Menu Zavřít

Ani se nerozjel a už brzdí

21. 1. 2009
Autor: Euro.cz

Nošovický Hyundai ještě ani pořádně nerozjel výrobu a už ji omezuje kvůli globální krizi.

Naplánovat objem letošní výroby prý téměř nelze, prozatím se v automobilce bude pracovat čtyři dny v týdnu.

Automobilka Hyundai letos v České republice vyrobí méně vozů než původně plánovaných 185 tisíc kusů. Ani nově postavený závod v severomoravských Nošovicích se totiž nakonec nevyhnul světové krizi. Přitom ještě loni v listopadu se vedení továrny chlubilo nejmodernějšími technologiemi, které měly firmu ochránit před dopadem krize. „V současné době ani nemůžeme plánovat, kolik vozů v letošním roce vyrobíme,“ říká prezident automobilky Kim Eok-Jo. Jediné číslo, které lze z Nošovic získat, je 4500 vozidel i30 vyrobených v tomto měsíci. To znamená oproti původním plánům značný propad. Nepřehlednou situaci dokonce přijely zkontrolovat manažerské špičky z Koreje, žádná opatření však nepřijaly.

Dvoudenní pracovní týden

V současné době se organizované propouštění nechystá, vyloučit je však nelze. „V nynější turbulentní a nepřehledné situaci nemůžeme dopředu s jistotou vyloučit žádná řešení,“ upozorňuje mluvčí automobilky Petr Vaněk. Firma nejprve omezila výrobu pouze na čtyři dny v týdnu, minulý týden se pracovalo jenom v pondělí a úterý. Tento týden se má výroba vrátit ke čtyřdennímu cyklu. Za dny odstávky má být lidem vyplaceno 68 procent průměrné mzdy.

Nepopulární opatření, které nakonec přijaly i odbory, zatím platí pouze pro leden. Jak bude situace vypadat v následujících měsících, se neví. „Situaci budeme vyhodnocovat každý týden,“ tvrdí Kim. Nošovický závod nyní nemá objednávky, které by umožnily rozjezd na plný výkon. „Zkrácení výrobního týdne o jeden den je pro nás velmi nepříjemné řešení, ale s ohledem na situaci na evropském automobilovém trhu je to jediné reálné východisko,“ komentuje Kim.

Hyundai totiž nevyrábí auta na sklad, ale pouze na základě potvrzených objednávek. A těch je nyní málo. Podnik rovněž zastavil nábor nových pracovníků a odložil start druhé směny. Zájem o vozy chce rozproudit urychlením zrodu dalších verzí – kombíku i30 CW a víceúčelového vozidla YN, jež by měly spatřit světlo světa v průběhu letošního roku. CW by mělo sjet z výrobních linek již na přelomu února a března.

Nejde jenom o Hyundai

Výpadek výroby v Huyndai zasáhl i jeho subdodavatele. Například producent autosedaček Dymos rovněž musel na několik dní zastavit výrobní linky. „Musíme kopírovat plán Hyundaie, počet aut se rovná počtu našich automobilových setů,“ vysvětluje personalista závodu Zbyněk Dvořák. Výrobci vozidel si ještě nesáhli na dno, pokles poptávky se bude v letošním roce dále prohlubovat. „Automobilky mají to nejhorší teprve před sebou,“ tvrdí hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Problémům se podle něj nevyhne žádná z nich. Protože jsou zaměřeny na obdobné segmenty trhu, tak i dopady na poptávku po jejich produkci budou patrně „velmi podobné“. Výrobu už před časem začala omezovat i mladoboleslavská Škoda Auto.

Přímá pomoc není třeba, tedy alespoň zatím

Český automobilový průmysl přesto od vlády nepožaduje žádnou přímou státní pomoc, jak tomu například bylo v USA. Sdružení automobilového průmyslu (SAP) však vládu vyzvalo, aby výrobci nebyli zatěžováni opatřeními zvyšujícími náklady. „Jedná se o chemickou legislativu Reach, snižování emisí CO2, omezování průmyslově-právní ochrany vnějších dílů vozidel a připravovanou evropskou směrnici na ochranu chodců,“ vyjmenovává ředitel SAP Antonín Šípek. Tyto požadavky chtějí odložit či rozložit do delšího časového pásma.

„Není potřeba vymýšlet žádná speciální opatření pro automobilky, to by bylo neefektivní využití veřejných prostředků,“ říká Marek. Vhodnější jsou podle něj plošná opatření v proexportní politice, případně změny v daňovém systému. „O přímé státní pomoci neuvažujeme. Avšak nepřímo by celému průmyslu výrazně pomohlo, kdyby nebylo rozšiřováno omezení jízd kamionů v pátek. Dále bychom uvítali stanovení termínu zavedení eura,“ vyjmenovává mluvčí TPCA Radek Kňava. Obdobně se vyjadřují i představitelé Škody Auto.

Malá auta jedou

Všeobecná panika automobilových producentů se zatím vyhýbá kolínské TPCA, která vyrábí malá vozidla značek Toyota, Peugeot a Citroen. „Pro rok 2009 jsme připravili navýšení kapacity. Do jaké míry se ale tato kapacita naplní, záleží na vývoji situace na automobilovém trhu. Spíše očekáváme mírné zvýšení výroby oproti roku 2008,“ tvrdí prezident automobilky Jasuhiro Takahaši. Loňská produkce stoupla oproti roku 2007 o více než pět procent. Brány závodu opustilo rovnou měrou 108 tisíc kusů modelů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroen C1. Tyto malé a úsporné vozy údajně nejlépe odpovídají požadavkům evropského trhu. Největší úspěch zaznamenaly v loňském roce u zákazníků ve Francii, v Itálii, Německu, Británii a Nizozemsku.

bitcoin_skoleni

„Vyrábíme podle plánu schváleného na konci minulého roku. Počítá s podobným objemem výroby jako v předchozím roce, kdy jsme vyrobili 324 tisíc vozů,“ poznamenává mluvčí Radek Kňava. Loni v prosinci byl v Kolíně vyroben již miliontý vůz za tři a tři čtvrtě roku od zahájení produkce. Šlo o inovovanou pětidveřovou C1 v červené barvě. Tržby TPCA překračují 50 miliard korun a závod zaměstnává asi 3500 lidí.

Naproti tomu výrobce nákladních vozů Tatra Kopřivnice propustí do konce března celkem 1400 zaměstnanců, a jejich počet tak klesne pod 3000. Důvodem je opět pokles objednávek. Masivní propouštění označil šéf odborové organizace Pavel Baroň za tragédii pro zaměstnance. „Ani v nejčernějších myšlenkách by mě nenapadlo, že to tak může dopadnout. Je vidět, že ta krize je podstatně hlubší, než jsme si vůbec představovali,“ říká.

  • Našli jste v článku chybu?