Málokterý podnikatel si začne stavět vlastní telefonní síť, když si chce zavolat. Prostě si koupí telefon, zaplatí měsíční paušál a vše ostatní zařídí telekomunikační operátor. Nabízí se otázka, proč stejně nepostupovat i v případě využívání informačních technologií. Namísto složitého nákupu serverů, počítačových programů a jejich náročné správy by stačilo domluvit se s poskytovatelem IT služeb a jednou za měsíc zaplatit fakturu. Právě tento způsob využívání informačních technologií známý pod názvem Software jako služba (Software as a Service – SAAS) se postupně zabydluje i v Česku. Kromě nadnárodních korporací typu Microsoft nebo Oracle jej v tuzemsku nabízejí i společnosti s českými kořeny, jako je kupříkladu Unicorn.
Levnější alternativa
Zásadní impuls pro rozvoj SAAS dala finanční krize. „V případě nákupu softwaru hradíte kromě kupní ceny i řadu dalších nákladů. Jen roční poplatek dodavateli softwaru za podporu činí až pětinu pořizovací ceny, další peníze utratíte za údržbu IT infrastruktury a mzdy zaměstnanců v oddělení IT,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti Unicorn Jan Jaroš. V případě SAAS je situace jiná. Poskytovatel softwaru přebírá zodpovědnost za fungování a údržbu programového vybavení a většinou i nezbytného hardwaru a zákazník platí jen za skutečně odebrané služby, ke kterým přistupuje nejčastěji prostřednictvím internetu. „Klient hradí jen jeden paušální poplatek plus náklady na připojení k internetu. Chceme, aby náklady na využívání našeho systému Unicorn Universe na jedné stanici byly srovnatelné s účty za mobilní telefon, tedy aby se pohybovaly ve stokorunách za měsíc,“ vysvětluje Jaroš. Vysoké úspory z využití SAAS či obecněji technologie cloud computingu (na internetu založený model vývoje a používání počítačových technologií, a to nejen softwaru, ale i hardwaru – pozn. red.) potvrzují i zástupci dalších poskytovatelů IT služeb. „Firmy odhadují, že lze takto ušetřit až polovinu investic do hardwaru a licencí,“ říká obchodní ředitel pro velké zákazníky české pobočky Microsoftu Vítězslav Bogač. Skutečná úspora ale může být ještě vyšší. „Mnohé firmy, alespoň v Česku, si vyvíjejí software od začátku samy a utrácejí obrovské částky za rozsáhlá IT oddělení. Nákup softwaru formou služby může být na jednoho uživatele desetkrát i dvacetkrát levnější než v případě, že firma infrastrukturu buduje sama, školí vlastní personál a nese další náklady,“ odhaduje šéf regionálního CRM presales týmu Oracle Daniel Burian.
Pružný a rychlý odběr
Nasazení softwaru formou SAAS má kromě úspor nákladů i další přednosti: firmy mohou zvyšovat či snižovat objem odebíraných IT služeb dle aktuálních potřeb. „Když se podniku daří, navýšíte odběr, naopak v době útlumu prostě část paušálů odhlásíte. To v případě zakoupení programu a nutné infrastruktury prostě nejde,“ říká Bogač z Microsoftu a dodává, že pořízení softwaru v podobě SAAS je obzvlášť výhodné pro firmy se sezonním charakterem podnikání, například pro obchodní společnosti. Obecně si software formou služby pořizují spíše firmy, u kterých IT nehraje zásadní roli. „Naopak banky či telekomunikační společnosti jsou na fungování IT a vlastnictví klíčových systémů bytostně závislé, proto pronájem softwaru ve formě služby využívají méně často než například strojírenské, farmaceutické či mediální podniky,“ vysvětluje Burian.
Proč některé firmy přistupují k SAAS obezřetně? Hlavním důvodem je strach o data, mnohé společnosti věří, že data uložená u nich jsou bezpečnější než u externího partnera. Občas přitom dochází k paradoxním situacím. „Klient například pečlivě zkoumá, má-li datové centrum dostatečně silné zdi, pak ale zjistíte, že si citlivá data posílají e-mailem,“ vysvětluje Jaroš s tím, že naopak umístěním dat u externích partnerů se může bezpečnost výrazně zvýšit. Uložením v datacentru se totiž data anonymizují, technici datacenter často netuší, jaká data spravují, navíc každý zásah je dokumentovaný a přístupová práva nenastavuje poskytovatel IT služeb, ale vlastník dat. „Data v datacentru mohou být navíc i šifrována, takže ani jejich případná krádež neznamená pro klienta ohrožení. Nestačí-li klientovi ani tato garance, můžeme mu vyčlenit jeho vlastní hardware přímo v datovém centru, nebo dokonce hardware dovést až k němu do firmy a spravovat jej na dálku,“ dodává Burian ze společnosti Oracle.
