Společnost PSA Peugeot Citroën se minulý týden dohodla s General Motors (GM) na úzké spolupráci. GM za 400 až 470 milionů dolarů koupí sedmiprocentní podíl v PSA. Cílem automobilek je uspořit ročně až dvě miliardy dolarů. Společně budou vyvíjet nové platformy a modely, nakupovat suroviny a komponenty od dodavatelů. GM se stane druhým největším akcionářem PSA po rodině Peugeotů, která drží 30 procent.
Spojení druhé největší evropské automobilky s největším americkým výrobcem by mohlo za jiných okolností vypadat jako terno pro obě strany. A jak šéf GM Dan Akerson, tak generální ředitel PSA Philippe Varin se v tomto ohledu tváří dostatečně nadšeně a hovoří o synergiích. „Chtějí demonstrovat, že partnerství je velmi pevné. Že nejde pouze o jednotlivý projekt, jaký Peugeot uzavřel například s BMW,“ uvedl analytik Bankhaus Metzler Jürgen Pieper pro agenturu Bloomberg. „Jenže vysněného partnera Peugeotu, kterým je BMW, užší spolupráce nezajímala, tak se Francouzi obrátili na GM. Nic jiného jim nezbylo,“ dodal.
Špatných zpráv je pro nově vzniklou alianci v zásobě mnohem víc. Evropská divize GM – do níž patří především automobilky Opel a Vauxhall – loni vykázala ztrátu 747 milionů dolarů. Od roku 1999 se pak v Evropě podařilo GM dosáhnout provozní ztráty ve výši 14,7 miliardy dolarů. V minulém roce prodeje GM v Evropě klesly o 1,9 procenta na 1,17 milionu aut.
Automobilová divize PSA byla loni v minusu 123 milionů. Během uplynulého roku však podle Financial Times francouzský koncern utratil 2,1 miliardy dolarů v hotovosti, aby se vypořádal s propadem evropského trhu. PSA Peugeot Citroën totiž loni zaznamenal propad prodejů o 8,8 procenta na 1,69 milionu vozů.
Není divu, že trh nereagoval na zprávu o alianci nijak zvlášť dobře. Ratingová agentura Moody’s Investor Services snížila úvěrové hodnocení PSA z Baa3 do Ba1, tedy do spekulativního pásma. „Takové řešení evropský trh, kde je potřeba snížit objem výroby, nepotřebuje,“ vzkázal investorům podle serveru Automotive News analytik Credit Suisse Erich Hauser. První společný model partnerů by se měl objevit na trhu v roce 2016.