Menu Zavřít

Amazon láká IBM, Oracle a HP

16. 4. 2008
Autor: Euro.cz

Webový obchodník nabízí společnostem ohromnou výpočetní kapacitu...

Celý podtitul:
Webový obchodník nabízí společnostem ohromnou výpočetní kapacitu a velká jména začínají zabírat

Jeff Bezos učinil z Amazon.com jednoho z největších hráčů na poli online prodeje. Nyní hledá nové cesty, jak vydělat na výpočetních kapacitách, které jeho společnost má. Za jeden z nejvíce zajímavých směrů považuje vstup na korporátní trh v hodnotě 1,7 miliardy dolarů, kde největší webová knihovna soutěží s velikány typu IBM, Hewlett-Packardu, Oraclu a Microsoftu. „Přesně tohle právě děláme,“ říká Bezos, „a funguje to.“ Jeho přístup je nekonvenční stejně jako strategie, když v roce 1995 s Amazonem začínal. Společnost nechce vyrábět počítače nebo prodávat korporacím software. Místo toho nabízí firmám možnost využít širokých výpočetních kapacit datových center Amazonu způsobem téměř tak snadným, jako když na webu kupujete poslední bestseller. Společnosti platí pouze za operační čas, který potřebují, čímž se vyhnou nákladům na nákup a péči o vlastní softwarová zařízení. Amazon se svou snahou začal před šesti lety se začínajícími a individuálními programátory a více než 300 tisíc klientů již podepsalo smlouvu. Nyní Bezos směřuje za většími zákazníky, jako jsou New York Times Co. a akciová burza Nasdaq. „Mnoho velkých podniků začíná projektu důvěřovat,“ říká analytik Sean Hackett ze společnosti na průzkum trhu IDC.
Počítačový průmysl nazývá tento model „cloud computing“. Ideou je, že „kapacity“ by se měly nad vším „vznášet“ a být k dispozici, kdykoliv je uživatel potřebuje mít k dispozici. Amazon nabízí mnoho možností platit za služby typu „když je potřebujete“ včetně softwarového výkonu a uložení dat. Ceny začínají na 20 centech za hodinu počítačové práce, za níž lze, řekněme, vytvořit jednoduchou webovou stránku. Amazon není na trhu zdaleka jediný. IBM, Hewlett-Packard a Sun Microsystems již nabízejí „cloud“ služby dlouho. A 7. dubna učinil i Google první krok vpřed otevřením své infrastruktury jiným. Nástroj AppEngine nechává softwarové vývojáře tvořit nové programy, které běží na počítačích Googlu. Cena bude pro všemi konkurenty obtížná: služba je zdarma. „Mnoho programátorů říká, že ztratí 20 procent času (péčí o své počítače),“ říká product manager Tom Stocky, „je to problém, který nás v Googlu oslovil, takže máme za to, že službu můžeme také nabízet okolnímu světu.“ Google je jedním z favoritů na to, aby se stal mocným v „cloud computingu“, protože již provozuje některá větší a velmi sofistikovaná datová centra. Veškeré aktivity mohou pomoci modelu cloud computingu nahoru. Jak ekonomika klesá, nákupčí technologií se zajímají o způsoby, jak projekty realizovat za cenu co nejnižších nákladů. Amazon provozuje svou službu pokud možno co nejjednodušeji, takže když zákazníci nechtějí, nemusejí ani přijít do kontaktu s obchodníkem. „Naším cílem je, že s námi nebude muset nikdo mluvit,“ říká viceprezident Amazonu Adam Selipski, „pro mnohé společnosti to je velmi atraktivní věc.“ Amazon ještě musí udělat hodně práce. Stále ještě nemůže zajistit spolehlivost na 99,999 procenta, kterou velké společnosti požadují u svých nejdůležitějších technologických potřeb (Amazon slibuje 99,9 procenta spolehlivosti v případě svých ukládacích služeb). A krátké výpadky, podobné tomu ze 7. dubna, nepomůžou. „Zatím nevidím nikoho, kdo by tady riskoval uložení svých nejdůležitějších aplikací,“ říká Reuven Cohen, šéf společnosti Enomaly, která využívá výpočetní kapacitu Amazonu k nabízení technologických služeb korporátním zákazníkům. Amazon nechce zveřejnit své výnosy z cloud computingu, ale jeden analytik je odhaduje na méně než 50 milionů dolarů. V každém případě, velcí zákazníci začínají potenciál spojení s Amazonem odkrývat. Výzkumník Charles Courbois z Nasdaqu chtěl nabídnout burzovním zákazníkům možnost podívat se zpět do historických obchodních dat, rozdělit informace milisekundu po milisekundě. Měl za to, že by to jeho firmu stálo stovky tisíc dolarů vybudovat takovou vlastní datovou kapacitu. Místo toho tedy využil Amazon a stálo to méně než 550 dolarů. Dosud měl málo zákazníků, ale líbí se mu, že Nasdaq se do budoucna nemusí obávat vysoké poptávky. „Dokonce i když budeme mít zítra sto tisíc uživatelů, jsem si jistý, že to Amazon zvládne,“ říká Courbois.

Box ve žluté

20 centů
Základní cena za hodinu výpočetních služeb u Amazonu.

Pramen: Amazon.com

MM25_AI

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

  • Našli jste v článku chybu?