Menu Zavřít

Americká, asijská nebo česká? Firemní kultura si zachovává národní specifika

8. 6. 2017
Autor: Canon

V současnosti se díky globalizaci největší odlišnosti stírají, přesto můžeme sledovat určité zvláštnosti a rozdíly mezi firmami z cizích zemí, které na českém trhu působí. Pestrá škála začíná od vřelých pracovních vztahů, přes důraz na řád a loajalitu až po hierarchické vedení. V českých firmách se pak mísí staré zvyky z minula a nové trendy.

„Pracoval jsem několik let v zahraničí i v Česku pro americké, japonské i anglické firmy. Mám poměrně dobré srovnání,“ říká pro web Euro.cz absolvent Harvardovy univerzity a v současnosti samostatný český byznysmen Jiří.

Celé jméno nechce uvést, stejně tak nehodlá zveřejňovat jména firem, ke kterým jako bývalý zaměstnanec cítí loajalitu.

Po hlavě, analyticky i samostatně

„Američané jdou do všeho po hlavě. Problém se snaží co nejrychleji vyřešit, mnohdy bez analýz a konzultací. Výsledek bývá různý. Mnohdy záleží i na štěstí manažera a shodě okolností,“ říká Jiří.

Naopak Japonci jsou podle jeho slov zcela jiní: „Před rozhodnutím velmi dlouho diskutují, probírají pro a proti ze všech možných úhlů. Konzultují věc v širším i užším vedení. Pokud záležitost nespěchá, trvá to i několik měsíců. Pak teprve přijde společné rozhodnutí z míst nejvyšších.“

„Anglické firmy jsou skutečně konzervativní, u šéfů převládá chladný britský smysl pro přesnost. Jen tak si své podřízené k tělu nepustí, rozhodují samostatně,“ vypozoroval Jiří.

Jižní volnost vs. německý řád

„Společným jmenovatelem pro národy, jako jsou Italové, Francouzi či Španělé, jsou vřelé vztahy, ale také velmi dlouhé obědy s odpočinkem v podobě kávy pro dobré zažití. I když pracovní den začíná až mezi devátou a desátou hodinou, je pracovní doba obvyklá do pozdních odpoledních až večerních hodin,“ přidává svůj pohled Kristýna Kunstová z personálně-poradenské společnosti McRoy.

Naopak německé a rakouské firmy podle jejích slov fungují podle jasného řádu, kde se příliš neuplatní improvizace a vše vyžaduje pevně stanovený scénář.


Přečtěte si k tématu:

Kde se pracuje nejlíp? Česko je 23. na světě, předčilo i Francii

Výhled na Prahu z Malé Strany


Asijská loajalita

„Zcela jiný svět představuje Asie. V mnoha případech se u asijských firem bez znalosti věci neobejdete,“ upozorňuje Kunstová. V Japonsku je vedle verbální komunikace velmi důležitá také neverbální komunikace, která je mnohdy rozhodující.

„Bývá také obvyklé, že při řešení určité problematiky nebo její prezentaci mluví především mladší manažeři. Rozhodují ovšem skoro vždy jejich starší kolegové,“ popisuje zkušenosti nasbírané personálně-poradenskou společností McRoy.

V asijské kultuře panuje téměř bezbřehá loajalita, která se utvrzuje zpěvem firemní hymny či společnými ranními rozcvičkami.

Britské levely

Anglické firmy jsou hluboce založené na hierarchickém žebříčku, což se velmi podobá i samotné konzervativní anglické společnosti. Jsou zde velmi znatelně rozdělené tzv. levely, kdy například není úplně obvyklé, aby se vedoucí celého oddělení otevřeně bavil s pracovníkem na pozici asistenta.

„Určitá přátelská komunikace zde také existuje, i když na velmi povrchní bázi. Zdvořilostní pozdravy a oslovování křestním jménem je typickou ukázkou této komunikace. Co dělal šéf o víkendu, se ale nedozvíte,“ říká Kunstová.

Česká aktivita i kafíčka

A jaká je typicky česká firemní kultura? Protínají se zde dva směry. Nachází se tu odkaz z dob socialismu, který se může často projevovat odporem k přílišným pravidlům a autoritám, i novodobé trendy.


Máte zaměstnance? Podívejte se na zaměstnanecké benefity z daňového pohledu


„Negativním odkazem minulých dob, který se však postupem času daří minimalizovat, je pracovní morálka spojená s organizací času. Typicky se jedná o pauzy na hodinová kafíčka nebo ukončení pracovních činností dvě hodiny před koncem pracovní doby,“ uvádí Kunstová.

Druhý směr je podle jejího názoru dán polohou Česka a úzkou spoluprací s německými společnostmi. U nich se dá hovořit o dobré organizaci, důslednosti a schopnosti metodického vedení.

„Dovolím si tvrdit, že Češi bývají aktivní v rámci pracovního kolektivu i mimo pracovní dobu. Často jsou na programu společné akce, ať už se jedná o sportovní činnosti nebo posezení na pikniku či u piva,“ zakončuje Kunstová.

Čtěte také:

MM25_AI

Rodina, základ firmy. Anebo maléru

Víc než hodinu a půl denně tráví Češi v práci nakupováním dárků

MBA studium jako benefit? Je správný čas si o něj říct

Práce jen v práci: francouzští zaměstnanci získali další benefit

Vídeň hostí přehlídku evropských startupů. Mezi nimi září i dosud neznámí Češi

5 slavných firem, které začínaly v garáži

Vypočítejte si svou čistou mzdu:


  • Našli jste v článku chybu?