Některé tuzemské firmy se uplatňují s výrobky pro využití ekologického paliva i na zahraničních trzích.Náhrada ropy alternativními palivy je perspektivním podnikáním.
Na jihu Čech byla otevřena první čerpací stanice na stlačený zemní plyn
Některé tuzemské firmy se uplatňují s výrobky pro využití ekologického paliva i na zahraničních trzích.
Náhrada ropy alternativními palivy je perspektivním podnikáním. Napovídá tomu podpora Evropské unie, která chce do roku 2020 více než pětinu benzinu a nafty nahradit biopalivy, zemním plynem a vodíkem. Největší podíl mezi alternativními palivy má podle záměrů EU zemní plyn. Před dodavateli nových ekologických paliv, automobilkami, firmami přestavujícími vozidla a dopravci se otevírá nový trh. Je také výzvou pro nové podnikatelské subjekty, které se dopravou a automobilizmem dosud nezabývaly. Týká se to nejen menších podnikatelů, ale i velkých firem, jako jsou plynárenské společnosti. Perspektivní obor si nechtějí nechat ujít samozřejmě ani tradiční distributoři ropných paliv.
Do hry vstupují České Budějovice
První čerpací stanici na stlačený zemní plyn (CNG) v jižních Čechách otevřela například minulý týden v Českých Budějovicích Jihočeská plynárenská (JČP). Tím se počet veřejných čerpacích stanic na stlačený plyn zvýšil v České republice na deset. Kromě nich funguje několik firemních čerpacích stanic, z nichž nejvíce provozuje ČSAD BUS Ústí nad Labem, které také rozsáhle plynofikuje svůj autobusový park. Firma Shell jako první z klasických distributorů již umožňuje načerpat zemní plyn na své čerpací stanici ve Švehlově ulici v Praze. Služeb českobudějovické čerpací stanice může využívat po 24 hodin denně široká motoristická veřejnost. Plynárenská firma předpokládá, že hlavním zákazníkem se stanou dopravní firmy. Zahájila již jednání s největším jihočeských dopravcem firmou Jihotrans. O vyzkoušení nového paliva má zájem také Dopravní podnik města České Budějovice. Firmy láká především skutečnost, že stlačený plyn je v současnosti nejlevnější pohonnou hmotu na českém trhu. Cena za kilogram CNG včetně DPH je 14,70 Kč. Kilogram CNG se přibližně rovná 1,4 litru benzinu Natural nebo 1,2 litru nafty. „Průměrná doba plnění je u osobních aut a užitkových automobilů tři až pět minut, u autobusů se pohybuje do 15 minut. Stlačený zemní plyn má výrazně nižší emise pevných částic i skleníkových plynů,“ vyjádřil se pro ČTK Marek Materna z JČP.
Renault je první vlaštovkou
O nový pohon se začali zajímat i místní prodejci aut. Jako první zareagoval v Českých Budějovicích autosalon Linhart, prodejce vozů Renault. Pro plynárenskou firmu a další zájemce chce přestavovat na plynový pohon vozy Renault. První Renault Megane, který JČP začala provozovat, přestavěla pražská firma EkoGasAuto, která se plynofikací dopravy dlouhodobě zabývá. Náklady na přestavbu jednoho osobního automobilu na pohon stlačeným zemním plynem nepřekročí 60 000 korun. Investice se vrací po ujetí přibližně 50 000 kilometrů. Plynová verze Renaultu se na první pohled neliší od běžného auta. Na přístrojové desce má řidič ukazatel paliva i pro plyn. V kufru je umístěna ocelová nádrž na plyn o objemu 70 litrů, do níž se vejde 17 metrů krychlových zemního plynu (kubík plynu je zhruba také ekvivalentem litru Naturalu). Auto na toto množství ujede až 250 kilometrů. V autě je zachována původní benzinová nádrž, takže velkou výhodou těchto přestavěných vozidel je prodloužení dojezdu auta. Nevýhodou je, že plynová nádrž zabírá část kufru.
