NEJVĚTŠÍ ČESKÁ ZBROJOVKA MÁ VELKÉ POTÍŽE. STÁT, KTERÝ JE JEJÍM VĚTŠINOVÝM VLASTNÍKEM, UŽ PŘESTALO BAVIT NEUSTÁLE LÍT DO FIRMY PENÍZE A PŘES VÝHRŮŽKY MINORITNÍHO AKCIONÁŘE, AMERICKÉ FIRMY BOEING, SE ROZHODL, ŽE POŽADOVANÉ MILIARDY DO AERA NEDÁ.
Zřejmě nejvíce nadějí vkládají vodochodští do civilního dopravního letadla Ae- 270
Dokud Boeing definitivně z podniku nevycouvá, nemůže stát své akcie nikomu prodat
KE KONCI LOŇSKÉHO ROKU MUSELY Z FIRMY ODEJÍT ASI DVĚ STOVKY Z CELKOVÝCH DVOU TISÍC ZAMĚSTNANCŮ.
Aero se pohybuje na hraně nad propastí, už se nevylučuje ani totální krach společnosti. Záleží, zda se uchytí alespoň jeden z výrobních programů. Zřejmě nejvíce očekávání vkládají vodochodští do civilního dopravního letadla Ae- 270. To ale zatím nezískalo nutnou certifikaci. Bez ní je letoun neprodejný. Nedaří se ani při prodeji vojenských L-159. Přestože vyslanci Aera sjezdili křížem krážem celý svět, nenašli ještě zemi, která by o sto padesát devítky měla zájem. Na začátku prosince Aero vystavovalo na tradičním prosincovém leteckém veletrhu v Dubaji poprvé svůj dvojmístný model L-159B. Podle informací přímo ze Spojených arabských emirátů byl stánek Aera proveden ve velmi okázalém stylu a snesl srovnání s výstavními prostorami těch největších světových zbrojovek. „Slibujeme si od účasti prohloubení obchodních kontaktů a postup v dalším jednání s potenciálními zákazníky,“ řekl Jan Holub z oddělení public relations Aera. Jedinou armádou, která L-159 používá, je ta naše, česká (viz Profit 44/2003). Původně si sice objednala 72 kusy, ale nakonec jich po své restrukturalizaci bude potřebovat jen osmnáct. Zbytek uskladní a pokusí se prodat. Armáda se zavázala odebrat přes sedmdesát bitevníků v roce 1997. Dohromady ji vyšly na čtyřicet dvě miliardy korun. Vojáci sice chtějí po Aeru nějaké peníze zpátky kvůli nadhodnoceným údajům ve fakturách a nedodržení termínů, ale zpátky do armádního rozpočtu půjdou finance pouze v řádu stovek milionů, případně jednotek miliard korun.
BOEING NEÚSPĚŠNÝ Největším akcionářem Aera je firma Letka, stoprocentní dcera Fondu národního majetku (FNM). Dvojkou je s 35,3 procenta akcií Boeing a 29 procent drží Česká konsolidační agentura. Přestože je tedy Boeing minoritním akcionářem, může díky manažerské smlouvě celý podnik ovládat. A dělá to velmi špatně. Nesehnal ani jednoho kupce L-159. Do podniku sice přitáhl výrobu vrtulníků Sikorsky, ale Aero na ní prodělává. Odhaduje se, že na každém stroji přijde zbrojovka o dvacet milionů korun. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Václav Srba, který je zároveň místopředsedou představenstva zbrojovky zvoleným za Českou konsolidační agenturu, říká: „V současné době nepředstavuje výroba vrtulníků přínos pro tvoření zisku. Věřím, že je to otázka jednoho roku, kdy se dosáhne bodu zvratu.“ Boeing přes svůj nezájem o budoucnost Aera a neschopnost donést lukrativní zakázky přivedl do Vodochod na začátku listopadu alespoň delegaci amerických podnikatelů, kterou vedl náměstek pro dopravu amerického ministra obchodu Joseph Bogosian. „Česká a americká vláda společně s Boeingem budou spolupracovat, aby Aero bylo úspěšné, aby rostlo, abychom našli nové trhy pro L-159. Je třeba nalézt nové prodejní příležitosti a porozhlédnout se i po jiných cestách, jak přinést společnosti zakázky a zvýšit její produkci,“ řekl náměstek Bogosian. Podle něj je sice dobré, že se Aero podílí dodávkami na výrobě moderních stíhaček F-18, ale je nutné, aby se spolupráce s českou zbrojovkou dále rozvíjela. ŠÉFOVÉ Z USA ŽÁDALI PENÍZE**
Boeing od státu dokonce požadoval injekci ve výši zhruba osmi miliard korun. O dotaci přijeli na začátku prosince žádat vrcholní šéfové společnosti. Představovali si, že stát uhradí naprostou většinu z celkem devítimiliardového dluhu Aera. Podle kuloárových informací Američané pohrozili, že pokud vláda peníze neuvolní a nebude garantovat nové úvěry, bude muset z Aera odejít polovina zaměstnanců, tedy asi tisícovka. „Nedohodli jsme se. Já jsem jim řekl, že měli ve společnosti exkluzivní podmínky a tuto exkluzivitu nedokázali využít. Výsledkem je, že Aero nemá zakázky na své stroje,“ uvedl po jednání náměstek ministra financí Eduard Janota. Paradoxně, Boeing hrozí svým odchodem, ale ten by byl pro Aero tím nejlepším. Zástupci státu už sice jednali s několika evropskými leteckými firmami, o Aero projevila zájem i soukromá česká firma Airex, ale dokud Boeing definitivně z podniku nevycouvá, nebude moci stát své akcie nikomu prodat. „Vláda chce výrobu v Aeru zachovat, ale primární odpovědnost má Boeing,“ říká ministr financí Bohuslav Sobotka. Stát už se o budoucnost Aera postaral více než štědře. Dal svoji záruku na dluhopisy (eurobondy) společnosti ve výši 200 milionů dolarů, které jsou splatné v listopadu 2005 s roční výplatou výnosů 15 milionů dolarů. Dále garantuje revolvingový úvěr ve výši 300 milionů dolarů na zajištění provozu a podporu business plánu společnosti. Podle dostupných informací, které nebylo možné v Aeru ověřit, vykazovalo Aero k 31. 12. 2002 záporný vlastní kapitál ve výši 5,2 miliardy korun a krátkodobé a dlouhodobé závazky přes 9 miliard korun.