Letos v květnu instaloval tuzemský internetový gigant již tisící Alzabox. Že by tím považoval rozvoj sítě vlastních výdejních zařízení za dokončený, se však rozhodně říci nedá. Vedle neustálého navyšování jejich počtu, který má do poloviny roku 2022 vyrůst na rovné tři tisíce, rozšiřuje Alza rovněž jejich možnosti.
Dosud si v nich své zboží mohli na několika místech vyzvedávat kromě zákazníků Alzy například klienti Rohliku, od nynějška tak bude moci učinit i spousta dalších spotřebitelů. To proto, že je zmíněná společnost ve spolupráci s Balíkobotem zpřístupnila všem podnikatelským subjektům, které jsou na tuto českou službu napojené. Takových přitom je na půl třetího tisíce.
„Naším cílem je, aby AlzaBoxy byly co nejdostupnější pro co nejvíce lidí,“ uvedl Jan Moudřík, ředitel expanze a facility managementu Alza.cz. „Zákazníci stále více upřednostňují osobní vyzvedávání objednávek, zejména kvůli časové svobodě, bezpečnosti a možnosti volby.“
Zpřístupnění výdejních schránek ostatním internetovým obchodům je možné díky jejich napojení na platformu Lockers.ai, za kterou stojí zmíněný Balikobot. Služba optimalizuje volné kapacity výdejních boxů napříč celou sítí a dokáže zefektivnit jejich využití. Jedná se o zcela novou platformu, jež byla do pilotního provozu uvedena teprve před několika týdny.
„Toto unikátní spojení zrychlí pro naše partnery doručení a rozšíří počet míst, kde si jejich zákazníci mohou zboží vyzvednout podle svých časových možností, bez čekání a bez omezení otevírací dobou,“ vysvětluje Martin Coufal z Lockers.ai. „Během jara jsme AlzaBoxy úspěšně integrovali do Lockers.ai a všechny funkcionality testovali, nyní je postupně spouštíme tak, aby na podzim bylo přes Lockers.ai dostupných všech plánovaných 1 500 AlzaBoxů s jejich 150 tisíci výdejními schránkami,“ dodal.
Poslouží na zboží, jídlo i k hrazení městských poplatků
Sázka na AlzaBoxy, z nichž ten úplně první vznikl již v roce 2014, se společnosti i vzhledem ke stále probíhající pandemii náramně vyplatila. Zatímco zpočátku loňska se podíl skrze ně doručených zásilek pohyboval na úrovni šesti procent, nyní se jedná už o jednu třetinu. Podle vedení Alzy je to vedle hygienických důvodů částečně způsobeno také tím, že si spotřebitelé navykli na určitou míru komfortu, kdy není nutné kvůli každé jednotlivé zásilce čekat na kurýra a přizpůsobovat tomu svůj denní harmonogram.
To potvrzují i zkušenosti jiných českých subjektů specializujících se na takzvanou logistiku poslední míle. Z-BOXů konkurenční společnosti Zásilkovna, jež patří podnikatelce Simoně Kijonkové, se ještě v květnu na území Česka nacházelo přibližně pět set. Už nyní jich však je více než tisícovka a další by měly postupně přibývat.
Nabídku takovýchto výdejních míst navíc plánuje rozšířit i pražská firma CP4U. Ta své první boxy označované jako OX.POINTS uvedla do provozu v polovině června a nechala se při té příležitosti slyšet, že i její schránky budou využívány oblíbeným online tržištěm s potravinami Rohlik.cz.
Kromě společnosti Tomáše Čupra ovšem budou k dispozici, podobně jako je tomu nyní v případě AlzaBoxů, také celé řadě dalších – dopravci a e-shopy počínaje, fyzickými osobami konče. Plány CP4U dokonce počítají i s tím, že skrze ně budou moci komunikovat obce se svými občany, a to například tak, že poslouží k hrazení městských poplatků.