Pandemie koronaviru, která se rozšířila z čínského města Wu-chan do celého světa, výrazně mění chování obyvatel. Lidé přestávají létat letadly, uzavírají se továrny, méně se jezdí auty, klesá poptávka po spotřebním zboží. To vše bude mít za následek obrovské ekonomické ztráty.
Na druhou stranu to ukazuje, jak by mohla civilizace snižovat svou uhlíkovou stopu. Většina lidí se dostane pod hodnotu ekvivalentu 2,5 tuny oxidu uhličitého za rok, tedy 6,85 kilogramu za den.
Což je množství, které by mělo podle klimatického panelu OSN IPCC udržet oteplení Země pod 1,5 stupně Celsia. Ve Spojených státech se šíření viru projevilo v New Yorku tím, že mnoho lidí začalo používat jízdní kola (hovoří se také o karanténě pro celé město ).
Také nakupování těstovin a rýže ve velkém a snížení konzumace masa je pozitivním jevem, napsal web treehugger.com.
Blog Petra Fischera: Naší lídři v čase koronaviru
Vědci už prokázali, jak se v oblastech karantény výrazně snížila koncentrace oxidů dusíku z dopravy a průmyslu, které jsou toxické pro člověka. Nejen v Číně, ale také v severní Itálii.
Rovněž v Německu experti očekávají, že emise skleníkových plynů poklesnou a podaří se splnit klimatické cíle berlínské vlády.
Celosvětově žije podle Světové zdravotnické organizace v oblastech se znečištěným ovzduším 91 procent populace. Odhaduje, že předčasně zemře kvůli znečištění vzduchu 4,2 milionu lidí ročně.
Proto výrazné omezení dopravy a průmyslu v souvislosti se šířením korornaviru může přispět ke snížení počtu těchto úmrtí, kterých je řádově více, než je dosavadní počet obětí na následky nemoci COVID-19.
Výzkumník Marshall Burke ze Stanfordovy univerzity odhadl, že počet úmrtí v Číně díky snížení emisí oxidů dusíku povede k záchraně 4 tisíc dětí mladších pěti let a 73 tisíc dospělých. Podle něj je užitečné si tyto souvislosti připomínat, protože současný status quo životního stylu civilizace znamená také značné zdravotní náklady.
Zdroje: treehugger.com, nytimes.com, cnn.com, mnn.com, faz.net