Menu Zavřít

Američané ve sporu s Airbusem přitvrzují. Cla na letadla z EU stoupnou o pět procent

15. 2. 2020
Autor: Airbus

Americká vláda zvýší clo na letadla dovezená z Evropské unie na 15 procent z dosavadních deseti. Vyšší cla mají vstoupit v platnost 18. března. Oznámil to v noci na dnešek Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR). USA tak zvyšují tlak na EU v rámci 16 let trvajícího transatlantického sporu kvůli subvencím pro výrobce letadel. Cla na další zboží však USA zatím zvyšovat nebudou.

USTR dodal, že je nadále otevřen jednání o urovnání tohoto sporu s EU. Mohl by však revidovat své kroky, pokud by EU uvalila vlastní cla v souvislosti se vzájemným sporem. USTR také hodlá učinit úpravy u cla 25 procent uvaleného na další zboží, které nesouvisí s výrobou letadel. Některé zboží, na které se vztahuje clo, se tak změní, sazbu ale zatím USA nezvýší.

Světová obchodní organizace (WTO) loni v říjnu oficiálně povolila Spojeným státům uvalit cla na dovoz zboží z EU v hodnotě 7,5 miliardy USD (172,2 miliardy Kč) ročně. Cla jsou reakcí na nezákonné subvencování evropského výrobce letadel Airbus. Washington uvalil clo deset procent na evropská letadla a 25 procent na některé potravinářské a další zboží, jako francouzské víno, skotská a irská whisky nebo sýry. Cla jsou zaměřena na zboží ze zemí, ve kterých se vyrábějí letadla Airbus, tedy Británii, Francii, Německo a Španělsko.

Rozhodnutí americké vlády zvýšit clo na evropská letadla poškodí americké aerolinky, které se potýkají s nedostatkem letadel, a zkomplikuje snahy o vyjednání urovnání s EU, reagoval na rozhodnutí Airbus. Dodal, že bude dále jednat s americkými zákazníky, aby co nejvíce zmírnil vliv cel a doufá, že USTR změní svůj postoj, napsala agentura Reuters.

Spor, který trvá už 16 let

Spojené státy a Evropská unie se od roku 2004 u WTO navzájem obviňují z nelegální podpory svých výrobců letadel Boeing a Airbus. U obou stran bylo zjištěno, že v rozporu s pravidly WTO své výrobce finančně podporovaly, aby jim zajistily výhodnější pozici na trhu.

Obě strany se následně začaly připravovat na případné uvalení cel, která by byla odvetou za škody vzniklé v důsledku subvencí. Plány EU na zavedení cel na americké zboží WTO ještě posuzuje.

Čtěte také:

Aerolinky tvrdě pocítí dopad koronaviru, klesnou tržby a zisky, tvrdí Boeing

Cestující se Boeingu 737 MAX děsí. Budou jím ještě vůbec chtít létat?

MM25_AI

Airbus pyká za obvinění z korupce. Zaplatí 3,6 miliardy eur

  • Našli jste v článku chybu?