Online soutěže talentů zažívají zlaté časy
Uprostřed všech těch klipů s vánočním karaoke, s chvaty bojových umění a s tanečními kroky inspirovanými hvězdnými válkami se někde na síti skrývá skutečný talent. Mediální giganti stojí před nelehkým úkolem, jak prosít ty potrhlé a podivínské lidi a najít mezi nimi potenciální hvězdu. Nyní se na této práci chtějí podílet i Epic Records, Universal Music Group a EMI a společně s nově založenou webovou stránkou Music Nation proměnit hudební online soutěže v seriozní byznys.
Představte si soutěž American Idol (v Česku známá jako Superstar) v elektronickém podání. Tentokrát by si svého okamžiku slávy mohly užít miliony lidí, nejen desítky tisíc zájemců, kteří čekají ve frontách u sálů, aby podstoupili konkurz v televizní show. V polovině listopadu budou moci soutěžící ve wannabe rocku i městském a pop rocku začít dodávat svá videa na stránku Music Nation. Společnost Clear Channel Communications pak bude soutěž propagovat online i v éteru.
Patnáctitýdenní soutěž ve třech zmíněných kategoriích začne v lednu. Každý týden porotci a publikum rozhodnou o tom, kdo ze zpěváků postoupí do dalšího kola a později možná i získá smlouvu s Epic Records. Universal Music Group a EMI plánují, že příští rok budou sponzorovat soutěž v Evropě a v Asii. Klipy mají být také využity k vytvoření online vysílacího kanálu v rámci nového video projektu Venice Project.
Music Nation nebude dlouho jediná se svou přehlídkou talentů. Fox Interactive Media přemýšlí podobně. Digitální divize News, která v květnu přinesla soutěž v karaoke na stránkách kSolo.com, nyní zvažuje, jak integrovat tuto službu do webu MySpace, aby tato přehlídka mohla být provozována stejně online jako American Idol. A dva měsíce stará webová stránka Bix, na níž lidé mohou poslat vlastní komedii, zúčastnit se soutěže krásy nebo si to rozdat ve zpěvu, tvrdí, že známé značky a studia se již nemohou dočkat jejích budoucích projektů.
Vysoce výnosné.
Počet webových soutěží, ať už je sponzorují velké značkové firmy nebo si je dělají lidé jen tak pro zábavu, se v poslední době velmi zvýšil. Dosud však byly výhradně záležitostí marketingu a zábavního průmyslu. Letos na podzim zahájil producent soutěže Přeživší Mark Burnett onlineový hon Zlatá horečka, který slibuje vítězi milion dolarů ve zlatě. Nápovědy k soutěži se budou objevovat na stránkách AOL a v televizní stanici CBS. Také společnosti Mentos a MasterCard nakonec spustily soutěž pro zákazníky ve vytváření vlastních videonahrávek.
Music Nation chce nyní využít vlny nadšení pro objevování talentů a usiluje o vytvoření oblíbené webové stránky. Společnost chce zadat lidem, aby roztřídili obrovské množství materiálů, objevujících se na videu, MP3 a blozích, a pomoci zavedeným značkám přizpůsobit se novému digitálnímu světu. Charlie Walk, ředitel společnosti Epic Records, která nabídla předem téměř milion dolarů za to, že bude součástí projektu, prohlásil: „Když si lidé soutěž zamilují, bude to pro nás nakonec velmi výnosné.“
Music Nation by mohla nakonec i neuspět. Uživatelé webu mohou být kritičtější než jejich „offline“ protějšky a soutěž, končící smlouvou se značkovou firmou, jim může připadat nudná. Jde však o zkoušku, kterou je hudební průmysl hledající zoufale možnost růstu ochoten podstoupit.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek