Vedoucí prodeje divize komerční grafiky společnosti 3M Česko JAN KOČÁREK: Firma 3M Česko má divizi reklamní grafiky, za níž stojí řada reklamních polepů aut, ale i grafika na moderní budově Zlatého Anděla v Praze, díle architekta Jeana Nouvela atd. U mnoha starších lidí se však nesetkala s pochopením.
Vedoucí prodeje divize komerční grafiky společnosti 3M Česko JAN KOČÁREK:
Firma 3M Česko má divizi reklamní grafiky, za níž stojí řada reklamních polepů aut, ale i grafika na moderní budově Zlatého Anděla v Praze, díle architekta Jeana Nouvela atd. U mnoha starších lidí se však nesetkala s pochopením.
* Jaká je podle vás budoucnost tohoto reklamního odvětví a jaké vidíte všeobecně hlavní trendy reklamního průmyslu v ČR?
Reklamní trh se podle mého názoru nijak zásadně neliší od trhů rozvinutých zemí s volnou ekonomikou (i když téma postavení soukromých televizí v ČR by vydalo na dlouhou diskuzi). Vidíme jasný růst významu netradičních médií, kde hrajeme významnou úlohu na poli „mobilních reklamních ploch“, tedy dopravních prostředků nebo již zmiňovaných grafikách na budovách (například centrála GE v Praze, Toyota v Bruselu, pražský Zlatý Anděl je přece jen záležitostí architektonickou a ne reklamní). Pokud si mám zahrát na vizionáře, budoucnost vidím například v propojení mobilních ploch s interaktivními funkcemi, zkuste si představit například grafiky na bocích automobilů, které se mění podle toho, zda vůz projíždí městem či jede na dálnici, dynamicky se měnící motivy na oknech prodejen, tedy především nová, netradiční média na neobvyklých místech.
IVO VONDRÁK, ředitel REVON Praha, spol. s r. o.
Za naši specializaci v reklamním průmyslu považujeme díky rostoucímu trendu velkoplošný tisk a výrobu světelných reklam. Snažíme se investovat do technologií a získat další spokojené zákazníky.
* Co považujete za hlavní trendy reklamního průmyslu v ČR?
Hlavní trendy reklamního průmyslu vidíme v podobě velkoplošného tisku. Jeho trend se zvyšuje na celém světě. Touto technologií se zpracovává většina venkovní reklamy (citylighty, billboardy, megaboardy, transparenty.)
* Etika a billboardová reklama, jak se to rýmuje?
Billboardová reklama se mi zdá v porovnání se zeměmi evropské unie neetická. Billboardy jsou nesmyslně rozmístěny po uzemí celé ČR a stále tvoří největší podíl na trhu venkovní reklamy. Co se týká kvality billboardových kampaní, myslím si, že je velmi dobrá.
* Kolik investuje vaše firma do reklamy svého reklamního zboží?
Největší investicí do reklamy je naše dobré jméno. Většina klientů s námi trvale spolupracuje na základě doporučení a udržet si klienta s naším servisem už není takový problém. Co se týká hmotných investic, tak činí asi pět procent z obratu naší firmy.
MILENA HANŠOVÁ, obchodní ředitelka, ADDEX spol. s r. o.
Firma ADDEX se specializuje především na širokou oblast 3D reklamy a podpory prodeje. Budoucnost vidíme v poskytování komplexních služeb pro klienty, především v marketingovém poradenství a individuálním plánování reklamních aktivit našich klientů.
* Jaké si myslíte, že jsou hlavní trendy reklamy v ČR?
Reklamní trh v ČR prošel rychlým a významným vývojem. Podle posledních průzkumů se však ukazuje, že spotřebitelé jsou reklamními aktivitami přesyceni (zvláště to platí pro televizní spoty) a je stále těžší najít originální a účinný způsob propagace. v současné době se mnoho zadavatelů zaměřuje na podporu prodeje. Přímý kontakt se zákazníkem, POS a POP materiály a další se stávají oblíbeným a efektivním způsobem komunikace a tvoří stále podstatnější část marketingového mixu.
* Co si myslíte o etice na billboardech?
Billboardová reklama je z velké části taková, jakou ji chtějí mít zadavatelé. A etika? S každým kontroverzním billboardem se zároveň posouvá hranice vnímání lidí. Co dříve pohoršilo, nyní přejdeme. Každý může podat stížnost Radě pro reklamu a je zajímavé vidět, které kampaně „neprošly“.
* Co vám říká reklama vlastní produkce?
Pro vlastní propagaci hledáme nejúčinnější možnosti. Jedná se především o inzerci v odborném tisku (Strategie apod.). Důležitější akcí je pro nás veletrh REKLAMA, který se koná každoročně na pražském Výstavišti.