Menu Zavřít

Aktivistický investor Raška se zbavuje Zootu a Urban Storu. Prodává je slovenské skupině Across e-commerce

20. 1. 2022
Autor: Zoot
  • Investiční skupina Natland prodává společnost Digital People, pod níž spadají módní e-shopy Zoot, Urban Store, Bibloo a Different, slovenskému Acrossu. Ten se stane s podílem 50,01 procenta majoritním vlastníkem firmy a povede ji

  • Hodnotu transakce investoři nezveřejnili, ale měla by se pohybovat ve středních stovkách milionů korun

  • Šéf Natlandu Tomáš Raška se ujal Zootu v roce 2019, kdy se stal jeho největším věřitelem a za pomoci nového managementu zadluženou firmu restrukturalizoval a přivedl do zisku.

  • S nápravou problémových podniků má Raška bohaté zkušenosti


Módní e-shopy Zoot, Urban Store, Bibloo a Different získají nového silného partnera. Většinu (přesně řečeno 50,01 procenta) společnosti Digital People, jež zmíněné prodejce značkového oblečení zastupuje, zakoupila investiční skupina Across e-commerce. Zbytek podniku nadále patří finanční společnosti Natland, ale i náskok jediné setiny procenta stačí novému investorovi, aby se stal majoritním vlastníkem obchodů a získal tak i pravomoc exekutivně řídit Digital People. Transakci musel odsouhlasit antimonopolní úřad a její hodnota se pohybuje ve středních stovkách milionů korun, ačkoli přesný údaj se aktéři obchodu rozhodli nezveřejnit.

„Natland provedl Zoot úspěšnou reorganizací a následně se mu podařilo spojit největší české módní hráče pod jednu entitu. Souběžně provedl firmy nejtěžším obdobím konsolidace a covidu. Nyní jsou připraveny na to, abychom zajistili zásadní skokový posun celého byznysu v rámci regionu střední Evropy, což vnímáme jako ohromnou příležitost a výzvu,“ komentuje koupi podílu Julius Strapek, zakladatel skupiny Across.

Investoři vytáhli módu z bahna

Ještě před třemi lety přitom zadlužený Zoot žádal insolvenční soud o ochranu před věřiteli. Tehdy se ho ujala společnost Natland, která e-shopu poskytla finanční injekci několika desítek milionů korun, tolik potřebnou k restrukturalizaci celé firmy. Podle šéfa společnosti eRockets Ondřeje Klegy se obchod topil v problémech prakticky od svého vzniku, jelikož se mu stále nedařilo překlopit se do zisku.

Česká módní značka Vuch během pandemie rychle rostla. Mladé firmě má pomoci investice z eRockets, nejde jí ale jen o čísla
Přečtěte si také:

Česká módní značka Vuch během pandemie rychle rostla. Mladé firmě má pomoci investice z eRockets, nejde jí ale jen o čísla

To se nakonec povedlo zvrátit právě díky úpravě byznys plánu značky pod vedením Natlandu. Jeho majitel Tomáš Raška skoupil podstatnou část pohledávek Zootu a z pozice Company New se stal jeho největším věřitelem. O změny, vedoucí ke smazání dluhu přesahujícího tři čtvrtě miliardy, se postaral manažerský tým s Lukášem Uhlem a Robertem Vojáčkem v čele. Investoři vytáhli internetový obchod, který měl silnou pozici na trhu, ale trpěl velkou mírou vratek, zpět na nohy. Skupinu to stálo stovky milionů a jednalo se o podobně rizikovou investici jako v případě značek Armani Jeans nebo Hugo Boss. Nebylo to totiž poprvé ani naposledy, co Raška koupil zdevastovaný podnik. Aktivistický podnikatel a filantrop se zasadil mimo jiné o krizový management Kary Trutnov nebo fotbalového klubu SK Slavia Praha.

V záchranné fázi, která byla pro Natland jednou z nejsložitějších operací podobného druhu, došlo mimo jiné k posílení kapitálu, splacení provozních úvěrů a snížení zadluženosti. „Postupně jsme optimalizovali provoz, snížili velkou část nákladů a prošli mnoha ozdravnými kroky. Po akvizici fashion brandů Bibloo a Urban Store naše úsilí vyvrcholilo fúzí pod hlavičku Digital People, na jejímž konci je partnerství s Across e-commerce, které má významně pomoci při dalším rozvoji společnosti,“ uvedl Tomáš Raška, majoritní vlastník skupiny Natland.

Fúze a prodeje

Zmíněné obchody s módou spojil Raška pod jednu střechu loni na jaře. Dohromady značky působí na 11 evropských trzích. Prodej všech e-shopů slovenské společnosti Across e-commerce ze skupiny CS Apparel Group pak Natland oznámil v říjnu téhož roku. Následujících dvacet dní posuzoval návrh transakce Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jelikož na něm neshledal žádné komplikace, tak k prodeji došlo nyní.

Český prodejce pánských obleků Bandi zůstal v zisku i během pandemie. Letos chystá otevření nových poboček v tuzemsku, ale i na Slovensku
Přečtěte si také:

Český prodejce pánských obleků Bandi zůstal v zisku i během pandemie. Letos chystá otevření nových poboček v tuzemsku, ale i na Slovensku

Skupina Across Private Investments, do níž spadá právě Across e-commerce, působí na Slovensku už dvacet let. Jako finanční investor se angažuje v mnoha oblastech, především v turismu a hotelnictví, zdravotnictví, realitách, energetice a internetových obchodech. Její šéf Strapek má historicky blízko ke skupině J&T, kterou spoluzakládal jeden z nejbohatších mužů Slovenska Patrik Tkáč. Pro Digital People představuje Across strategického partnera, který má pomoci s dalším rozvojem a posílením obchodních i zákaznických vztahů.

Už během fungování Zootu pod hlavičkou Natlandu byly zprovozněny některé nové služby. Především se jedná o propojení online objednávek s kamennými prodejnami – takzvanými Výdejnami radosti, kde si lze vyzkoušet na internetu zakoupené oblečení. Zároveň B2B partneři získali širší škálu možností spolupráce prostřednictvím Marketplace.

MM25_AI

„Vše je založeno na využívání silných stránek jednotlivých značek a e-shopů. Konsolidace a fúze přinesla zjednodušení účetních, skladovacích, nákupních i IT procesů. Teď, s novým silným partnerem, je naším cílem nejen udržitelnost našeho byznysu, ale zároveň ještě lepší nabídka a zákaznická zkušenost,“ řekl Milan Polák, CEO Digital People a zároveň model a zakladatel plzeňské značky oblečení Different. Teď však bude muset své místo výkonného ředitele společnosti přenechat lidem z Acrossu. Natland totiž zůstane v Digital People přítomný pouze v roli pasivního investora.

  • Našli jste v článku chybu?