Někteří importéři přece jen zlevňují, ale pouze dočasně
Nejen fotbal nemá logiku. Zatímco dovozci osobních automobilů z Japonska a Jižní Koreje od ledna prohlašovali, že ceny svých modelů po vstupu do Evropské unie snižovat nehodlají, nakonec se mezi nimi pár výjimek našlo. S prvním květnem klesla celní sazba na vozy vyrobené mimo Evropu ze 17,1 na deset procent. Navíc klesla daň z přidané hodnoty na devatenáct procent, což jsou další tři procenta k dobru. Není to tak prosté, aby se od maloobchodní ceny odečetlo deset procent, které jdou najednou dovozcům automobilů zpoza oceánů do kapsy. Přesto v české pobočce Nissanu tvrdí, že kvůli nižšímu DPH srazí ceny asi o 2,5 procenta a kvůli clu o dalších zhruba pět. Přitom ale všichni svorně hlásí, že kvůli harmonizaci cen se zeměmi unie se v tuzemsku budou osobní vozy co nevidět zdražovat.
Není Asiat jako Asiat.
Nebylo by tak překvapivé, kdyby si těch pár tisíc na každém prodaném automobilu nechali importéři asijských vozů pro sebe. Dosud totiž museli leccos ze svých marží oželet, aby udrželi ceny na konkurenceschopné úrovni. Zvláště od začátku letošního roku vzduchem létají akční slevy a různé druhy výbavy zdarma, které ostatně zahýbaly pořadím prodávaných značek na českém trhu. Potvrzují to i slova od českého dovozce firmy Denzel Praha. „Aby byla prodejní cena vozů Mitsubishi konkurenceschopná, musí ji importér v současnosti dotovat, především v souvislosti se clem a distribucí,“ tvrdí mluvčí společnosti Jaroslav Major.
Mnohé Hondy, Nissany nebo Mitsubishi prodávané v Evropě však Asii nikdy neviděly, a pokles sazeb se na ně proto nevztahuje. Bezcelní Evropská unie postupem času přitáhla výrobu téměř všech devíti hlavních japonských a jihokorejských automobilek. Ve Velké Británii se vyrábějí Hondy, Nissany či Toyoty, ve Španělsku sjíždějí z montážních linek Mazdy a Nissany, v Nizozemsku vznikají Mitsubishi.
Rozšíření navíc zavdalo příčinu expandovat i do přistupujících zemí. Stejně jako se Toyota usadila spolu s PSA Peugeot Citroën v Kolíně, skončilo Suzuki v Maďarsku nebo Kia na Slovensku. Tento příliv jen tak neskončí. Postupně se zlepšující infrastruktura a další budoucí členové unie, jako je Bulharsko nebo Rumunsko, skrývají možný potenciál růstu výroby.
Hlavní je neplatit clo.
Hitem poslední doby je Turecko. S jeho vstupem do unie se sice výhledově počítá někdy kolem roku 2010 (v době, kdy by členy již tři roky mělo být Rumunsko a Bulharsko), ale přesné datum stanovené nemá. Zato má dohodu o bezcelním dovozu do Evropské unie. V Turecku v současnosti produkuje své vozy patnáct automobilek, mezi nimiž jsou i Hyundai, Mitsubishi, Honda a Toyota. Zejména poslední jmenovaná patří spolu s Renaultem k největším výrobcům v zemi. V západotureckém Adapazari montuje model Corolla ve variantách sedan, kombi a sedmimístné velkoprostorové Verso. Letos hodlá zvýšit produkci ze sta na 150 tisíc automobilů.
Očekávání a zklamání.
Toyota patří mezi ty asijské výrobce, které o snížení cen v souvislosti se vstupem Česka do unie neuvažují. Logickou souvislost mezi poměrně vysokým podílem vozů produkovaných v Evropě a českými však nemá smysl hledat ani u ní, ani u ostatních dovozců. Stejný postoj zaujala třeba Honda, jež v Británii vyrábí pouze dva modely: sportovně užitkové CR-V a model nižší střední třídy Civic. Šéf českého importéra Jiří Miňovský považuje dopad snížených celních sazeb na konečnou cenu za marginální. „Výrazně větší vliv na cenu automobilu má kurs koruny vůči jiným měnám,“ podotýká Miňovský. Ve společnosti Denzel Praha chtějí mírné vylepšení využít při jednorázových prodejních akcích. „Eventuální výhody z redukce některých výdajů budou promítnuty do zákaznických akcí,“ uvádí Jaroslav Major.
