Úspora a ekologie jsou dvě témata, která poslední dobou hýbou automobilovým světem. Zdá se, že zkapalněný ropný plyn (LPG) a především stlačený zemní plyn (CNG) hrají v této oblasti prim
V podstatě lze konstatovat, že kromě zatím neefektivní a nákladné elektrické mobility a technologicky i ekonomicky utopických motorů spalujících vodík a podobně je možné u hnacích ústrojí široce uplatnit jako alternativní palivo pouze etanol (E85), ale především plynná paliva. Nikoli však za války užívanou náhražku „dřevoplyn“, ale moderní stlačený zemní plyn, zkapalněný ropný plyn nebo bioplyn či biometan.
Podle cenovek se může zdát LPG levnější než CNG, jehož cena je vázána na kilogram, zatímco u LPG na litr. Kilogram CNG však poskytuje stejné množství energie jako dva litry LPG. Jedna kilowatthodina z CNG je tedy o třetinu levnější než z LPG.
Efektivní blízká perspektiva
Obrovská množství nepříliš obtížně těžitelného plynu, jehož zásoby budou dostupné ještě dlouhá léta, vedou k rozvoji nových technologií. Zejména v manipulaci s ním, především pak v jeho zkapalňování. Následná snazší, mnohonásobně efektivnější infrastruktura distribuce smaže vyšší náklady na budování plnicích stanic.
Nepatrně složitější je tankovací proces, ale nádrže pojmou velmi podstatně větší objem paliva, což zcela eliminuje slabinu „plynových“ vozidel – omezený dojezd.
Výrobci vozidel jsou již většinou připraveni dopravcům odpovídající techniku poskytovat. Scania například v několika flotilách ověřuje jejich parametry i provozní náklady v reálném provozu.
Kontrakt rekordního formátu
Zástupci automobilky Škoda a strojírenského gigantu Vítkovice Machinery Group podepsali smlouvu na dodávku tří stovek vozidel Octavia G-Tec poháněných motory spalujícími CNG. Jejich firemní flotily tak budou využívat téměř výhradně vozidla s tímto typem pohonu. Vítkovická společnost je zásadním hráčem v uplatňování CNG v dopravě. Provozuje více než tři desítky plnicích stanic. „Podpis smlouvy s automobilkou je odpovědí na otázku, zda mít nejprve dostatek vozidel na CNG, nebo síť plnicích stanic. My rozvíjíme obojí současně. Expanzi ekologické a ekonomické dopravy na CNG v Česku podle našeho názoru nic nebrání,“ říká Jan Světlík, předseda představenstva společnosti Vítkovice Holding. Pro Octavii G-Tec se od začátku prodeje rozhodlo již na dva tisíce zájemců, přičemž výhody CNG oceňují jak flotiloví, tak soukromí uživatelé. Octavia G-Tec užívá přeplňovaný zážehový motor 1,4 TSI o výkonu 81 kilowattů, který je schopen spalovat zemní plyn i benzin. Moderní agregát plní s velkou rezervou limity normy Euro 6. Se spotřebou pouhých 5,4 metru krychlového (3,5 kilogramu) plynu na 100 kilometrů ujede při provozu na CNG 410 kilometrů, na benzin dalších 920 kilometrů, takže kombinovaný dojezd činí vynikajících 1330 kilometrů.
Dalším z chvályhodných příkladů budiž racionálně koncipovaná flotila České pošty, v níž slouží na 700 moderních úsporných a ekologických vozidel spalujících zemní plyn.
Další stupeň lyonského trendu
Druhé největší francouzské město Lyon je pravděpodobně nejagilnější v rozsáhlém zavádění ekologických a ekonomických prvků dopravy, především pak městské hromadné, ale i distribuční. Využívá přitom velkorysé dotační politiky města, regionu i státu. Příkladem může být podpora společnosti CityLogistic působící v rozvozu nákladů v obytných aglomeracích lyonské oblasti včetně
sídlišť i centra města. Díky ní mohla pořídit deset těžkých užitkových vozidel Iveco Stralis Hi-Road S33TP ATZ 440 Natural Power. Jedno o celkové hmotnosti 26 tisíc kilogramů, ostatní o hmotnosti 19 tisíc kilogramů. Dopravce má navíc k dispozici městskou správou vybudovanou a provozovanou výkonnou vysokotlakou plnicí stanici poskytující CNG nebo „biometan“ (srovnatelný technický plyn získávaný z organického odpadu).
Vozidla mají kompozitové nádrže plynu o celkovém objemu 13,2 metru krychlového pod tlakem 200 barů, uložené v ocelových schránkách. Dojezd za ideálních podmínek činí až 850 kilometrů. Motor plnící s rezervou limity exhalační normy Euro 6 zůstává i výrazně pod hranicí hluku povoleného pro noční rozvoz v obytných aglomeracích (72 decibelů). na zemní plyn s dsg
Kompaktní, ale prostorné osobní MPV a malé LUV Volkswagen Caddy TGI BlueMotion poháněné zážehovými motory spalujícími stlačený zemní plyn CNG nebo „bioplyn“ je nyní k dispozici jak s převodovkou s přímým řazením, tak s progresivní samočinnou dvouspojkovou DSG. Skříňové i osobní verze jsou na standardním i prodlouženém (Maxi) rozvoru náprav. Při spotřebě plynu 4,1 kg/100 km činí dojezd 630 kilometrů. Vysokotlaké nádrže jsou uloženy pod podlahou, takže nákladový prostor o objemu až 3,20 metru krychlového (4,13 metru krychlového ve verzi Maxi) zůstává beze změn, dojezdová nádrž benzinu má objem 13 litrů. Šestistupňová dvouspojková převodovka je navíc přizpůsobena i pro specifi ka potřeb v taxislužbě.
ŠvédsKá parKeta ve vysoKém lesKu
Ideální parketou pro uplatnění motorů spalujících CNG jsou autobusy městské hromadné dopravy, speciály pro svoz komunálního odpadu a vozidla působící v rozvozu potravin a dalším zásobování obytných aglomerací. Nejlépe se zde totiž uplatní jejich klíčové výhody – téměř úplně eliminované emise, zásadně potlačený hluk, nízké provozní náklady a jen nepatrně vyšší pořizovací cena ve srovnání s vozidly poháněnými vznětovým motorem.
Scania, nejaktivnější světový výrobce alternativních hnacích ústrojí i motorů využívajících alternativní paliva, staví v kategorii agregátů spalujících CNG (například) vynikající typ P 280 DB 4×2 MNB – klasický dvounápravový užitkový automobil o celkové hmotnosti 17 tisíc kilogramů na podvozku se vzduchotlakovým pérováním. Pohání jej přeplňovaný zážehový řadový pětiválec o objemu 9300 centimetrů krychlových a výkonu 206 kilowattů. Při standardním provozu je dojezd 400 kilometrů.
není jen záplava velKýcH výHod
Kromě omezené distribuční infrastruktury je nevýhodou CNG zanášení plnicího hrdla nečistotami v plynu. V Česku na rozdíl v zahraničí pracuje značná část plnicích stanic s nízkým pracovním tlakem, což se odráží v dlouhé době tankování (až 60 minut). U starších vozidel je nezbytná kontrola nádrží pro jejich možnou korozi. Složitost a nákladnost oprav elektromagnetických cívek regulačního ventilu plynového okruhu se týká jen nejstarších typů VW. Nepříjemný je fakt, že čerpací stanice neakceptují karty CCS, mnohé ani karty platební. l