Vánoce byly tradičně hlavní zlodějskou sezonou v obchodech
V českém maloobchodě „zmizelo“ v roce 2004 zboží téměř za třináct miliard korun. Vyplývá to z nejnovější studie European Theft Barometer 2004, kterou koncem roku zveřejnil evropský institut Center for Retail Research v Nottinghamu. Profesor Joshua Bamfield z tohoto institutu tvrdí, že zákazníci v Česku ukradli zboží za 5,8 miliardy korun, zatímco zaměstnanci české maloobchody obrali o 4,5 miliardy. Na ztrátách se výrazně podíleli i dodavatelé, kteří uloupili zboží v hodnotě 640 milionů korun. Za zbylou ztrátu ve výši 1,950 miliardy korun mohou vnitropodnikové chyby, jako například nedopatření při cenové kalkulaci.
Británie vede.
Nekrade se ovšem jen v Česku, i když počet krádeží v maloobchodě se z hlediska celé Evropy v loňském roce snížil (vzrostl jen v Nizozemsku). Evropský maloobchod přišel o 30,783 miliardy eur ( přibližně 939 miliard korun), takže na jednoho Evropana ročně připadá ukradené zboží přibližně za 2200 korun. Tolik celokontinentální čísla Center for retail Research. Maloobchodníci odhadují, že za 48 procent ztrát mohou zákazníci, zaměstnanci za 29 procent a dodavatelé za sedm procent. Zbylých šestnáct procent ztrát zavinila neopatření při cenové kalkulaci, či jiné vnitropodnikové chyby.
Tradičně hlavní „zlodějskou sezonou“ v obchodech byly i v loňském Vánoce. Za šest týdnů, počínaje polovinou listopadu, zloději v Evropě ukradli zboží zhruba za 98 miliard korun. Studie vycházela z toho, že většími kleptomankami jsou ženy, proto překvapuje, že 58,7 procenta krádeží spáchali muži. Ovšem ženy „nasbíraly“ zboží za více peněz. Hodnota ukradeného zboží se u mužů pohybuje kolem 3400 korun na hlavu, u žen je o sto korun vyšší. Nejvíce zboží přitom z obchodů zmizelo ve Velké Británii.
O Vánocích se kradl hlavně alkohol, a to zejména skotská whisky, vodka nebo brandy. Zloději se také houfně orientovali na dámské oblečení a spodní prádlo, následovala kosmetika, toaletní potřeby. Jejich průměrný věk byl 23,5 roku.
Prodejny potravin a lékárny.
Přes rok se v Evropě nejvíce krade v obchodech s potravinami a v lékárnách. A to především výrobky, které se snadno prodávají dál. V žebříčku nejkradenějších produktů dominuje značkové zboží. První místo patří žiletkám Gillette, následuje kvalitní alkohol, který se dá jednoduše prodat v hospodách a barech. Na třetí příčce se umístily toaletní potřeby značek Oil of Olaz a Lynx, kosmetika a parfémy. Dalšími oblíbenými kradenými produkty jsou oblečení a spodní prádlo, baterie značky Duracell, DVD a CD nosiče. Zloději mají zálibu v rapových interpretech a taneční hudbě. Žebříček uzavírají tablety, elektronické kartáčky na zuby, instantní káva Nescafe a mražené maso.
Studie European Theft Barometer srovnává kriminalitu v maloobchodě šestnácti západoevropských a sedmi středoevropských zemí. Je založená na výsledcích 423 hlavních evropských maloobchodů se společným obratem 355,514 miliardy eur. Studie byla provedena ve 23 273 supermarketech či obchodních domech.
LaneHawk.
Ztráty v maloobchodě jsou tedy značné. Omezit by je mohl nový systém LaneHawk americké společnosti Evolution Robotics. Nejmodernější technologie rozpoznává zboží na základě jeho tvaru, což by mělo výrazně postihnout kriminalitu a „lidské pochybení“ u pokladen supermarketů a obchodních domů. „Maloobchodník, který použije naše řešení, si může být jistý, že veškeré zboží, které zákazník pronese kolem kasy, bude zaregistrováno,“ tvrdí prezident Evolution Robotics Alec Hunt.
Zejména ve velkých obchodech se při každodenním stresu snadno může stát, že pokladní přehlédne dokonce i velké předměty ve spodní odkládací přihrádce nákupního vozíku. Tomu LaneHawk zabraňuje. Americký systém současně zvyšuje produktivitu pokladny, protože již nebude nutné zboží zvedat a otáčet při hledání čárového kódu.
„Za svou pětatřicetiletou práci u bezpečnostních služeb v supermarketech jsem viděl mnoho pokusů o snížení ztrát zboží u pokladen. Většina z nich to zkoušela se zrcadly a kamerami. Úspěch byl minimální,“ uvádí Chuck Miller, bývalý viceprezident pro prevenci před krádežemi v obchodech v americkém Food Marketing Institute ve Washingtonu. „V Americe se ročně ztratí zboží zhruba za 30 miliard dolarů. Schopnost systému LaneHawk rozeznat předměty na dně nákupního vozíku je velice užitečná zbraň, která dokáže tyto ztráty minimalizovat,“ je přesvědčen Miller.
Speciální kamera porovnává tvary předmětů se zbožím registrované v nabídce. Technologie je vysoce spolehlivá. Dokáže rozeznat jednoznačné charakteristické rysy každého produktu, díky čemuž umí rozpoznat i zboží, které je zakryté. Přičemž systém hledá jen předměty na jejichž rozeznání je trénován, tímto způsobem je míra pochybení velice nízká. LaneHawk lze nainstalovat do jakéhokoliv supermarketu.