Menu Zavřít

Aleš Červinka z CzechTrade: Otevíráme kancelář v jihočínské Greater Bay Area

21. 6. 2019
Autor: Hynek Glos/Mladá fronta

Už čtvrté čínské zastoupení otevřela agentura CzechTrade v jihočínském městě Kanton neboli Guangzhou. To je součástí oblasti nazývané Greater Bay Area, což je nejdynamičtěji se rozvíjející oblast v jižní Číně a zároveň obrovské megacity navzájem propojených jedenácti měst s více než 70 miliony obyvatel, vysvětluje ředitel regionálního centra CzechTrade v Kantonu Aleš Červinka.

V dubnu jste převzal vedení nové kanceláře CzechTrade v Kantonu. Proč byla otevřena právě tam?

Město Kanton leží v jihočínské provincii Guangdong ve strategicky výhodné oblasti – v deltě Perlové řeky a v příhodné blízkosti Hongkongu a Macaa. Jedná se o region s největší mírou hustoty městského obyvatelstva na světě a zároveň je to centrum čínského ekonomického růstu. Toto megacity je považováno za jednu z nejbohatších a nejrozvinutějších oblastí Číny.

Zahrnuje devět navzájem propojených velkoměst plus Hongkong a Macao, která mají dohromady více než 70 milionů obyvatel. Oblasti se díky obrovské výrobní základně říká „továrna světa“ a zdejšímu městu Shenzhen (Šen-čen) se přezdívá čínské Silicon Valley. Sídlí tam největší čínské technologické firmy.

V čem je oblast zajímavá pro české vývozce?

Jedná se o kolébku obchodu a výroby v celé Číně, a region je tak ideálním místem pro byznys. České firmy zde najdou vhodné obchodní partnery nebo klienty pro své produkty, služby a technologie. Velkou roli hraje také blízkost obchodního a finančního centra Hongkong. To se vyznačuje hlavně volnějšími dovozními předpisy, finanční transparentností a využíváním anglosaského práva v zahraničním obchodě.

Jak se v silné konkurenci drží čínská výrobna automobilky Škoda?

Podle prohlášení samotné automobilky je Čína jejím největším trhem a důležitým pilířem budoucího růstu. Škoda se zde dostala do všeobecného povědomí a je nejvýraznější českou značkou. Populární jsou především její modely SUV. Loni v listopadu představila Škoda ve spolupráci s agenturou CzechTrade na veletrhu CIIE svou vlajkovou loď Škodu Kodiaq GT, přičemž loni dosáhla rekordních prodejů. Aktuálně zaznamenává čínský trh s auty určité ochlazení a v budoucnu se očekává zásadní proměna s ohledem na tlak centrální vlády směrem k elektromobilitě. Škodovka je ale v situaci, kdy by měla být na další výzvy dobře připravena.

Loni vstoupil na čínský trh Plzeňský Prazdroj. Jaká je pozice českého piva u čínských spotřebitelů?

Plzeňskému Prazdroji pomohlo s rychlým vstupem na čínský trh využití stávající distribuční sítě Asahi, a prodeje sudového a lahvového piva tak Prazdroji rychle rostou. Příchod Prazdroje, propagace českého piva na různých akcích, návštěva českých politiků a otevírání českých restaurací – to všechno jsou společně se zvyšujícím se počtem čínských turistů v Česku faktory, díky nimž se české pivo začíná v Číně pomalu zviditelňovat.

Působí tu už celá řada českých pivovarů, nicméně prodané objemy nejsou nijak závratné. Trh s importovanými pivy však v Číně dlouhodobě roste, tudíž očekáváme, že i dovoz toho českého bude růst. Česko bude také letos poprvé organizovat společný stan českého piva na mezinárodním pivním festivalu ve městě Dalian. Naším cílem je představit česká piva včetně historické tradice českého pivovarnictví.

 Na megapoli u ústí Perlové řeky je působivý pohled z Canton Tower, což je s výškou 455 metrů druhý nejvyšší mrakodrap v Číně

Generální ředitel CzechTradu Radomil Doležal na jaře podepsal memorandum o porozumění s čínskou e-commerce platformou JD.com. Co to přináší českým firmám, už se nějaká zajímá o spolupráci s touto platformou?

