Prodej na internetu už ale není jedinou cestou k úspěchu. Například internetová aukční síň eBay nestačí konkurenci a do první desítky nejhodnotnějších značek se vrátil americký maloobchodní gigant Walmart. Součet hodnot 44 maloobchodních značek v letošním žebříčku je třetím nejhodnotnějším odvětvím za technologickým a bankovním sektorem.
Podle Brand Finance ale hrozí, že splaskne bublina některých technologických značek. Přední čínská internetová firma Baidu a alternativní taxislužba Uber například nenaplnily očekává a hodnota jejich značek se snížila.
Američané věří víc Amazonu než policii a vládě. Nejhůře dopadl Hollywood
Brand Finance vedle žebříčku nejhodnotnějších značek sestavuje také žebříček značek nejsilnějších. Ten vede už druhým rokem za sebou italský výrobce luxusních sportovních vozů Ferrari.
Nejrychleji rostoucími značkami jsou Tesla a Instagram. Pozici nejhodnotnějšího nováčka v žebříčku si pak vysloužila saúdskoarabská ropná společnost Saudi Aramco (24. místo), která se po loňské rekordní primární veřejné nabídce akcií (IPO) stala největší společností na světě podle tržní kapitalizace. Mimo první desítku se poprvé za téměř deset let ocitl americký telekomunikační gigant AT&T a podobně klesla hodnota značky čtyř z pěti velkých telekomunikačních společností, kterým klienty ubírají služby jako WhatsApp.
Amazon, který je největším internetovým prodejcem na světě, rozšířil svou činnost do dalších oblastí, jako je poskytování služeb či programů vzdálenými servery dostupnými z internetu, umělá inteligence, spotřební elektronika, streamování či logistika. Společnost má podle Brand Finance díky investicím do rychle rostoucích oborů a inovativních technologií vysokou šanci zůstat lídrem.
To je málo! Bezos terčem kritiky kvůli nízké částce na pomoc Austrálii
Ke stagnaci značky Amazon by mohl vést odchod některých firem z tohoto portálu, jak to loni učinila společnost Nike, a překážky v mezinárodním růstu, například opozice místních prodejců v Indii, ekologů v Evropě či konkurence Alibaby v Číně.
Hodnota značky se chápe jako čistý ekonomický prospěch, kterého by vlastník značky dosáhl, kdyby ke značce poskytl licenci na volném trhu. Vychází se tedy ze specifických finančních údajů a údajů o příjmech. Jinak je tomu při hodnocení síly značky, která bere v úvahu i další finanční ukazatele, jako je čistá marže, průměrný příjem na zákazníka, marketingové a reklamní výdaje či kvalitativní ukazatele, například vliv značky a vztah ke konkurenci.
Nejhodnotnější značky světa | ||
---|---|---|
Pořadí | Značka | Hodnota (v mld. USD) |
1. | Amazon | 220,79 |
2. | 159,72 | |
3. | Apple | 140,52 |
4. | Microsoft | 117,07 |
5. | Samsung | 94,49 |
6. | ICBC | 80,79 |
7. | 79,80 | |
8. | Walmart | 77,52 |
9. | Pingan | 69,04 |
10. | Huawei | 65,08 |
Zdroj: Brand Finance
Dále čtěte:
Bezos zbohatl vykořisťováním zaměstnanců, tvrdí Ocasio-Cortezová. Amazon se brání
Amazon chce prorazit v Indii. Investuje miliardu dolarů do malých a středních firem
Ve stopách Amazonu, Microsoftu a Applu. Tržní hodnota mateřské firmy Googlu přesáhla bilion dolarů