Módní e-shopy Zoot, Urban Store, Bibloo a Different získají nového silného partnera. Většinu (přesně řečeno 50,01 procenta) společnosti Digital People, jež zmíněné prodejce značkového oblečení zastupuje, zakoupila investiční skupina Across e-commerce. Zbytek podniku nadále patří finanční společnosti Natland, ale i náskok jediné setiny procenta stačí novému investorovi, aby se stal majoritním vlastníkem obchodů a získal tak i pravomoc exekutivně řídit Digital People. Transakci musel odsouhlasit antimonopolní úřad a její hodnota se pohybuje ve středních stovkách milionů korun, ačkoli přesný údaj se aktéři obchodu rozhodli nezveřejnit.
„Natland provedl Zoot úspěšnou reorganizací a následně se mu podařilo spojit největší české módní hráče pod jednu entitu. Souběžně provedl firmy nejtěžším obdobím konsolidace a covidu. Nyní jsou připraveny na to, abychom zajistili zásadní skokový posun celého byznysu v rámci regionu střední Evropy, což vnímáme jako ohromnou příležitost a výzvu,“ komentuje koupi podílu Julius Strapek, zakladatel skupiny Across.
Investoři vytáhli módu z bahna
Ještě před třemi lety přitom zadlužený Zoot žádal insolvenční soud o ochranu před věřiteli. Tehdy se ho ujala společnost Natland, která e-shopu poskytla finanční injekci několika desítek milionů korun, tolik potřebnou k restrukturalizaci celé firmy. Podle šéfa společnosti eRockets Ondřeje Klegy se obchod topil v problémech prakticky od svého vzniku, jelikož se mu stále nedařilo překlopit se do zisku.
To se nakonec povedlo zvrátit právě díky úpravě byznys plánu značky pod vedením Natlandu. Jeho majitel Tomáš Raška skoupil podstatnou část pohledávek Zootu a z pozice Company New se stal jeho největším věřitelem. O změny, vedoucí ke smazání dluhu přesahujícího tři čtvrtě miliardy, se postaral manažerský tým s Lukášem Uhlem a Robertem Vojáčkem v čele. Investoři vytáhli internetový obchod, který měl silnou pozici na trhu, ale trpěl velkou mírou vratek, zpět na nohy. Skupinu to stálo stovky milionů a jednalo se o podobně rizikovou investici jako v případě značek Armani Jeans nebo Hugo Boss. Nebylo to totiž poprvé ani naposledy, co Raška koupil zdevastovaný podnik. Aktivistický podnikatel a filantrop se zasadil mimo jiné o krizový management Kary Trutnov nebo fotbalového klubu SK Slavia Praha.
V záchranné fázi, která byla pro Natland jednou z nejsložitějších operací podobného druhu, došlo mimo jiné k posílení kapitálu, splacení provozních úvěrů a snížení zadluženosti. „Postupně jsme optimalizovali provoz, snížili velkou část nákladů a prošli mnoha ozdravnými kroky. Po akvizici fashion brandů Bibloo a Urban Store naše úsilí vyvrcholilo fúzí pod hlavičku Digital People, na jejímž konci je partnerství s Across e-commerce, které má významně pomoci při dalším rozvoji společnosti,“ uvedl Tomáš Raška, majoritní vlastník skupiny Natland.
Fúze a prodeje
Zmíněné obchody s módou spojil Raška pod jednu střechu loni na jaře. Dohromady značky působí na 11 evropských trzích. Prodej všech e-shopů slovenské společnosti Across e-commerce ze skupiny CS Apparel Group pak Natland oznámil v říjnu téhož roku. Následujících dvacet dní posuzoval návrh transakce Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jelikož na něm neshledal žádné komplikace, tak k prodeji došlo nyní.
Skupina Across Private Investments, do níž spadá právě Across e-commerce, působí na Slovensku už dvacet let. Jako finanční investor se angažuje v mnoha oblastech, především v turismu a hotelnictví, zdravotnictví, realitách, energetice a internetových obchodech. Její šéf Strapek má historicky blízko ke skupině J&T, kterou spoluzakládal jeden z nejbohatších mužů Slovenska Patrik Tkáč. Pro Digital People představuje Across strategického partnera, který má pomoci s dalším rozvojem a posílením obchodních i zákaznických vztahů.
Už během fungování Zootu pod hlavičkou Natlandu byly zprovozněny některé nové služby. Především se jedná o propojení online objednávek s kamennými prodejnami – takzvanými Výdejnami radosti, kde si lze vyzkoušet na internetu zakoupené oblečení. Zároveň B2B partneři získali širší škálu možností spolupráce prostřednictvím Marketplace.
„Vše je založeno na využívání silných stránek jednotlivých značek a e-shopů. Konsolidace a fúze přinesla zjednodušení účetních, skladovacích, nákupních i IT procesů. Teď, s novým silným partnerem, je naším cílem nejen udržitelnost našeho byznysu, ale zároveň ještě lepší nabídka a zákaznická zkušenost,“ řekl Milan Polák, CEO Digital People a zároveň model a zakladatel plzeňské značky oblečení Different. Teď však bude muset své místo výkonného ředitele společnosti přenechat lidem z Acrossu. Natland totiž zůstane v Digital People přítomný pouze v roli pasivního investora.