„Amazon se pro zákazníky, kteří nakupují online, stal referenčním bodem,“ říká Jason Seeba, analytik agentury Bloombreach. Počet zákazníků, kteří na něm zahajují online nákupy, se podle Bloomreach oproti loňsku o 11 procent zvýšil. Tradiční e-shopy a internetové vyhledávače oproti tomu oslabily. Až 40 procent ze čtyř set oslovených zaměstnanců amerických konkurenčních firem se kvůli vzestupu Amazonu obává propouštění.
Podle aktuální studie analytické agentury Bloomreach specializující se na segment Big Data nazvané „State of Amazon“ (stav společnosti Amazon) provedené na reprezentativním vzorku dvou tisíc amerických spotřebitelů představuje Amazon první destinaci pro zahájení online nakupování pro více než polovinu (55 procent) zákazníků. „To v konečném důsledku neznamená, že na Amazonu skutečně nakoupí. Namísto toho porovnávají ceny a často pak nakoupí i u ostatních prodejců,“ říká analytik agentury Jason Seeba.
Konkurence slábne
Pro Amazon to meziročně znamená nárůst o 11 procent. Internetové vyhledávače si oproti němu vůči loňsku o 6 procent pohoršily. Nákup na internetu na nich podle studie zahajuje osmadvacet procent respondentů. Nejhůře ze srovnání podle Bloomreach vyšli ostatní specifičtí prodejci (e-shopy mimo Amazon). Zaznamenali propad a vyhledávání cílového zboží na nich zahajuje pouze 16 procent dotázaných.
Amazon experimentuje s pracovní dobou. Čtěte o tom: Amazon vyzkouší 30hodinový pracovní týden |
Sektor e-commerce (prodeje zboží online) by podle analytiků měl letos zaznamenat nárůst o 13 až 13,6 procenta. Celková hodnota zboží prodaného na internetu by se měla vyšplhat na 385 miliard dolarů.
Podle Bloomreach nahlédne během online nákupu na Amazon 9 z 10 amerických spotřebitelů a to i v případě, že zboží nejprve najdou jinde. Až 78 procent z nich pak uvádí, že tomu tak je často či téměř ve všech případech. Podobně to ale podle studie funguje i obráceně. Cenu produktu mimo Amazon zkontroluje 70 procent respondentů studie.
Konkurenční výhody? Inovace a osobní přístup
„Amazon provádí inovace mnohem rychleji než konkurence,“ sdělil agentuře Bloomberg analytik společnosti Cowen & Co. John Blackledge. Podle Jasona Seeba mohou za popularitu Amazonu rovněž dobré zkušenosti zákazníků a vysoká míra personalizace. Až 58 procent zákazníků v šetření agentury uvedlo, že se k Amazonu uchýlili na základě špatných zkušeností od konkurenčního obchodníka. Pro více než polovinu respondentů pak nákup na Amazonu představoval jejich nejlepší zkušenost s online nakupováním vůbec. Na druhé straně možnosti, že své peníze na Amazonu utratí za padělané zboží, se obává každý pátý z nich.
Sílící postavení Amazonu představuje špatné zprávy pro jeho konkurenci. 40 procent ze čtyř set dotázaných zaměstnanců velkých amerických maloobchodníků se podle Bloomreach v důsledku vzestupu Amazonu obává ztráty pracovního místa.
Z oblasti technologických firem a startupů čtěte více:
Uber chce globálně rozvážet jídlo. Vstoupí do více než dvacítky zemí
Bitva o třetí svět: Facebook maskuje rány jako charitu
Velká raketa, velké ambice. Bezos chce miliony lidí ve vesmíru