Přestože i v Česku využití SAAS roste, alespoň dle zástupců společnosti Oracle je technologie stále méně rozšířená než v západní Evropě. „Ovšem tento trend nabývá na síle i v tuzemsku a je to jen otázka jednoho roku či dvou let, než dojde k masivnějšímu rozšíření tohoto typu využívání softwaru,“ předpovídá Burian. Bogač z Microsoftu zase odhaduje, že přibližně desetina firem v Česku nějakou formu SAAS nebo cloud computingu využívá. Přitom IT firmy chtějí rozšíření obou metod nasazení softwaru zvýšit. „Klientům nabízíme hostování aplikace u nás, ale zároveň zachováváme možnost kombinování s řešeními na jejich vlastním hardwaru. To umožní zákazníkům lépe pochopit výhody využívání softwaru formou služby a cloud computingu,“ popisuje strategii Microsoftu Bogač a dodává, že největší potenciál v rozvoji těchto forem nasazení aplikací představuje komunikace například v podobě videokonferencí či internetové aplikace typu extranet a intranet, které nejsou tolik citlivé na informace.
Velcí a malí
Přístup firem k SAAS se hodně liší dle jejich velikosti. Obecně poskytovatelé IT služeb považují za mimořádně vhodný segment trhu pro nasazení SAAS menší a střední společnosti. „Velké firmy nebo organizace alespoň na českém trhu jsou v tomto ohledu spíše konzervativní. Naopak střední a menší firmy a organizace si již nechtějí pořizovat vlastní IT systémy, jejich řízení je totiž často nadměrně manažersky a finančně zatěžuje,“ vysvětluje Jaroš z Unicornu, který již nasadil software formou služby například na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, ministerstvu vnitra či ve společnosti Telefónica O2 Czech Republic.
„Například ministerstvo školství takto prostřednictvím našeho softwaru splnilo zákonnou povinnost, aby každý ředitel školy vypracoval čestné prohlášení,“ uvádí Jaroš variantu aplikace SAAS na podpůrnou agendu u velkého klienta. „Naopak menší firmy jsou často odvážnější a software formou SAAS využívají při podpoře svého hlavního předmětu činnosti – z našich zákazníků takto například společnost Výstavba sítí Kolín řídí získávání zakázek a jejich realizaci a Český rybářský svaz zase eviduje rybářské povolenky,“ doplňuje.
Rostoucí rozšíření SAAS ovšem není jen příležitostí ke snižování firemních nákladů, ale může do budoucna výrazně změnit i situaci na IT trhu. Poskytovatelé IT služeb, kteří včas nezareagují na tento trend, zřejmě přijdou o část tržeb. „Doba přechodu od klasických licencí k SAAS a cloud computingu může přinést částečnou kanibalizaci našich výnosů. Na druhé straně, když se k tomu postavíme čelem, naši zákazníci začnou touto formou využívat více našich produktů, a naše tržby naopak v delším časovém horizontu porostou,“ popisuje dilema IT firem Bogač z Microsoftu. Že SAAS představuje zajímavou obchodní příležitost, potvrzují i zkušenosti skupiny Unicorn. „Prodej našeho systému Unicorn Universe formou SAAS rostl v posledních dvou třech letech každoročně o dvě stě až tři sta procent. Ročně tak získáme desítky milionů korun a brzy to bude zřejmě i více. Poskytování softwaru formou služby má zcela určitě velký potenciál rozvoje,“ uzavírá Jaroš.
Software jako služba SAAS je využití softwarových aplikací formou služby, většinou hostováním aplikace na webovém serveru, ke které se přistupuje prostřednictvím internetového prohlížeče. Vznikla jako reakce na potřebu snižování nákladů na software, rychlého nasazení a outsourcingu. SAAS je nasazována ve dvou hlavních formách. První variantou je, že si klient pronajme aplikaci hostovanou u poskytovatele IT služeb, využívá služby této aplikace a nemá vlastní hardware. Druhou možnost představuje provoz aplikace na hardwaru klienta, přičemž poskytovatel zajišťuje fungování aplikace. SAAS je užší pojem než cloud computing, který označuje na internetu založený model vývoje a používaní počítačových technologií, a to nejen softwaru, ale i hardwaru.