Memorandum přináší českým firmám možnost zvýhodněného přihlášení a podmínek pro první rok provozu svého e-shopu na e-commerce platformách JD.com. Zároveň bychom tyto výhody rádi využili i pro pilotní projekt agentury CzechTrade, prostřednictvím kterého chceme umožnit vybraným českým firmám prodej na čínských cross-border e-commerce platformách. Na základě memoranda bychom pak rádi s JD.com připravili prodejní festival českých výrobků prodávaných na JD.com. Akce tohoto typu mají většinou pozitivní efekt na online prodeje výrobků a přispívají i k obecné propagaci Česka v Číně.

Co je Greater Bay Area
Tato oblast delty Perlové řeky původně nazývaná „továrna světa“ se nyní transformuje do dynamického centra zaměřeného na inovace a služby, které má do roku 2030 dosáhnout HDP ve výši 4,62 bilionu dolarů.
To znamená, že by Greater Bay Area měla vyšší HDP než konkurenční přímořské oblasti v Tokiu, New Yorku a San Francisku, a stala by se tak podle výše HDP největší na světě. V současnosti přispívá tento region zhruba 15 procenty k celkovému hospodářskému výkonu Číny.

Už se české výrobky na platformě prodávají?

Ano, přes čínské distributory nebo zástupce českých dodavatelů. Víme o dalších firmách, které se o online prodej v Číně živě zajímají, a těmto určitě doporučuji zvážit vstup do e-commerce přes JD.com. Nejen proto, že pro české firmy nabídne zvýhodněné podmínky, ale i proto, že je to jedno z největších e-commerce tržišť v Číně.

Nakolik se české podniky prosadily v oblasti čínského leteckého sektoru?

Spolupráce zahraničních kanceláří agentury CzechTrade v Číně se zástupci českých subjektů v oblasti leteckého průmyslu, obzvláště v oblasti všeobecného letectví, trvá od roku 2012. Už přináší výsledky v podobě konkrétních projektů. České firmy jsou schopny a ochotny nabídnout na čínský trh prakticky všechno. Od výroby letadel nebo jejich částí, motorů, vrtulí, avioniky, elektroniky, hydrauliky, záchranných systémů přes design, testování, společný vývoj a výzkum, výcvik pilotů, metodologii, řešení pro letiště až po certifikaci.

V uplynulých týdnech probíhala tvrdá jednání o obchodních pravidlech mezi Čínou a USA. Nakolik se jejich výsledky dotknou i českých exportérů?

Bez znalosti výsledné dohody je předčasné hodnotit. Zásadní změny však lze očekávat jen s velkou dávkou optimismu. Například nedávno vydaný zákon o zahraničních investicích v Číně spíš nasvědčuje, že nedojde k průlomu v klíčových otázkách, jako jsou ochrana technologického know-how a narovnání obchodního prostředí pro lokální a zahraniční firmy.
Můžeme spíš očekávat urychlení liberalizace v některých odvětvích, případně snížení cel na vybrané produkty. Důležitou otázkou pro české a evropské exportéry je spíše dopad výsledné dohody, respektive ukončení obchodní války na čínskou ekonomiku jako takovou. Zpomalení růstu v posledním roce mělo vliv zejména na německou ekonomiku, a sekundárně tedy i na český export.

Zmínil jste problém ochrany know-how. Trvá plagiátorství?

V oblasti práv duševního vlastnictví a jeho ochrany v Číně je potřeba mít se stále na pozoru. Situace se sice zlepšila zejména v oblasti ochrany značek a průmyslového designu v tom smyslu, že místní platná legislativa odpovídá mezinárodním standardům. Nicméně stále platí, že je nutné si svá práva v Číně preventivně chránit. Poté má firma již v rukou nástroje, se kterými se může úspěšně bránit, a i česká vládní zastoupení mohou legitimně pomoct. Firma, která je rozhodnutá obchodovat v Číně, by si měla svá práva k duševnímu vlastnictví na místě registrovat nebo si je prostřednictvím různých typů smluv s čínským partnerem chránit.

Přiznávám, že to není levná záležitost. Ale při srovnání s případnými výdaji v budoucnu na řešení problémů s plagiáty to vyjde lépe. Přetrvávajícím problémem je však nucený transfer technologií. To znamená, že v některých odvětvích musí podle čínských předpisů zahraniční firma při povinné certifikaci svých produktů předložit kompletní výrobní a technologické know-how včetně výkresů či designu. Technologické společnosti, které vstupují na čínský trh, by měly své know-how chránit nejenom právně, ale i fakticky. Měly by tomu uzpůsobit i svůj podnikatelský model.

Pro Čínu byl v posledních letech typický růst mzdových nákladů. Pocítili to čeští investoři?

