Když mají finanční analytici zhodnotit uplynulý rok, nejčastěji hovoří o finanční krizi v Evropě a jejích dopadech na akciové trhy a celkový hospodářský útlum ve světě. Část si jich ale všimla i jiných fenoménů, které ovlivňují dvě důležitá odvětví: internet a komunikaci. Ve dvou případech se takový fenomén dokonce týká stejné městské čtvrti v jihokorejské metropoli Soulu.
„Největší překvapení roku 2012? A co takhle ta jihokorejská skladba, co se na YouTube stala nejsledovanějším videem všech dob?“ říká finanční analytik Alex Dumortier o skladbě Gangnam Style, která má na YouTube více než miliardu zhlédnutí a která si dělá legraci z okázalého způsobu života v luxusní soulské čtvrti Gangnam.
„Dostáváme tím hned dvě lekce. Za prvé: jak se zvyšuje podíl Asie na globální ekonomice, měli bychom také očekávat, že Asie bude mít i větší kulturní vliv. Část americké mládeže už japonskou a korejskou kulturu sleduje velmi pozorně, import kultury jako je Gangnam Style by se ale mohl stát čím dál vlivnějším hlavním proudem,“ řekl analytik na dotaz finančního serveru Motley Fool.
„A za druhé: ta čísla nám ukazují, s jak obrovskou rychlostí dokáže internet otevírat, a vlastně i vytvářet, globální trh pro určité produkty. Já nejsem úplný fanda Facebooku a myslím si, že jeho akcie jsou pořád nadhodnocené. Facebook je ale neuvěřitelně úspěšný v tom, jak dokáže této dynamiky využít. Existuje nějaký jiný způsob, kdy se nějaký podnik s nulovou hodnotou dokáže za méně než deset let vypracovat na gigant, jehož hodnota se počítá v miliardách dolarů?,“ ptá se.
V čtvrti Gangnam sídlí i jihokorejský obr Samsung
Směrem k Jižní Koreji se ale upírají oči i dalšího z analytiků, kteří dostali otázku, co je v uplynulém roce nejvíc překvapilo. „Před rokem kraloval trhu počítačových tabletů železnou pěstí Apple. Jeho iPad měl podle výzkumné společnosti IDC asi 60 procent globálního trhu, dnes je to asi 50 procent,“ podotýká analytik Anders Bylund.
„Applu bere tržní podíl armáda stoupenců operačního systému Android, který ve svých přístrojích používá i jihokorejský obr Samsung. S tím jsem tedy nepočítal. Vypadalo to, že iPady budou trhu tabletům vládnout alespoň několik let a donutí Android, aby se pokusil prosadit už jenom na trhu smartphonů,“ vysvětluje analytik.
„Je to jen tím, že iPad prostě ztrácí příchuť prémiové značky, anebo Samsung a další pochopili, jak vyrábět, propagovat a prodávat tak, jako to dělají úspěšní konkurenti? Kdo ví. Možná to není náhoda, že Samsung hrozí světu z centrály, kterou má v soulské čtvrti Gangnam,“ dodává.
Čtěte také: