Moravská vína prorazila do amerických supermarketů. Do svého sortimentu je letos zařadil přední obchodní řetězec Whole Foods Market, který provozuje víc než 400 supermarketů po celých Spojených státech. Moravská vína zatím řetězec schválil do svých poboček v teritoriích New York a New Jersey. Sdělila to společnost Klub Sommeliérů, která ve spolupráci s americkým importérem Czech Wine Imports už do USA dováží vína od 14 moravských vinařství.
Dosud se ale prodávala převážně jen v prémiových vinotékách nebo kvalitních restauracích a to pod značkou „Vino z Czech“. Společným znakem jsou etikety se secesními motivy od Alfonse Muchy.
Do amerických supermarketů nastupují moravská vína v ceně typicky kolem 13 až 14 dolarů za litrovou lahev. Pro srovnání, nejlevnější a nepříliš kvalitní vína se tam prodávají už za šest dolarů. Co se týká odrůd, Američané si z více než deseti druhů moravských vín oblíbili hlavně Müller Thurgau a Veltlínské zelené, které je už z dřívějška v zámoří vyhlášené díky rakouské produkci. Na oblibě získává také Cabernet Moravia.
Vedle prodeje ve Whole Foods Market se v současnosti v pilotním projektu testuje prodej moravských vín i v dalším velkém americkém řetězci H-E-B, který má silné zastoupení především v jižních státech USA.
Prodej střední třídě Američanů prostřednictvím supermarketů je důležitým průlomem. Dovoz potravin a nápojů byl dosud na silně protekcionistický americký trh velmi těžký. Spojené státy se přitom v posledních letech staly největším konzumentem vína na světě a ve spotřebě předběhly dokonce i Francii. Tržby za víno v USA loni dosáhly rekordních téměř 38 miliard dolarů.
Víno začíná totiž u mnoha běžných Američanů vyhrávat nad levným pivem. V přepočtu na hlavu ale ještě USA zdaleka nedosahují evropských poměrů. Průměrný Američan ročně vypije jedenáct litrů vína, což je pořád zhruba dvakrát méně než typický Čech, a dokonce pětkrát méně než Francouz. V USA je tedy zjevně ještě obrovský prostor pro růst odbytu. Na trhu zatím ale kralují vína z Kalifornie, která zásobuje plných 60 procent trhu. Ostatní americké státy se dělí jen o devět procent nabídky. Zbylých 31 procent prodeje pokrývají dovezená vína. Ambici moravského Klubu Sommeliérů je, aby do tří let vyvážel do USA půl milionů lahví vína ročně.
Více si přečtěte v příloze Český export, která vychází s deníkem E15