Menu Zavřít

Americký trh je maximálně zaměřen na uspokojení zákazníka

11. 11. 2010
Autor: profit

Jednou z firem, které se prosadily na americkém trhu, je brněnská společnost Moravia Worldwide. Její obor, jímž jsou překlady textů a poskytování lokalizačních služeb, je velmi specifický. Díky tomu objem zakázek moravské společnosti v USA nepoznamenala ani krize.

Americký trh je maximálně zaměřen na uspokojení zákazníka

Foto: archív Český Export

Na naše otázky odpovídal Libor Šafář, marketingový manažer společnosti Moravia Worldwide.

Jak dlouho je Moravia Worldwide na americkém trhu?

Působíme tam v podstatě již od poloviny devadesátých let. V té době jsme poskytovali služby americkým zákazníkům přímo z Brna. Náš obor – překlady a lokalizace software – je specifický v tom, že poskytovatelé služeb jsou běžně rozmístěni v dané cílové zemi po celém světě. Dnes lokalizujeme do více než 130 jazyků. Nicméně to způsobovalo různá omezení, ať už se jedná o kulturní aspekty nebo různé časové zóny. Historicky jsme byli dříve zaměřeni na východoevropské jazyky a lokální kancelář byla nutná pro zvýšení důvěry amerických zákazníků v naše schopnosti. Proto jsme v roce 2001 přistoupili k založení stoprocentně vlastněné dceřiné společnosti v USA pod názvem Moravia IT, Inc.

Jaké byly vaše počáteční zkušenosti v USA?

Od začátku jsme věděli, že je nutné mít v pobočce místní zaměstnance, a to zkušené lidi. To se ukázalo jako správný krok. Hlavní účel pobočky v prvních letech byl prodej a marketing, později jsme ovšem tým rozšířili i o určitou výrobní funkci. Při pohledu zpět je možné říct, že růst byl pomalejší, než jsme původně očekávali. Bylo třeba nejdřív dost investovat do značky, nicméně v posledních letech zaznamenáváme v USA velký růst. Většinová část našeho obratu vždy pocházela od společností v USA, ať už jsme pracovali pro jejich centrály či evropská, respektive asijská centra. V posledních letech je vsak růst prodejů přímo v USA v porovnání s ostatními regiony nejrychlejší.

Nakolik na vaši společnost dolehla americká hospodářská krize?

I pres krizi měla Moravia IT loni stejný obrat jako v roce 2008. Náš obor má výhodu v tom, že lokalizace umožňuje společnostem prodávat na cizích trzích. A mnoho zemí, jako Čína, Indie či Brazílie, zaznamenává růst i během krize. Lokalizace je přitom nutností. Obecně pro velkou část našich amerických zákazníků představují prodeje mimo USA padesát a více procent celkového obratu, takže lokalizace produktu pro tyto trhy je nezbytná.

Jaké vnímáte hlavní kulturní rozdíly mezi českým a americkým obchodním prostředím?

Je dynamičtější, neformálnější, tvrdší, maximálně zaměřené na uspokojování zákazníků, otevřenější a zároveň náročnější.

MM25_AI

Co byste doporučil dalším českým a moravským firmám, které mají zájem proniknout do USA?

Americký trh je náročný, ale zároveň pro mnoho firem finančně velice zajímavý. Navíc lze zkušenosti a know how z amerického trhu uplatnit i jinde. Podnikat zde je na jedné straně jednoduché, je to místo přívětivé k podnikání. Nicméně je třeba být připraven na rozdíly oproti evropskému trhu. Doporučil bych nebát se. Je to jednodušší, než se někdy může na první pohled zdát.

  • Našli jste v článku chybu?