Premiér Andrej Babiš vede promyšlenou válku za levnější data, nechápaví spotřebitelé to však na svých účtech zatím nezpozorovali. Na obranu premiéra si proto připomeňme historii tohoto krvavého konfliktu.
Premiér totiž dlouho zdánlivě nejevil o účty Čechů za služby mobilních operátorů valný zájem. Z pozice ministra financí v Sobotkově vládě spíš tiše sledoval komedii, kterou předváděl tehdejší sociálně demokratický ministr průmyslu Jan Mládek. A jistě se spolu s námi dobře bavil, z katastrofálního selhání politické konkurence profitovalo právě hnutí ANO.
Ani po vítězství ve volbách se dlouho nic nedělo. První Babišova vláda bez důvěry měla až příliš práce s politickými čistkami, ve skutečnosti však šlo o zastírací manévr a v pozadí důsledně připravovala pozice. To se projevilo loni na podzim, když dostal padáka náměstka ministerstva průmyslu a ostrý kritik operátorů Ondřej Malý.
Malého nahradil Ivan Pilný, jedna z hlavních opor ANO a Babišův zástupce v pozici ministra financí v době, kdy Babišovo setrvání v Sobotkově vládě už nebylo k udržení. Pilný kvapně přišel s prohlášením, že levnější data nejsou priorita a že s tím nehodlá nic dělat.
Kde je skutečný problém? Čtěte komentář experta:
Drahá data trápí zákazníky i politiky. Skutečnou příčinu ale nikdo neřeší
Může se zdát, že je to v rozporu požadavkem spotřebitelů na levnější internet v mobilu. Celou strategii nám však brzy vysvětlila ministryně průmyslu Mata Nováková v dnes už legendárním zdůvodnění. Za drahá data si můžeme sami, protože je využíváme málo a operátoři tak málo vydělávají. Zkrátka Babišův postup byl natolik promyšlený a hodný toho nejdůvtipnějšího stratéga, že dokonale zmátl protivníka i spotřebitele. Nechme operátory v klidu rýžovat a oni pak možná sami zlevní. To dává smysl, ne?
Bohužel hloupé masy nepochopily složité ekonomické teorie a začaly se hlasitě ozývat. Babišova marketingová divize spustila alarm a přiměla premiéra k dočasnému přerušení dobře rozjeté ofenzivy. Premiér musel kvůli uklidnění veřejnosti začít operátorům házet klacky pod nohy, a tím oddálit onen toužebně očekávaná moment vítězství, kdy trojice operátoru bude mít konečně vyděláno dost a bude moci začít zlevňovat.
Objem přenesených dat v mobilních sítích se loni výrazně zvýšil. U O2 se zdvojnásobil
Sice na to nebyl připraven, protřelý vojevůdce si však věděl rady a pohotově ukradl nápad Pirátů. Přechod mezi operátory se tak má zkrátit na maximálně dva dny a pokuta za předčasné vypovězení smlouvy na nulu. Je to malý krok pro člověka a ještě menší pro lidstvo. V praxi se totiž nezmění vůbec nic. Pokud jsou nabídky operátorů prakticky identické a stejně nevýhodné. K čemu dva dny na přechod, když není kam přecházet?
Opět však podceňujeme promyšlené finesy premiérova postupu. Lůza se uklidní koblihou a Andreje Babiš bude mít konečně dost času pokračovat v chvályhodném boji za levnější data ve stejné intenzitě, jako to dělal doposud.