Menu Zavřít

Americké aerolinky reagují klesající poptávku, ruší poplatky za změnu rezervace

7. 9. 2020
Autor: Facebook/Delta Air Lines

Koronavirová pandemie silně zasáhla letecký průmysl. Americké aerolinky na svých vnitrostátních letech proto nově nebudou účtovat poplatek za změnu rezervace. Reagují tak na potřeby cestujících, kteří jsou kvůli pandemické situaci nuceni náhle měnit termín svých cest. Letecké společnosti tak přijdou o poměrně významnou část příjmů, doufají však, že alespoň nepřijdou o své zákazníky.

„Velká trojka“, American Airlines, Delta Air Lines a United Airlines, reaguje na požadavky cestujících a ruší poplatky za změnu rezervace. Stále trvající koronavirová krize zabraňuje dlouhodobě plánovaným cestám a nutí cestující na poslední chvíli měnit své rezervace. Situace se totiž v regionech vyvíjí odlišně, občas je proto nutné odložit svůj let na jiný termín. Tímto krokem tak aerolinky chtějí svým zákazníkům vyjít vstříc a udržet si jejich přízeň.

„Když jsme se zákazníků ptali, jak máme naše služby zlepšit, zrušení poplatku za změnu rezervace byl jeden z nejčastějších návrhů,“ řekl šéf United Airlines Scott Rikby pro americkou CNN. Jeho slova potvrzuje i šéf Delta Airlines Ed Bastian, podle kterého umožní zrušení penalizace pružnější reakci na vývoj pandemické situace.

Napříč trhem v minulém roce leteckým společnostem poplatky za změnu rezervace vynesly kolem 2,3 miliardy dolarů. Na první pohled jde o vysoké číslo, avšak když vezmeme v potaz fakt, že jen během druhého letošního kvartálu tři největší americké aerolinky přišly 10 miliard dolarů, tak je pochopitelné, proč se vedení zmíněných firem ke zrušení poplatků přistoupilo.

Podle konzultanta Michaela Boyda je tento krok amerických společností velkým okamžikem. „Je to významný tah, ostatní velké aerolinky ho budou muset následovat,“ řekl Boyd CNN. Jednání velké trojky tak bude mít vliv na celý trh a zejména na menší přepravní společnosti. Podle webu The Verge si menší aerolinky jako Spirit nebo Alaska nebudou moci podobný tah dovolit, jelikož poplatky tvoří značnou část jejich příjmů.

„Aerolinky jsou v pozici, kdy negenerují velké tržby. Pokud tento krok lidi přesvědčí, aby si udělali rezervaci, bude to pro ně obrovské pozitivum,“ myslí Helane Beckerová z americké investiční banky Cowen. Beckerová ale také upozorňuje na to, že koronavirus mnohé všední návyky změnil – cestování kvůli pracovním schůzkám zřejmě už nebude tak časté, jelikož si společnosti vyzkoušely, že schůzky se dají konat i v online prostoru. „I pokud chcete cestovat za obchodem, nejsem si jistá, že vaši klienti vás budou chtít ve své kanceláři,“ obává se Beckerová.

FIN25

Aerolinky se tak musí vypořádat s výpadkem cestujících kvůli práci, podle odhadu Beckerové aktuálně využívají letecké služby na úrovní pětiprocentní úrovni ve srovnání s obdobím před pandemií. Hlavními zákazníky se tak stávající lidé cestující na dovolenou ve volném čase. A právě pro turistickou skupinu zákazníků by mohlo být zrušení poplatku vítaným krokem. „Za dobrých časů aerolinky chtěly, aby si cestující dvakrát rozmysleli, zda chtějí rezervaci zrušit. Tímto krokem dávají lidem jistotu, že mohou udělat rezervaci, zrušit i změnit,“ dodala Beckerová.

  • Našli jste v článku chybu?