Menu Zavřít

Ani smrt nás nerozdělí

15. 4. 2013
Autor: Euro.cz

Cena, kterou za 44procentní podíl v českém dopravci Korean Air zaplatí, je kapesné pro novomanželku

Byla to velká sláva. Na oslavu podpisu manželské smlouvy mezi bohatým ženichem Korean Air a chudou nevěstou Českými aeroliniemi se sjela do letištní haly minulou středu velká část politické elity Česka, včetně nového prezidenta Miloše Zemana. Ženich zase přivezl velkou delegaci složenou z nejvyššího managementu doprovázeného suitou jihokorejských novinářů. A nevěsta se chtěla svatební hostinou blýsknout. Zahrála filharmonie se světoznámým dirigentem Bělohlávkem. Projevy díků z úst českých politiků i managementu Českého Aeroholdingu, který zůstává majoritním vlastníkem ČSA, nebraly konce.

U stolu s Milošem Zemanem, šéfem aeroholdingu Miroslavem Dvořákem či ministrem financí Miroslavem Kalouskem seděl vysoký Korejec, který se při podpisu na Úřadu vlády toho odpoledne jen skromně mihl při přípitku s těmi, co dokumenty podepisovali. Přitom tento muž byl nejdůležitější. Šlo o Cho Yanghoa, předsedu představenstva a výkonného šéfa korejských aerolinek. A také šéfa jejich mateřského holdingu Hanjin, který pod sebou skrývá konglomerát stovky firem z dopravního byznysu ale třeba také hotelnictví. Hodnota aktiv dosahovala podle posledních dostupných údajů 655 miliard korun. Je to asi o třetinu větší impérium, než ovládá nejbohatší Čech Petr Kellner. A Choova rodina je hlavním akcionářem. Mimochodem Choa s Kellnerem pojí vlastnictví stejného typu soukromého boeingu, kterým korejský boháč i s několika příslušníky rodiny přiletěl.

Že Cho, i přestože mu to lékaři vzhledem ke zraněné noze nedoporučovali, přijel, znamená totiž v celém dealu kolem ČSA osobní závazek celé jeho rodiny, který je neporušitelný. Příklad z minulosti je jednoduchý. V šedesátých letech se Choův otec osobně dohodl s tehdejším korejským premiérem na převzetí Korean Air. Slibem bylo vybudovat významnou aerolinii a stále na ni dohlížet. Oba jsou již po smrti. Ale slib je slib a rodina jej nikdy neporuší.

Stejné je to s ČSA. Cho dal slib, že jim pomůže.

Takže když právníci sepisovali do smluv klauzule na téma, že minimálně pět let nesmějí partneři jeden druhého opustit, korejský byznysmen je nechal. Ale moc ho to nezajímalo. Pro něj je tento svazek navždy.

Zajímavé také je, proč se Korejci rozhodli vstoupit. Jistě, dává jim to nějaký byznys smysl, úplná charita nejsou. Na druhou stranu asijská kultura velí pomáhat při podnikání přátelům. A Cho se s Dvořákem na společných jednáních aliance Sky Team, kam obě firmy patří, spřátelil. A kamarád Mirek potřeboval pomocnou ruku. Hledal ji u padesáti největších leteckých přepravců na světě. Ozvali se vzhledem k aktuální neutěšené situaci na trhu dva, přičemž Qatar Airways až k závazné nabídce nedošly.

Dvořák sám přiznával, že moc nedoufal, že se někdo ozve. Byl odhodlán prodat ČSA komukoli, kdo si o ně řekne. Byť by to byly i třeba Air France, jejichž minulá mise v 90. letech jako spoluvlastníka ČSA moc úspěšná nebyla. Korejci jsou pro něj ale terno.

Cena, kterou za 44procentní podíl v českém dopravci Korean Air zaplatí, je takové kapesné pro novomanželku. Těch necelých 68 milionů korun je jen symbolický příslib, že byznys s vámi vážně rozjedeme. Na tu bídu, jak v posledním desetiletí různí manažeři s ČSA nakládali, je hlavně úspěch, že letadla s kódem OK nepřistála definitivně.

Korean Air provozují 146 letadel, létají od roku 1962, cestující se s Korean Air dostanou do 124 měst v 43 zemích

MM25_AI

ČSA provozují 26 letadel, létají od roku 1923, provozují linky do 42 měst ve 24 zemích

O autorovi| Adam Junek junek@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?