V Česku se letos prodá 50 až 80 tisíc tabletů. Za pár let může tento nový segment ICT trhu ohrozit pozici notebooků
Ta situace je stále častější. Člověk s očima upřenýma na tenké zařízení s velkou obrazovkou klouže prstem po displeji, prohlíží si fotografie, videoklip, čte článek na svém oblíbeném internetovém serveru anebo na obrazovce vyťukává e-mail. To chytré, placaté zařízení se jmenuje multimediální tablet. A poté, co uchvátilo ekonomicky vyspělý svět, začíná dobývat i Českou republiku.
Tablet jako takový, tedy počítač s možností dotykového ovládání přes obrazovku, není žádnou zásadní novinkou. Některé počítačové firmy prodávaly již na začátku tisíciletí notebooky s displejem na otočném kloubu, oficiálně pojmenované jako tablet PC. Kvůli vysokým cenám a prakticky jen firemnímu využití se ale nijak masově nerozšířily.
Obchodníci si mnou ruce
Kormidlem dějin otočil Steve Jobs, když na začátku roku 2010 jeho Apple Computer uvedl na trh iPad, uživatelsky a cenově dostupný tablet. Zcela tím změnil vnímání těchto zařízení. Namísto jakési podkategorie notebooků začal být tablet vnímán jako nový segment ICT trhu na pomezí počítačů a chytrých mobilních telefonů, takzvaných smartphonů. „Ještě před třemi lety byl notebook s dotykovou obrazovkou považován za něco velmi netradičního, téměř na okraji pozornosti, dnes již tablety tvoří velmi zajímavou prodejní skupinu. Není to ani mobil, který je kompaktnější, ani notebook, který je pro práci komfortnější, ani kapesní počítač PDA. Je to prostě nové, unikátní zařízení,“ vysvětluje Jan Samko, marketingový ředitel největšího českého internetového obchodu Alza.cz. Přiznává, že vznik nového segmentu trhu je výhodný jak pro výrobce, tak i pro obchodníky. „Naskytla se tu velká příležitost prodat zákazníkům ,další hračku‘ a de facto zadarmo získat vyšší odbyt. Proč by si člověk, který má mobil i notebook, nekoupil třetí druh zařízení, které je atraktivní a v mnoha případech ulehčí život?“ ptá se Samko. Tablety podle něj zatím nekanibalizují prodeje počítačů ani chytrých telefonů s velkým displejem. „Překvapivě však začaly tablety vystrkovat z trhu přenosné herní konzole jako PSP nebo kapesní Nintendo. Proč by si je dnes někdo kupoval, když to, co nabízí, zvládne i tablet,“ dodává.
Nový, žhavý segment
O pozicování tabletu na rozhraní mezi donedávna oddělenými „světy“ svědčí i chování firem z ICT branže. Nový segment trhu je zajímavý jak pro klasické výrobce počítačů (Acer, Asus, Dell, Fujitsu, Lenovo, Toshiba), tak i producenty mobilních telefonů (HTC, LG, Motorola, Nokia, Samsung). Svůj tablet pro firemní využití uvedla na trh i společnost Cisco Systems, která jinak koncová zařízení s výjimkou internetových telefonů nevyvíjí.
Zajímavý je také příklad Samsungu, který je aktuálně nejsilnějším konkurentem iPadu: zařadil první dvě generace tabletů s operačním systémem Android do telekomunikační divize, ale během několika měsíců hodlá představit tablety s operačním systémem Windows, jež budou spadat do IT divize. „Samsung byl vždy znám širokým produktovým portfoliem, které využívá všechny důležité operační systémy, a teprve budoucnost ukáže, kam tablety vnitrofiremně zařadíme. To ale není důležité, zásadní je fakt, že tablety jsou velmi žádané a žhavé zboží, jež se během pár let stanou běžnou součástí našeho života,“ tvrdí Roman Šebek, ředitel divize telefonů v české pobočce Samsungu.
Data nejsou
Vzhledem k tomu, že je oblast tabletů zcela novým segmentem, je poměrně složité získat konkrétnější informace o počtu prodaných přístrojů na tuzemském trhu či data o podílu jednotlivých značek. Pro velké analytické agentury je český trh malý, místní výzkumné agentury zase ještě nestačily zařadit tablety do svých dotazníků a jiných forem zjišťování tržních podílů. Situace je navíc ztížena faktem, že globální lídr trhu tabletů, americký Apple, kdekoli na světě s lokálními médii komunikuje jen v oblasti produktů, nikoli v otázce byznysu. Konkrétní data o úspěšnosti na českém trhu neposkytuje ani Google, který producentům tabletů dodává operační systém Android. Týdeník Euro se proto pokusil oslovit zástupce výrobců tabletů a nejvýznamnější tuzemské obchodníky. Ze zjištění vyplývá, že celkový počet tabletů v České republice by se měl na konci roku přiblížit hranici sto tisíc kusů a jen za letošní rok utratí zákazníci za tato zařízení asi tři čtvrtě miliardy korun. Například Michala Gregorová z e-shopu Mall.cz odhaduje letošní prodeje na přibližně 50 tisíc kusů, přičemž podíl iPadu by se měl pohybovat kolem 75 procent. Antonín Řezáč z lokálního zastoupení Aceru odhaduje velikost českého trhu na 60 až 80 tisíc přístrojů s tím, že napřesrok dojde k jeho zdvojnásobení. Josef Matějka, majitel internetového obchodu Czech Computer (CZC.cz), trojky mezi tuzemskými e-shopy, si netroufá odhadovat celkové prodeje, ale uvádí jiný zajímavý údaj: „Během třetího čtvrtletí u nás dosáhl podíl iPadu asi 35 procent, nad očekávání dobře se dařilo Asusu, který se na Apple téměř dotáhl.“ Barbora Hejtmánková, marketingová specialistka řetězce Euronics, očekává, že v letošním roce by se mohlo v Česku prodat necelých 80 tisíc tabletů. „Pro příští rok předpokládáme nárůst 70 až 100 procent,“ dodává. Jan Samko z Alza.cz tvrdí, že nový segment trhu roste poměrně dramaticky. „Z nuly se vždy stoupá procentuálně závratně, ale prodejní výsledky tabletů nás příjemně překvapují. Jen při uvedení GalaxyTab, prvního tabletu Samsungu, jež nabídl lepší ovládání, vyšší výkon a podstatně nižší cenu, jsme za jediný den prodali přes 500 kusů,“ říká.
Být připraven!
Celosvětově by se podle odhadů analytické agentury Gartner mělo letos prodat 63,6 milionu tabletů, téměř čtyřnásobek toho co loni. „Příští rok by měly prodeje přesáhnout hranici sta milionů přístrojů a v roce 2015 by měla velikost tohoto trhu dosáhnout hranice 326 milionů tabletů,“ odhaduje Carolina Milanesi, viceprezidentka Gartneru.
Velikost českého trhu a kupní síla obyvatelstva samozřejmě nemůže – stejně jako v jiných segmentech – konkurovat vyspělým západoevropským ekonomikám či lidnatějším zemím v regionu. Oslovení manažeři výrobců přesto přiznávají, že je nutné být na českém trhu s tablety zastoupen. „Pro nás je to zatím jen okrajová část trhu, ale čas již ukázal, že tablety nejsou slepá kolej jako například minidisky, klasické MP3 přehrávače nebo 3D televize a 3D mobily, o kterých já osobně stále pochybuji. Každý si mezi tablety najde svůj typ, podle velikosti displeje, použitého materiálu, výbavy a především ceny,“ říká Kamil Vacek, majitel společnosti TCCM, která v Česku a dalších 20 zemích východní Evropy zastupuje značku HTC.
Tablety, společně se stále více se rozšiřujícími smartphony, prý vnesou do ICT branže zcela nové rozložení trhu. Vacek odhaduje, že namísto jednoho dominantního operačního systému, jak tomu je v počítačích (Windows), budou novým zařízením vládnout tři systémy: Apple s iOS, Google s Androidem a nové Windows od Microsoftu. „To je obrovský zásah do celého ekosystému ICT a změna oproti minulosti. Takže i když tablety prozatím nepředstavují velký trh, je důležité být v této oblasti zastoupen, trh sledovat a postupně se na něm pozicovat. Jinak řečeno, je potřeba být připraven,“ soudí.
Až spadne cena
Vacek stejně jako většina oslovených připouští, že zásadní rozmach tabletů v Česku přijde až s poklesem koncových cen těchto zařízení. „Zatím jsou tablety na přelomu roku nula a jedna, ale je to nová kategorie, která na konci letošního roku a zejména v roce 2012 nabere růstové grády. Především v momentě, kdy se na trhu objeví přístroje v cenové relaci od čtyř do osmi tisíc korun,“ předpokládá Jan Matura, šéfredaktor serveru Mobil.cz, a poukazuje například na čínského výrobce Huawei Technologies, který svou agresivní cenovou politikou již ovlivnil tuzemský trh s chytrými telefony.
