Jeremy Clarkson dokonce přirovnal vlastnění TVR k péči o medvěda; vše je skvělé, dokud Vám neutrhne hlavu. Značka měla turbulentní historii a po neúspěšném působení syna ruského miliardáře a následném bankrotu ji ani početná základna skalních fanoušků nedávala mnoho šancí na vzkříšení. Naděje však umírá poslední a od začátku letošní roku se okolo nového produkčního modelu začíná poodhalovat rouška.
TVR představilo svůj nový model Griffith již před třemi dlouhými lety, avšak ani v roce 2020 stále není tento pětilitrový Cosworth osmiválec v prodeji. Je však možné si nový Griffith předobjednat. Firma by měla mít jíž 40 milionů liber v objednávkách. Nyní však potřebuje investory na financování vybavení nové fabriky a spuštění výroby.
Ve svém posledním prohlášení TVR uvedlo, že žádost o stavební povolení pro novou fabriku byla podána příslušným úřadům v jižním Walesu. Zatím však nejsou dostupné žádné informace o udělení povolení a údajně se firma musí nejprve prokázat finančními prostředky na spuštění výroby. V současné chvíli dělí nový Griffith od produkce přibližně 25 milionů liber, které se TVR snaží získat na dublinské burze.
Plány má legendární značka vskutku ambiciózní a pokud bude zajištěno počáteční financování, slibuje model postupně představit hned v několika verzích. Světlo světa by měl spatřit Griffith cabrio, "sportovní varianta" a závodní speciál. Na své by si měli přijít i fanoušci adrenalinu v ekologické podobě a do roku 2030 se dočkat elektrického pohonu. Ten by měl být, stejně jako původní osmiválec, z dílny Fordu.
Tendence britského automobilového trhu se nyní ubírá cestou relativně nízkokapacitní výroby pro specializované sektory, kde mohou Britové promítnout svou přidanou hodnotu v podobě bohatých zkušeností s velmi individuálními vozy určenými pro užší spektrum koncových zákazníků. Spolu s projektem Grenadier od firmy INEOS se jedná o další pozitivní zprávu a indikátor toho, že britský automobilový průmysl si umí najít svou cestu i za doby všeobecné krize v automotive, i mimo něj.
Londýnská kancelář CzechTrade automobilový trh a nové projekty v tomto segmentu neustále monitoruje a má za sebou celou řadu úspěšných případů zakončených dodávkami dílů do automobilek z Česka. V případě, že TVR svůj plán uskuteční, bude CzechTrade usilovně pracovat na zapojení České republiky do jejího dodavatelského řetězce.
Martin Macourek, CzechTrade Londýn