Na českém trhu importéři vozů z Asie nyní nepřemýšlejí o tom, jestli zlevňovat, či nikoli. Mezi zákazníky během předcházejících měsíců převážilo očekávání, že japonské a jihokorejské vozy půjdou s cenou dolů, které umocnilo snížení DPH. V současnosti už nezáleží na tom, zda bylo opodstatněné. Klíčovou otázkou je, jak změněné situace využít. Nechat si několikaprocentní rozdíl a částečně sanovat nižší zisky z minula, nebo získat u kupujících kladné body „korektním“ chováním. A rozhodování v tomto případě není jednoduché. „KIA Motors Czech v tuto chvíli vyhodnocuje impulsy, které se objevují na našem trhu v souladu se změnami legislativy směřovanými ke vstupu do EU. Ve spolupráci s regionálním ředitelstvím se snaží nalézt ideální koncepci cenotvorby pro nejbližší období. Koncept je prozatím rozpracován na úrovni několika variant, a není proto zralý pro prezentaci,“ odpověděl na dotaz zaslaný týdeníkem EURO Libor Hrozínek z marketingového oddělení importéra jihokorejských vozů. KIA přitom o stavbě továrny u slovenské Žiliny rozhodla teprve nedávno a zatím všechny své modely do Evropy dováží.
Když hovoří gesta.
Nissan využil okolností spojených se vstupem k razantnímu útoku na vylepšení své pozice na tuzemském trhu. Přestože v Evropě vyrábí patrně nejvíce modelů ze všech asijských automobilek, snížil ceny u šesti modelů včetně Micry, Almery a Primery montovaných ve Velké Británii. „Nebudeme chytračit jako někteří konkurenti. Od prvního května dáváme zákazníkům k dispozici veškeré peníze, které ušetříme na dani i clu,“ říká prezident společnosti Nissan ČR Teruaki Nogiwa. Mazda šla dolů s cenami u pěti modelů a podobně se chytlo příležitosti Subaru, na jehož českých internetových stránkách stálo již v dubnu: „Nečekejte na vstup naší země do EU. Naši prodejci vám již nyní poskytnou výhody z nižšího cla a DPH.“
Opačným směrem.
V České republice jsou automobily dnes za babku. Alespoň v porovnání s částkami, které za nový vůz zaplatí v západní Evropě. I když za rok končící letošním březnem v tuzemsku stouply o 1,4 procenta, na západ od našich hranic růst dosáhl třikrát většího čísla – 4,8 procenta. Vyplývá to z indexu cen nových vozů (včetně daní), který pravidelně publikuje eurocarprice.com společně s PricewaterhouseCoopers.
Koncem března byly průměrné ceny v Česku o deset procent níže než v zemích eurozóny, a oproti západní Evropě dokonce ztrácely dvanáct procent. Rozdíl, který by na doporučení unie měl postupně mizet až do úplné harmonizace, se za poslední tři měsíce o procento zvýšil. „Současné nízké ceny v zemích, které k Evropské unii přistoupily k 1. květnu, jenom zkomplikuje dosažení cenové harmonizace,“ tvrdí manažer eurocarprice.com Robin Goodyer.
O přicházejícím zdražování samozřejmě dobře vědí ti, kteří dnes zlevňují. Jejich strategie tím dostává punc dobře načasované akční slevy s názvem Brusel. „Očekáváme značný tlak na vyrovnávání cen se sousedními zeměmi, protože zejména v Německu a Rakousku jsou ceny vozů významně vyšší. A tak chceme našim zákazníkům poskytnout dostatek prostoru k výhodnému nákupu dříve, než se ceny vydají vzhůru,“ říká Teruaki Nogiwa z Nissanu ČR. Mazda harmonizace využila už nyní ke zdražení svého nejprodávanějšího modelu v Česku, Mazdy3, o deset tisíc korun: „Potřeba harmonizace cen v rámci EU ukázala, že ceny byly lehce poddimenzované, a tak došlo u tohoto modelu k drobnému plošnému navýšení cen.“
Asijská jedenáctka v Česku
Pozice japonských a jihokorejských značek v prvním čtvrtletí roku 2004
značka - pořadí - počet prodaných osobních vozů - podíl na trhu
Hyundai 6. 1171 3,86 %
Toyota 7. 932 3,07 %
Nissan 12. 671 2,21 %
Mazda 13. 655 2,16 %
Daewoo 14. 513 1,69 %
Honda 16. 401 1,32 %
Kia 18. 270 0,89 %
Suzuki 20. 192 0,63 %
Mitsubishi 22. 86 0,28 %
Subaru 24. 51 0,17 %
Lexus 32.-33. 10 0,03 %
Celkem 4952 16,31 %
Pramen: Svaz dovozců automobilů