Menu Zavřít

AKVIZIČNÍ HOREČKA

17. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Konsolidace na evropském turistickém trhu pokračuje

Německý koncern Preussag, jeden ze čtyř vedoucích turistických operátorů na evropském trhu, činí další krok k přeměně ocelářského a obchodního gigantu v globálního operátora cestovního ruchu. Pouhých pár měsíců po koupi největší britské agentury Thomson Travel oznámil Preussag strategickou alianci s přední francouzskou cestovní společností Nouvelles Fronti`eres. „Tato účast nám zajistí ve Francii vynikající obchodní platformu, oznámil novinářům v Hannoveru šéf představenstva Michael Frenzel. Expanze Preussagu je dalším počinem ke konsolidaci německého i kontinentálního turistického trhu. Zahájila ji před třemi lety fúze společností Condor a Neckermann Urlaub Reisen. Seskupování, odehrávající se západně od českých hranic, nebude mít podle znalců branže bezprostřední dopad na tuzemský trh. Změny se mohou týkat jen těch subjektů, které jsou na kooperující partnery v cizině přímo napojeny. „Nicméně s koncentrací jako objektivním trendem ve vývoji cestovního ruchu je třeba počítat, aby naše firmy nebyly zaskočeny a ve sjednocené Evropě se neztratily, říká tajemník Asociace cestovních kanceláří České republiky Oldřich Freidinger. Prodat a platit. Cena, kterou zaplatí Preussag za předpokládaných 34,4 procenta v Nouvelles Fronti`eres, nebyla upřesněna. Experti odhadují, že by se mohla pohybovat mezi 250 až 350 miliony marek. Vedení německého koncernu sdělilo, že sumu bez problémů uhradí z prodejů průmyslových účastí a podílu na britském cestovním podniku Thomas Cook, kterého se musí z antikartelových důvodů zbavit. Odhadovaný výnos ve výši šesti miliard marek by měl krýt výdaj 5,8 miliardy marek za Thomson Travel. Prodej divizí stavební techniky a obchodu stejně jako jedenadvaceti tisíc služebních bytů v Salzgitteru a Kielu má být dokončen v roce 2001. Pokud se tak stane, odřízne se Preussag od téměř třetiny dosavadního obratu. „Jsme přesvědčeni, že jdeme správným směrem, soudí mluvčí koncernu Frank Laurich. Preussag, který nově působí ve struktuře turistika–logistika–průmysl, si stanovil jasný cíl. V obchodním roce 2002, tedy po spojení s Francouzi, by měly tržby z turistiky stoupnout na osmdesát procent (šestnáct miliard eur) celkového obratu skupiny. Příjmy v obchodním roce 1999/2000, který vypršel posledním zářijovým dnem, očekává podnik ve výši 21 miliard eur; dvaapadesát procent má připadnout na turistiku, šestnáct procent na logistiku a dvaatřicet procent na průmysl a obchod. Firma s osmdesáti tisíci zaměstnanci má zastoupení ve třinácti zemích, její letecká flotila dopravuje více než sedmnáct milionů klientů do sedmdesáti cílových států. Hustá síť poboček pracuje v Německu, Velké Británii, Nizozemsku a Belgii. Spojenectvím s Nouvelles Fronti`eres získá nové teritorium především na jihu Evropy. A další zákazníky – francouzský podnik se šesti tisíci pracovníky loni obsloužil 2,4 milionu zájemců a dosáhl obratu 1,1 miliardy eur. Investiční banky ho oceňují na pět miliard franků. Tam a zpět. Vstup Němců do Nouvelles Fronti`eres, který musí schválit Evropská komise, se má odehrát v několika stupních. Začít má převzetím šesti procent od minoritních akcionářů, do března 2002 by měl prodat 11,4 procenta šéf a zakladatel Maillot. Zbytek chce Preussag získat ještě v témže roce dvojím navýšením akciového kapitálu o 500 milionů franků. To vše jen se souhlasem Francouzů. „Naším primárním zájmem je vytvoření vedoucího evropského a zcela integrovaného podniku, přítomného na všech klíčových trzích. Akvizicemi s Thomsonem a účastí v Novelles Fronti`eres jsme udělali velký