Klientům radíme podíl zlata udržovat na úrovni odpovídající jeho finančním cílům, tvrdí šéf privátního bankovnictví Komerční banky
Bohatí klienti obvykle očekávají od privátních bankéřů portfolio, které jim zajistí pokrytí inflace a mírný výnos. Díky vysoce konzervativnímu zaměření se finanční krize na privátním bankovnictví nijak výrazněji nepodepsala. I bankéři velmi movitých lidí však připouštějí, že krize ještě není u konce. „Jsme v období, kdy tušíme, že jedna krize odeznívá. Jsme ale také v nejistotě, zda další etapa recese nezačíná,“ tvrdí šéf privátního bankovnictví Komerční banky Petr Slabý.
Jak hodnotíte příchod nové konkurence na trh privátního bankovnictví? Jde především o příchod banky Gutmann či rozjezd nové značky Fridrich Wilhelm Raiffeisen. Kvalitu každé banky mohou v delším období hodnotit pouze klienti a investoři, případně nezávislí analytici. Uvědomme si, že jeden nebo dva roky jsou v privátním bankovnictví velmi krátká doba. Každý privátní bankéř ví, v že privátním bankovnictví jde o dlouhodobý vztah a o důvěru mezi bankou a klientem. Nežijeme v cyklu marketingových kampaní.
Kam v současné době nejvíc investují bohatí? Co jim radíte? Klienti oceňují transparentní uložení prostředků včetně depozitních vkladů. V případě investic preferují úrokové instrumenty vysoce kredibilních emitentů s kratší dobou splatnosti nebo nízkou citlivostí na změny úrokových sazeb. Odvážnější klienti opatrně nakupují některé akciové tituly a instrumenty. Spravovat rodinný kapitál vyžaduje od klienta a bankéře nastavení individuální investiční strategie.
Opravdu je zlato tak výhodná investice, jak se poslední dobou říkalo? Spekulativní nákup investičního zlata může znamenat vysoké riziko pro investora. Rozhodující je jeho podíl na celkovém portfoliu. Investiční zlato samotné je jedno z nejvíce kolísavých aktiv. Klientům radíme podíl zlata udržovat na úrovni odpovídající jeho finančním cílům, zpravidla pět až deset procent, a tuto pozici vytvářet postupnými nákupy. Nesmíme zapomínat, že držba investičního zlata nepřináší úrokové výnosy. Naopak se k němu vážou náklady na jeho uložení a případně zpětný prodej.
Budete v oblasti privátního bankovnictví něco měnit? Privátní bankovnictví stojí na svých tradičních hodnotách, jako je ochrana hodnoty majetku, prvotřídní kvalita ve všech bankovních službách a absolutní diskrétnost. Samozřejmě i my využíváme inovací a nejlepších zkušeností z globálního pohledu. Konkrétně připravujeme výrazné zjednodušení čerpání lombardních úvěrů. Klient si může elegantním způsobem proti svému portfoliu aktiv načerpat za velmi příznivou úrokovou sazbu privátní úvěr.
Změnila se nějak cílová skupina, pro kterou jsou určeny vaše služby privátního bankovnictví? Naše strategie zůstává nezměněna. Služby privátního bankovnictví nabízíme na čtrnácti velkých regionálních pobočkách klientům s aktivy od osmi milionů korun a ve třech pobočkách privátního bankovnictví v Praze, Brně a Ostravě klientům s aktivy nad dvacet milionů korun.
Jaká je pro vás optimální výše volného majetku či úspor, která otvírá dveře do privátního bankovnictví? Velmi individuálního nastavení portfolia a kvalitní diverzifikace lze dosáhnout v částkách nad dvacet milionů korun. To ale neznamená, že pro nižší objemy portfolií nelze najít velmi kvalitní řešení. Banka nebo správce aktiv musí definovat rizikové profily klientů a navrhnout odpovídající investiční řešení.
Máte nějaké odhady, kolik je v Česku úspor, které by mohly být pod správou privátních bankéřů? Budou to stovky miliard korun. Chci ale zdůraznit, že privátní bankovnictví neznamená pouze investice. Je to nejvyšší standard všech bankovních služeb od vedení účtů přes obsluhu klientů až po vysokou míru diskrétnosti dotaženou v každém detailu.
Kterou největší chybu ve vztahu ke klientovi může udělat privátní bankéř? Jednoznačně klienta špatně informovat. Vztah mezi bankéřem a klientem je jako vztah mezi lékařem a pacientem, musí být založen na vzájemné důvěře. Další chybou, za kterou bývá odpovědný management banky, je výměna privátního bankéře. Řada klientů změnu bankéře považuje – a zcela oprávněně – za těžký zásah do diskrétnosti a nastavené komunikace s bankou.