Nikdo nechce přenášet její zpravodajský kanál v angličtině
Celý podtitulek: Nikdo nechce přenášet její zpravodajský kanál v angličtině. To ji však nezastaví a vysílání spustí.
Když členové vedení televizní stanice Al Džazíra přišli s plánem na nový kanál, který by 24 hodin denně vysílal zpravodajství v angličtině, šlo jim o to, nabídnout divákům alternativu k CNN, BBC a dalším západním zpravodajským kanálům. Najali si takový talent, jakým je Sir David Frost, veterán mezi hostiteli televizních pořadů, aby dodal vysílání prestiž. Na co ovšem nebyli připraveni, bylo mrazivé přijetí, kterého se jejich záměru dostalo v USA.
Pouhé dva měsíce před zvažovaným zahájením ještě pořád nemá kanál Al Džazíra International žádné distributory na důležitém americkém trhu, a to přestože během loňského roku jednal s téměř všemi důležitými hráči, od Comcastu a Time Warner až po DirecTV.
Není to podle soukromých vyjádření některých manažerů kabelových televizí jenom kontroverzní charakter, který Al Džazíře odhání distributory. Ať už to využívají jako pohodlnou záminku, nebo to myslí vážně, tvrdí, že by byl ekonomický nesmysl platit poplatek za další kanál už tak dost roztříštěného televizního světa, v němž soupeří na čtyři sta kanálů. Satelitní služba EchoStar Communications, osamělý americký distributor arabsko jazyčné Al Džazíry, je jedinou společností USA, která doposud vyjádřila svůj zájem. „Byli bychom ochotni přenos zvážit,“ sdělila BusinessWeeku v e-mailové zprávě mluvčí EchoStar Kathie Gonzalez. Odmítla se vyjádřit k tomu, v jakém stádiu se jednání nachází.
DŮLEŽITÁ FINANČNÍ PODPORA
Vyhlídky nejsou možná nejrůžovější, ale nový kanál se těší mimořádné podpoře katarské vládnoucí rodiny Al-Thani. Rozlohou malý Katar má třetí největší zásoby zemního plynu na světě a rychle se hromadící zahraniční aktiva, jejichž výše je v současné době odhadována na 30 miliard dolarů. Západní společnosti jsou pod neustálým finančním tlakem, ale Katařané jsou ochotni novému televiznímu kanálu poskytnout takřka neomezené prostředky, jak tvrdí příslušní manažeři. O některé zdroje se ale bude dělit s arabským kanálem, který má 48 milionů diváků.
Ledové přijetí v Americe nedokázalo Katar odradit, novému kanálu uvolnil vysoké finanční prostředky, aby do svých řad mohl přivábit takové osobnosti televizní obrazovky jakými jsou Veronica Pedrosa, asijská opora CNN, Dave Marash, korespondent pořadu ABC Nightline a Rageh Omaar, někdejší reportér CNN v Bagdádu. A co na to hlavní aktér? „Já se snažím být u toho, když se někde posunují hranice a Al Džazíra v současné chvíli hranici posunuje hodně dopředu,“ říká David Frost.
Jen málo odborníků očekává, že si kanál získá masové publikum. „V Americe je tvrdé jádro náruživců propadlých zpravodajství, kteří budou mít zájem,“ říká Richard Wald, profesor žurnalistiky, který působí na Kolumbijské univerzitě. Zároveň však tvrdí, že k získání důležitého vlivu bude Al Džazíra muset nabídnout mnohem více než hluboké znalosti problematiky Středního východu. David Frost uvedl, že bude moderovat politické rozhovory, které čas od času osvěží takovými hosty jako třeba Paul McCartney nebo David Beckham.
V USA to je sice těžké, ale členové vedení Al Džazíry tvrdí, že nejsou ochotni kvůli uzavření obchodu přistupovat na kompromisy. Obchodní ředitelka Lindsey Oliverová vysvětluje, že kabeloví operátoři jsou v natolik výhodné pozici, že mohou tvrdě vyjednávat, dokonce mohou nové kanály nutit i k tomu, aby upustily od šíření po internetu a snížily tak konkurenci. A to je podle jejích slov obchod, který skutečně nestojí za to.
Lindsey Oliverová rovněž namítá, že počáteční výsledky v USA nejsou pro Al Džazíru International rozhodující a dodává, že cílovou skupinou kanálu je globální anglicky mluvící publikum, nejen to americké. Lindsey Oliverová si spočítala, že v době uvedení poběží kanál ve 40 milionech domácností díky dohodě s British Sky Broadcasting Group a distributory v Indii, Austrálii, Francii a Německu. Bez USA ale Al Džazíra zřejmě neposune všechny hranice, o kterých hovořil Sir David.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek