Tiskárny Pavla Sehnala chystají expanzi
Ambiciózní cíl si stanovil polygrafický holding OTK Group, soustředěný okolo kolínských obchodních tiskáren. Během několika let se totiž chce zařadit mezi největší evropské hráče a dosáhnout ročního obratu pěti miliard korun. Loni přitom tržby skupiny poprvé atakovaly hranici jedné a půl miliardy korun. „Je jasné, že jen růstem a rozvojem současných výrobních kapacit tohoto cíle nedosáhneme. Obrat proto chceme navyšovat především akvizicemi,“ vysvětluje generální ředitel OTK Group Petr Ryska. Marže v tiskárenství však nejsou zrovna omračující a tomu odpovídají i poměrně nízké zisky. Proto je také jasné, že bez masivní podpory vlastníka, jímž je SPGroup ovládaná Pavlem Sehnalem (viz Impérium SPGroup), půjde plán těžko uskutečnit. „Naší snahou je vyrábět ve střední a východní Evropě a prodávat v západní Evropě. Na další akvizice výrobců obalů z regionu máme v plánu vynaložit stovky milionů korun,“ potvrzuje Sehnal.
Pomalý start.
Před pár lety byly Obchodní tiskárny Kolín (OTK) jen jednou z mnoha majetkových účastí v portfoliu SPGroup. Dnes však je polygrafický byznys pro Sehnala průmyslovou prioritou. „V tomto segmentu je relativně dobrá příležitost v obalovém průmyslu. Například v USA spotřebuje každý člověk okolo šedesáti kilogramů obalů ročně, v západní Evropě je to pětačtyřicet kilogramů a u nás jen dvacet. Růst tohoto trhu se proto dá předpokládat. Dalším faktorem je, že do výroby obalů dosud nevstoupili asijští producenti. Jedním z klíčových předpokladů tohoto byznysu je totiž flexibilita a geografická blízkost k odběrateli obalů,“ vysvětluje Sehnal důvody, proč se rozhodl rozvíjet polygrafický byznys.
Kolínské tiskárny spolu s přidruženým provozem Obchodní tiskárny Hořovice privatizovala SPGroup již v roce 1995. Pak se delší dobu nic zvláštního nedělo, až o devět let později přibyly do portfolia SPGroup Jihočeské tiskárny.
Donedávna nic viditelného nenasvědčovalo tomu, že by OTK aspirovaly na titul šampiona. Letos však nabraly na obrátkách. V květnu skupina OTK koupila tiskárny v rumunském městě Dej. Ke konci se také blíží příprava společného podniku v Rusku. „Vyjednáváme i o dalších akvizicích v Česku, Maďarsku či Polsku,“ podotýká Ryska.
Kromě výrobních firem holding OTK vlastní i obchodní zastoupení v Německu a další zakládá ve Francii a Itálii.
Karty nejedou.
Ačkoliv si každý Čech pod logem OTK vybaví především karty s typickým koněm na rubu, dnes se jejich výroba na celkovém obratu podílí jen zanedbatelným procentem. V centru zájmu jsou především měkké obaly a grafické etikety, oba segmenty přinášejí holdingu po třetině tržeb. „Být špičkovým výrobcem v několika segmentech je obtížné. V poslední době se proto specializujeme zejména na flexibilní obaly a etikety. Právě tyto dva polygrafické segmenty mají podle odborných analýz v příštích pěti letech růst nejrychleji,“ vysvětluje Ryska.
S obaly či etiketami od OTK se potkáme na každém rohu, tisknou totiž pro značky Nestlé, Dr. Oetker, Maggi, Bahlsen, Kraft Foods, Karlovarské minerální vody, Kofola, SABMiller či Heineken.
Sortiment polygrafického holdingu doplňuje výroba samolepicích etiket, tiskopisů a formulářů, kalendářů, karet a lehké kartonáže.
Baltika vede.
Na zahraniční trhy se firmě daří pronikat především díky zakázkám pro nadnárodní konglomeráty. Například etikety pro pivovarský gigant SABMiller dodávají kolínské tiskárny nejen pro česká, ale i pro slovenská, maďarská, polská, ruská či rumunská piva. „Letos vstupujeme s etiketami do Itálie, v oblasti flexibilních obalů jsme právě získali nové zakázky pro francouzského výrobce chipsů. Proniknout na západní trhy vyžaduje dlouhodobé úsilí. Nadnárodní zákazníci si nás často otestují na trzích, jako je třeba Rumunsko, než nás pustí na domácí kolbiště,“ zdůrazňuje ředitel tiskařského holdingu.
OTK nyní vyvážejí zhruba dvě pětiny své produkce. Nejvýznamnějším exportním partnerem je Rusko, především ruský pivovar Baltika. Důležitost ruského trhu podtrhuje právě vznikající joint venture, kam OTK přesune dokončovací práce na ruských zakázkách. Stejně tak obchodní zastoupení v západní Evropě má pomoci k dalším zakázkám. „Například v Německu jsme navázali strategickou alianci s lokální tiskárnou naší velikosti. V horizontu dvou let by nám mělo německé obchodní zastoupení přinášet minimálně padesát milionů korun tržeb ročně,“ plánuje Ryska.
Nedávno koupená rumunská tiskárna, která disponuje hlubotiskovou a flexotiskovou technologií, ročně utrží kolem sta milionů korun. OTK Group plánuje během pěti let obrat ztrojnásobit v první fázi pomocí drobných investic a transferem know-how a technologie. Větší investice přijdou na řadu, až když bude jasné, že se vyplatí. Cena špičkového hlubotiskového stroje se totiž pohybuje kolem sta až sto padesáti milionů korun.
Mírné zisky.
Polygrafický trh je značně soutěživý. Na jedné straně stojí tisíce drobných garážových firem, které jsou sice velmi flexibilní, ale nemohou se pouštět do velkých sérií. Proti nim velké firmy, včetně západních, jež jsou vlivem přebytku kapacit schopny nabízet velmi konkurenční ceny.
I proto kolínské tiskárny v posledních letech investovaly přes miliardu korun do razantní modernizace. Dnes proto disponují ne zcela běžným trojím strojním vybavením od technologie ofsetové, přes flexo až k hlubotisku. Díky tomu jsou schopny nabídnout zákazníkům co nejvariabilnější proces.
Tržby OTK Group v posledních letech slabě rostou, letos plánuje management nárůst konsolidovaného obratu na 1,75 miliardy korun. Zisky jsou však mírné. Loňský hospodářský výsledek mateřských kolínských tiskáren navíc ovlivnily odpisy neprodejných zásob či nedobytných pohledávek.
Akvizice až dosud přišly tiskařský holding na necelých tři sta milionů korun. Mateřská firma je kvůli výdajům trochu přehřátá, a tak na expanzi musí přijít peníze nejen z bankovních půjček, ale i ze zdrojů vlastníka.
Impérium SPGroup
Třiačtyřicetiletý Pavel Sehnal, vlastník holdingu SPGroup, se na počátku své kariéry angažoval ve finančnictví a prostřednictvím fondů se účastnil druhé vlny kuponové privatizace. Získal tehdy majetkové podíly ve zhruba dvou stech firmách.
Prostřednictvím jedné ze svých firem, Burzovní společnosti pro kapitálový trh, ovládl koncem roku 1994 Podnikatelskou banku. O dva roky později však uvalila ČNB na banku nucenou správu a Sehnal si za její vedení nakonec vysloužil trestní stíhání. V roce 2003 byl ale obvinění zproštěn. O poznání úspěšnější bylo Sehnalovo angažmá v Podnikatelském penzijním fondu, který stihl prodat v době největšího rozmachu.
V tomto období se SPGroup z finančnictví trochu stáhla, ovšem ne nadlouho. Sehnal v roce 1995 založil Českou podnikatelskou pojišťovnu (ČPP) a během osmi let ji z nuly dostal až na osmou příčku žebříčku pojišťoven. Před dvěma lety ČPP koupila Kooperativa a tento obchod, za nějž Sehnal inkasoval kolem tří miliard korun, se stal zlatým hřebem jeho kariéry.
Dnes se skupina SPGroup, již sám Sehnal oceňuje na pět miliard korun, opírá o tři pilíře: finanční služby, polygrafický průmysl a reality. Skupina ovládá pojišťovacího makléře Total Brokers a loni koupila Pojišťovnu Slavia. Majetkové účasti SPGroup v průmyslových podnikách se během let redukovaly na skupinu OTK Group a firmu Elektroporcelán Louny, která je zřejmě také na prodej.
V roce 2005 zahájily činnost realitní kanceláře AAAByty.cz a AAAIndustry.cz. V tomtéž roce koupila SPGroup rozestavěný akvapark v Čestlicích a loni kapitálově vstoupila do firmy ABF, jež ovládá 89 procent společnosti Pražský veletržní areál (PVA).