Nejčastější příčinou pojistných událostí likvidovaných z povinného ručení byla srážka dvou pohybujících se vozidel, těch pojišťovna Allianz letos eviduje už 14 140. Vyplývá to ze žebříčku nejčastějších příčin dopravních nehod na českých silnicích, který Allianz dnes zveřejnila.
Foto: Profimedia.cz
V žebříčku jsou započítány dopravní nehody, které likvidovala pojišťovna Allianz. U srážky dvou pohybujících se vozidel většinu pojistných událostí způsobilo nedání přednosti v jízdě, přejíždění z pruhu do pruhu a podobně.
“Druhou nejfrekventovanější příčinou byl náraz do jiného stojícího vozu, tedy hlavně na parkovišti, nebo v provozu při nedodržení dostatečného odstupu. Těchto škod eviduje Allianz 7112. Na třetím pořadí příčin nehod byly škody na čelních sklech, kterých letos máme 2546,“ upřesnil výsledky Tomáš Klofát, ředitel úseku likvidace pojistných událostí z autopojištění.
Mezi méně obvyklé nehody placené z povinného ručení patří například srážky s vlakem nebo tramvají, nebo s různými druhy domácích zvířat, kdy peníze získal právě jejich majitel. V havarijním pojištění je tento žebříček odlišný. Podle Allianz byl nejčastější příčinou škod náraz pojištěného vozidla do stojícího předmětu. Nepozorní řidiči bourali nejvíce do dopravních značek, svodidel, stromů a plotů, což v konečném součtu bylo více než 2900 pojistných událostí. Druhé místo zaujímá srážka dvou aut. Ta byla důvodem dalších 2670 škod.
Do kategorie havarijního pojištění patří i škody, které způsobili vandalové a v neposlední řadě byla likvidována také poškozená auta z důvodů nerovností nebo děr a výtluků na silnici. Nejtragičtějšími pak byly srážky s chodcem nebo cyklistou, kterých Allianz letos registruje 231. Celosvětové statistiky uvádějí, že každoročně zemře při dopravních nehodách 1,3 milionu lidí. Pokud bude tento trend pokračovat, budou v roce 2030 tragické úrazy z dopravních nehod pátou nejčastější příčinou úmrtí.
Ze statistik Allianz pojišťovny však vyplývá, že počet smrtelných úrazů z dopravních nehod v posledních třech letech klesá – zatímco v roce 2009 evidovala z řad svých klientů přes 50 zemřelých, letos je to dosud 33, přičemž během tohoto období stoupl počet pojištěných vozů o více než 120 tisíc.
“Snížení počtu obětí dopravních nehod je možné dosáhnout pouze vysokou úrovní povědomí o silničních rizicích a inovativními strategiemi,“ řekl Christoph Lauterwasser, generální ředitel Technologického centra Allianz v Ismaningu u Mnichova (AZT). To dělá už více než 40 let vlastní výzkumy a crash-testy, jejichž výsledky pak automobilky aplikují do bezpečnostních prvků vozidel. Právě v tomto centru například spatřily světlo světa bezpečnostní pásy, airbagy a řada dalších systémů.