krok dopředu, uvedl pro týdeník EURO mluvčí Laurich. Oba partneři se stanou na všech významných evropských kolbištích číslem jedna nebo dvě. Rozhodování o dalším zvyšování německého podílu nad 34,4 procenta lze prý očekávat až po roce 2002. Preussag zdůrazňuje, že francouzský protějšek není případem pro sanaci ani parketou pro převádění ztrát. Maillotovo impérium skončilo vloni v červených číslech se 36,7 milionu franků (jedenáct milionů marek). A to při obratu 10,9 miliardy franků. „Budeme se dobře doplňovat, tvrdí šéf Preussagu Frenzel. Kooperace má v příštích třech letech uspořit sto milionů marek. Strategická aliance, jak Preussag svůj poslední tah označuje, má ovšem i jiný význam. Výrazně posouvá transformaci firmy k téměř výhradnímu působení v turistickém sektoru. Samostatná společnost Tui, jež se dosud na cestování specializovala, má být podle informací německého tisku zrušena a přímo podřízena holdingu Preussag. Totéž čeká také Thomson Travel. Investice do cestovního ruchu zřejmě poznamenají i vstup logistické dcery Hapag–Lloyd na burzu. S jejími akciemi se nezačne obchodovat na jaře příštího roku, jak se předpokládalo, ale nejdříve o rok později. Boj trvá. Snaha o účelové spojení s cílem obstát na trhu a ušetřit peníze není v Německu nová. Koncem roku 1997 se největší německá letecká společnost Lufthansa coby majitel přepravce Condor Flugdienst a obchodní řetězec Karstadt, majitel agentury Neckermann Urlaub Rei–sen, dohodly na sloučení turistických aktivit do společného koncernu C&N Touristic. Lufthansa i Karstadt se v něm dělí půl na půl. Strukturu C&N doplňuje síť dceřiných cestovních společností (Bucher Reisen, Terramar, Aldiana, Kreutzer Touristic, Fischer Reisen, Air Marine, Iberostar Hotelkette a jiné), z nichž každá se zaměřuje na určitou klientelu a poskytuje jí odpovídající služby. C&N, jež měla loni 10,4 milionu klientů, představuje pro Preussag úhlavního soupeře. Letos má navrch Preussag, který přebil sokovu nabídku na převzetí Thomson Travel. C&N Touristic chce podle informací Financial Times Deutschland vstupovat do evropských rivalů a usilovat o další nákupy. Navýšení vlastní kapitálové kvóty z nynějších sedmnácti na dvacet procent, které schválila dozorčí rada, by mělo posílit pozici podniku. Požehnání musí ještě dát dozorci obou mateřských společností Lufthansa AG a Karstadt–Quelle. Ani Preussag nevidí ve Francii konečnou stanici. I on chce dále expandovat. Médii už prošly informace o rozhovorech v Itálii a Španělsku. Mluvčí Laurich odmítl obsah jednání komentovat. Konec. Tuzemský trh nechávají zatím aktivity velkých zahraničních společností v klidu. „V dlouhodobém horizontu lze podobné procesy čekat i na našem trhu, ale v blízké budoucnosti nejsou pravděpodobné, řekl týdeníku EURO tiskový mluvčí Čedoku Petr Ulrych. Podíl zahraničních turistických operátorů v Česku je zatím zanedbatelný. „Nejen proto, že nepřicházejí s českými katalogy, odletová místa jsou v cizině a kontakty v místě pobytu probíhají v cizím jazyce, ale především proto, že domácí nabídka je tak široká a cenově přijatelná, že nenechává na trhu prakticky žádnou mezeru, připomíná Oldřich Freidinger z Asociace cestovních kanceláří ČR. A zdůrazňuje, že pro zdejší trh je momentálně důležitější jiná otázka. Zákon stanoví, že do konce března se musí všechny subjekty v turistice přeměnit z volné ohlašovací živnosti buď na cestovní kancelář, nebo na agenturu. „To ovlivní český trh výrazněji než všechny další vnější faktory, předpokládá Freidinger. Nabídek tuzemských společností využívají tři miliony osob ročně, celkové tržby se pohybují kolem 20 miliard korun.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).