České firmy, stejně jako ostatní zahraniční společnosti, začínají pociťovat rostoucí mzdové náklady hlavně ve velkých městech na východním pobřeží. Připočtěme k tomu přesycený trh a tvrdou zahraniční i čínskou konkurenci, která převládá v rozvinutých východních oblastech. Čeští investoři tudíž hledají alternativy v menších městech a v méně rozvinutých oblastech, například v Číně jihozápadní.

Čtyři čínské kanceláře CzechTrade

Každá ze čtyř čínských kanceláří CzechTrade pokrývá jiný region. Podle kupní síly obyvatel a podle profilu místní ekonomiky tak může být každá zajímavá pro jiného vývozce. Ředitelé kanceláří radí, který region oslovit.

Peking: zelené technologie a zemědělství

Působností tato kancelář pokrývá sever a severovýchod Číny. To jsou regiony s tradičními průmyslovými obory. Dochází k přesunům energeticky náročných a znečišťujících oborů do centrální a západní Číny či do méně obydlených oblastí. Z toho vyplývá, že aktuální příležitosti se nacházejí v technologiích a službách souvisejících s ochranou životního prostředí. Zejména jde o řešení ochrany vodních zdrojů, zajištění pitné vody, úsporné technologie, průmysl nových materiálů. Vzhledem k lidnatosti regionu a celkovému rozvoji je poptávka i po vysoce kvalitním spotřebním zboží včetně nápojů a potravin. Region je také významný z hlediska agrární produkce, a tak zemědělská technika s vysokou účinností patří mezi perspektivní obory, říká ředitelka kanceláře Kateřina Ďurove.

Šanghaj: od módy až po bezpečnost

Nejen finanční centrum, ale také místo určující trendy v designu, módě a životním stylu. To je dnešní Šanghaj. Sousední provincie Zhejiang (Če-ťiang) a Jiangsu (Ťiang-su) potom patří mezi průmyslově a technologicky nejpokročilejší v rámci Číny. Celá oblast je charakterizována značnou kupní silou obyvatel a relativně vysokou kvalitou života. Své místo na trhu tu proto mohou najít výrobky s tradičním českým i moderním designem, kvalitní potraviny a nápoje, doplňky stravy, sportovní vybavení, hudební nástroje nebo kosmetika. Příležitosti tu jsou také pro obory, jako jsou zdravotnictví, strojírenství, automotive, biotechnologie, smart cities nebo ochrana životního prostředí, na kterou je nyní kladen zvláštní důraz. Rozvíjí se i trh ICT, ať už aplikace, herní průmysl, fintech, bezpečnostní systémy, nebo virtuální realita, popisuje ředitel kanceláře Michal Holas.

Čcheng-tu: letadla, auta nebo sklářství

Kancelář v Čcheng-tu pokrývá oblast jihozápadní Číny. Mezi klíčová odvětví v dynamické a rychle se rozvíjející oblasti patří strojírenský a letecký průmysl, důlní a zemědělské technologie, automobilový průmysl, stavebnictví, potravinářství či sklářství. Města Chengdu (Čcheng-tu), Chongqing (Čchung-čching) a Kunming (Kchun-ming) patří v rámci Číny mezi ta s největším potenciálem. V oblasti se daří výrobě hedvábí a stříbrných a měděných šperků. Má také jednu z nejúrodnějších půd v Číně a disponuje naprosto bezkonkurenčním potenciálem v oblasti vodních zdrojů a vodní energetiky. V tomto regionu se mimo jiné těží zemní plyn či titan. I pro tato odvětví hospodářství mohou nabídnout své dodávky české firmy, říká ředitel kanceláře Ladislav Graner.

Kanton: elektronika, potraviny i umělá inteligence

Mezi nejdůležitější odvětví v regionu jižní Číny patří elektronický průmysl, logistika, chemický průmysl, biofarmacie, automotive nebo stavebnictví. Pro české exportéry se zde nacházejí příležitosti zejména v oblasti spotřebního zboží, potravin a nápojů. Ruku v ruce s rychlým rozvojem průmyslu se v oblasti zvětšuje i poptávka po ekologických řešeních, a tak mohou české firmy uspět i na poli environmentálních technologií, popisuje Ředitel kanceláře Aleš Červinka.

Velké příležitosti do budoucna jsou i v leteckém průmyslu a vyspělých technologiích z oblasti ICT, smart cities či umělé inteligence. Tato kancelář je nejnovějším přírůstkem v čínském zastoupení agentury CzechTrade a do její působnosti patří oblast, která čítá 70 milionů obyvatel a několik hospodářsky důležitých měst.

MMF24

PDF verze červnového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).