Zapomeňte na Eldorádo. Skutečné rajské město se jmenuje Telosa. Zatímco ostatní miliardáři létají do vesmíru nebo budují virtuální světy, americký podnikatel Marc Lore, který pracoval mimo jiné jako kreativní ředitel ve Walmartu, se soustředí na vytvoření dokonalého místa zde na zemi.
Plánuje postavit město budoucnosti, kde si budou všichni obyvatelé rovni, neekologická auta se zakážou, výnosy z pozemků zastupitelé využijí na rozvoj komunity a hlavní metou bude udržitelnost. První obyvatelé se sem nastěhují údajně v roce 2030 a celkově jich zde bude moci žít až pět milionů, přičemž se údajně pořád dostanou pěšky či na kole do patnácti minut kamkoli po městě.
Že to zní jako utopie? „O to se vůbec nesnažíme,“ vyvrací pojmenování po historickém spisu Lore. „Utopické projekty se soustředí na vytvoření perfektního idealistického stavu – to my neděláme. Stojíme nohama na zemi a víme, co je možné. Hledáme nejlepší a nejudržitelnější řešení infrastruktury, urbanismu, rozvoje ekonomiky a občanských služeb, ale plně si uvědomujeme, že neexistuje dokonalé řešení a všechny systémy, které vytvořil člověk, mají chyby,“ říká.
I tak se však Lore snaží vytvořit jakýsi univerzální recept, jak by v budoucnu mohla města fungovat všude na světě, pokud se to podaří zde. Název Telosa pochází z řečtiny a v překladu znamená „Pro vyšší účel.“ Ušlechtilým cílem má v tomto případě být, kromě ohledu na životní prostředí, vytvořit bezpečné a přátelské místo pro všechny. Zní to jako velice odvážný plán, nicméně Lore mu věří tak, že v lednu kvůli svému snu opustil teplé místo CEO e-commerce ve Walmartu a naplno se věnuje stavění velkoměsta. Pro jeho návrh získal slavné dánské architektonické studio Bjarke Ingels Group, známé jako BIG. Návrháři, kteří vtiskli tvář budoucí metropoli, už navrhovali například kampusy Googlu a muzeum Audemars Piguet. Třešničkou na dortu v jejich tvorbě byla instalace sjezdovky na vrchol elektrárny v Kodani.
Filozofie mrakodrapu
Město bude ve finále stát na ploše 150 tisíc akrů, kam se nastěhují miliony lidí. Na jednom akru jich podle podnikatele může žít 33, což je větší hustota obyvatelstva než v San Francisku (29 obyv./akr). Metropole se má otevřít veřejnosti za devět let a Lore očekává, že po dalších deseti letech používání tu bude milionová populace, která do roku 2060 vzroste na pětinásobek, přičemž podnikatel chce udržet model, podle něhož se lze dostat z jednoho konce města na druhý do čtvrt hodiny, ačkoliv ve městě platí zákaz aut.
Široké chodníky budou sloužit chodcům a cyklistům, mezi nimiž se budou pomalu a bezpečně posouvat autonomní vozidla veřejné dopravy. Po nohama občanů pojede podzemní dráha a nad jejich hlavami se budou pohybovat letouny schopné vertikálního vzletu i přistání, poháněné udržitelně vyráběným vodíkem.. Od podzemí po vrcholky mrakodrapů bude Telosa fungovat bez uhlíkové stopy.
Když se bavíme o mrakodrapu, věž pojmenovaná Equitism Tower se stane dominantou města, která bude připomínat jeho základní ideu – rovnostářskou filozofii. Pro někoho je to klišé, ale metropole má představovat bezpečné místo pro lidi všech vyznání, barev pleti a sexuálních orientací. Malí, velcí, tlustí, hubení, zdraví i nemocní by se tu měli cítit jako doma.
Navíc, což opravdu připomíná pohádku, se tu neplatí daně. Všechny pozemky patří městu, jelikož to se staví celé najednou jako jediná obrovská nemovitost. Obyvatelé tak platí nájem za svá obydlí Telose jako takové. Z jejich příspěvků se pak bude financovat zdravotní a sociální péče nebo vzdělání. „Co kdybyste odváděli stejné množství peněz jako teď, ale měli byste nejlepší občanské služby na světě?“ ptá se Lore svých stránkách a slibuje v Telose čistotu Tokia, diverzitu New Yorku a sociální systém Stockholmu. Hodnota města by podle Lora měla dosáhnout bilionu dolarů (21,4 bilionů korun), takže půda vygeneruje pro své obyvatele 60 miliard dolarů (1,3 bilionu korun) ročně.
Absolutní prioritu pro podnikatele ale představuje životní prostředí. Město bude udržitelné do posledního obalu. Kromě „zelené“ dopravy je v Telose samozřejmostí recyklace vody, používání solárních panelů a dalších obnovitelných zdrojů, aeroponické farmy ve výškových budovách, čistý vzduch a dostatek parků či zeleně v ulicích.
Nový model společnosti
Teď zbývá jen začít stavět. Marc Lore, který kromě svého vysněného města věnuje ještě vytváření vlastní reality show a reklamním startupům, stále hledá pro budoucí velkoměsto vhodné místo. Ve hře jsou zatím Utah, Nevada, Idaho, Arizona, Texas a Apalačské pohoří. Tým chce začít se zastavěním plochy o rozloze 1500 akrů, což bude stát 25 miliard dolarů (535 miliard korun) a vytvoří to obytný prostor pro 50 tisíc lidí. Organizátoři projektu říkají, že peníze na to seženou „různě“ – spoléhají na soukromé investory, filantropy, federální a státní granty nebo developerské projekty. Ani po získání prvotní částky ale podnikatelé nebudou mít vyhráno – celkové náklady na vystavění města od základů se odhadují na 400 miliard dolarů (8,5 bilionu korun).
„Stavíme město spíš jako jednotnou nemovitost s jasným cílem a hodnotami, lidé sem přijdou potom,“ tvrdí Lore. Místo má představit nový model společnosti s transparentní vládou a komunitním vlastnictvím pozemků, kde se občané budou moci podílet na rozhodování o chodu a rozpočtu města. Na stránkách Telosy Lore vysvětluje, že při vymýšlení tohoto modelu ho inspiroval americký ekonom a sociální teoretik Henry George. Investor cituje jeho dílo o nedostatcích kapitalismu s tím, že došlo k zásadním chybám, z nichž mnoho se týká modelu vlastnictví půdy, na němž je Amerika postavena. „My chceme vybudovat rovnější a udržitelnější budoucnost. To je naše priorita,“ slibuje Lore.
Není však jediný, kdo se snaží o postavení celého města naráz. Automobilka Toyota chce stvořit dvoutisícové městečko na úpatí japonské sopky Fuji. S designem jí rovněž pomáhá studio BIG a vize firmy spočívá ve vybudování „chytrého města“, kde se bude testovat umělá inteligence, roboti a autonomní vozidla. Místo se stane „živou laboratoří“, kde se vyzkouší využití technologií v reálném životě místních obyvatel. Bydlet zde budou především zaměstnanci Toyoty s rodinami, výzkumníci, partneři projektu nebo veteráni, kteří z automobilky odešli do důchodu. Všichni dostanou chytré domy s virtuálním asistentem, který se bude učit automaticky řídit některé domácí práce, zatímco výzkumníci budou hledat cesty, jak obyvatele pomocí technologií spojovat.