Firma Vítkovice Lahvárna uspěla v Argentině
Za velice perspektivní považuje výrobu ocelových plynových nádrží pro auta i zásobníků u čerpacích stanic firma V ítkovice Lahvárna, která se donedávna zabývala především výrobou lahví pro technické plyny. Nádrže na zemní plyn pro automobily se začínají výrazně podílet na firemním obratu, který za loňský rok dosáhl 951 milion korun. Firma zaměstnává 248 lidí. Velkou exportní zakázku ocelových nádrží pro auta získala v Argentině, kam od dubna vyexpedovala již 2100 kusů nádrží. V Argentině jezdí kolem milionu aut na CNG, což je nejvíce na světě. Podle vedoucího obchodní skupiny tlakových lahví Ivo Brabce k uzavření zakázky napomohla počátkem roku situace kolem Iráku a nejistota s dodávkami a cenou ropy. Celkově by letos firma měla do Argentiny a Brazílie prodat 10 tisíc nádrží. Brabec předpokládá, že na letošní zakázku naváží oba státy i v dalších letech. Zakázka pro Jižní Ameriku usnadnila již získání kontraktu na dodávky lahví do Bulharska, kde se přestavují autobusy Ikarus a starší vozy Mercedes na stlačený plyn. V širokém měřítku přecházejí na zemní plyn také bulharští taxíkáři. Před lety si přestavěli auta na propan-butan (LPG). Po nástupu ještě levnějšího paliva přecházejí na CNG.
Slovenský plynárenský průmysl jako financiér výzkumu
Program výroby plynových motorů dává perspektivu také jablonecké firmě Jamot, nástupkyni firmy Škoda Motory. Firma se ocitla v konkurzu kvůli prudkému poklesu výroby naftových motorů a nákladních aut Liaz. Před sedmi lety zahájila výrobu továrních motorů na stlačený zemní plyn. Na tuzemském trhu nenašla až na několik výjimek zájemce pro jejich zabudování do autobusů a nákladních aut. Plynové motory Liaz ale začali nakupovat dopravci na Slovensku, kde zájem o ekologický pohon nabral na tempu. V ývoj motorů ve spolupráci s Jamotem a Technickou univerzitou v Liberci pomáhal financovat Slovenský plynárenský průmysl, který se snaží uplatnit osvědčené palivo z vytápění na novém segmentu trhu.
Evropě český motor vyhovuje
Na katedře strojů průmyslové dopravy Technické univerzity v Liberci byl v minulých letech proveden vývoj řady vozidlových i průmyslových motorů na plynná paliva zemní plyn, tekuté rafinérské plyny i bioplyn. Koncem loňského roku dokončili pracovníci katedry strojů průmyslové dopravy vývoj autobusového motoru na zemní plyn ML 637 NGS. Vývoj financoval Slovenský plynárenský průmysl. Nový plynový motor vychází z konstrukce naftového autobusového motoru ML 637, má objem válců 12 l a výkon 170 kW při otáčkách 2000 min -1. Letos byl motor ML 637 NGS podroben homologační zkoušce podle předpisu Evropské hospodářské komise R49. Z něho vyšel nový plynový motor výborně. Plynový motor ML 637 NGS produkuje 20krát méně oxidu uhelnatého, 11krát méně nespálených uhlovodíků a 33krát méně oxidů dusíku, než připouští předpis R49. Motor již v současnosti splňuje emisní normy EURO IV a V, které budou v Evropě platit až za několik let.
Plyn je autobusovým hitem ve Francii
Právě ohromné ekologické přednosti plynového pohonu, kdy z výfuku odchází téměř čistá pára, podle odborníků předurčují značnou perspektivu zemnímu plynu v dopravě. Vedle ekonomických důvodů se ekologie stává pro statní orgány hlavním důvodem, proč toto palivo prosazovat ve veřejné dopravě. Podle Jacquese Bourachota ze společnosti Irisbus prodala tato firma například ve Francii již tisíc plynových autobusů. Téměř každý třetí nový autobus ve Francii jezdí na stlačený plyn.
Emise plynných výfukových škodlivin motoru ML 637 NGS a přípustné limity emisí podle předpisu EHK 49 EURO III, IV a V
Motor/předpis Platnost Oxid uhelnatý Uhlovodíky Oxidy dusíku
předpisu (g.kWh -1) (g.kWh -1) (g.kWh -1)
ML 637 NGS v r. 2003 0,27 0,21 0,15
EURO III do r. 2005 5,45 2,38 5,0
EURO IV do r. 2008 4,0 1,65 3,5
EURO V po r. 2008 4,0 1,65 2,0
Zdroj: Technická univerzita v Liberci