„V České republice se elektronika začíná masově prodávat v momentě, kdy koncová cena spadne pod hranici šesti tisíc korun. To je pro tuzemského uživatele jakási psychologická hranice, kdy začíná uvažovat o pořízení výrobku, který do té doby jen registroval v obchodě či ve svém okolí,“ říká Vacek. Petr Hroch, obchodní manažer e-shopu Kasa.cz, v této souvislosti odhaduje, že tablet bude oblíbeným dárkem pod letošním vánočním stromečkem. Z informací týdeníku Euro vyplývá, že předvánoční prodeje elektroniky a ICT zařízení v Česku představují pro zúčastněné firmy až 40 procent celoročního obratu.
Zatím jen zábava
Důležitou roli v rozmachu tabletů na českém trhu bude také hrát dostupnost aplikací, které si uživatelé instalují do svých zařízení. Ne že by jich Apple či Google nenabízeli dostatek – například Android Market, obchod s programy pro tablety se stejnojmenným operačním systémem, nabízí přes 300 tisíc aplikací, a AppStore od Applu dokonce půlmilion – jenže valná část z nich je nepoužitelných či nepotřebných. „Možnost rozšiřovat využití tabletu pomocí doinstalovaných programů je nesporná, ale ty jsou nyní zaměřeny především na zábavu a hry. Až se vyřeší nedostatek profesionálních aplikací a programů pro rozšíření využití tohoto zařízení, například připojení k tiskárně, zájem ještě stoupne,“ odhaduje Michal Houdek, PR manažer Toshiby.
„Budoucnost tabletů ve firemní sféře neleží jen v rychlém vyřízení e-mailů, ale především v možnosti používání programů a aplikací, které manažeři znají z klasických počítačů a potřebují je pro svou běžnou agendu jako plnohodnotnou mobilní kancelář. Údaje pořízené prostřednictvím tabletů, jako jsou souřadnice GPS či textové a audiovizuální záznamy, navíc mohou být bezdrátově přeneseny do firemních aplikací a využity v reálném čase dalšími uživateli programu,“ říká Nikola Pleska, marketingový manažer české pobočky společnosti Software AG. I z tohoto důvodu firma nedávno koupila společnost Metismo, jež vyvinula software pro automatické „přeložení“ aplikací do různých mobilních platforem.
Kamil Vacek také poukazuje na obrovský potenciál tabletů ve školství a nabízí příklad ze zahraničí. „Indická vláda se nedávno rozhodla zadotovat sto tisíc levných tabletů, aby si ho tamní žáci mohli koupit za pouhých 35 dolarů, a tím se vylepšila gramotnost studentů. V Turecku chce vláda dokonce rozdat ve školách patnáct milionů tabletů. Až budou mít k dispozici dostatek aplikací pro výuku touto atraktivní formou, dostává tablet zcela nový rozměr,“ dodává Vacek.
V ten moment by však tablety začaly ohrožovat pozici přenosných počítačů, především mini notebooků, takzvaných netbooků. Martin Straka, šéfredaktor specializovaného serveru Tabletmania.cz, říká, že dnes si většina kupujících pořizuje tablet především jako další zařízení, ale stále více se objevují případy, kdy si lidé kupují tablet namísto notebooku. „Pro ty, kteří nevytvářejí obsah, je to již nyní ideální zařízení. Notebooky doslova válcuje výdrží, okamžitou připraveností, jednoduchostí ovládání a spoustou zábavních aplikací. V kombinaci s externí klávesnicí, tak jak naznačil například tablet Asusu, z toho v budoucnu opravdu může být hlavní multimediální tahoun domácností namísto netbooku či notebooku,“ soudí Straka.
Obavu z určité kanibalizace připouští i Ferdinand Reznik, šéf zmiňovaného Asusu pro Česko a Slovensko. „Tablety zcela jistě ICT trh rozšiřují, ale na druhé straně část netbookového byznysu ukrojí. Je to jen otázka ceny. V případě, že se u tabletů bude dál snižovat, což lze se zvyšujícím se objemem produkce tabletů očekávat, objem prodaných mini notebooků bude rapidně klesat,“ řekl týdeníku Euro.