Banka získala odvážným tahem publicitu v hodnotě 18 milionů dolarů
Než byl 22. května ve Fort Worth zahájen golfový turnaj Colonial, nikdo nedokázal odhadnout, jak daleko se dokáže probojovat Annika Sörenstamová. Rovněž nikdo netušil, jak špatně se budou muži golfisté cítit, předčí-li je vetřelkyně z dámských okruhů. Jedna věc ale byla jasná jako den: větší úspěch než hráčka, prolamující hranice mezi pohlavími, zaznamená hlavní sponzor turnaje Bank of America.
„Je to podobné terno, jako kdybyste koupili dům a zjistili, že na pozemku je naleziště ropy,“ prohlašuje Scott Becher, prezident společnosti Sports & Sponsorships sídlící v Miami. Greg Pahl, čelný člen představenstva firmy Joyce Julius & Associates z michiganského Ann Arboru, která sleduje trh a ceny sportovního sponzoringu, dodává: „V golfu je to jeden z nejlepších mediálních tahů, jaké jsem kdy viděl. Nevzpomínám si, že by nějaký sponzor turnaje na sebe upozornil víc.“
Jako mecenáš olympiády v Salt Lake City a basketbalového turnaje Pac-10 není Bank of America na poli sportovního marketingu nováčkem. Tím, že se stala hlavním sponzorem Colonialu, však zcela nevědomky zahrála hole-in-one.
Loni v květnu získala za 30 milionů dolarů na čtyři roky právo na turnaj spojený se vzpomínkou na jeho pětinásobného vítěze a golfový idol Bena Hogana, jenž ve Fort Worth žil. A pak se objevila Sörenstamová. Nebo spíš Whaleyová.
Zlatý důl by Bank of America možná nikdy nenašla, kdyby se connecticutská golfistka Suzy Whaleyová nekvalifikovala na červencové akci letošní série PGA Tour. V lednu Sorenstamová jako nejlepší hráčka ženské soutěže LPGA oznámila novinářům, že by přijala obdobné pozvání z mužského turnaje, pokud by se jí ho dostalo. Následovaly nabídky z nejméně půl tuctu turnajů, ale žádný z nich nevyhovoval ani stylu její hry, ani volným termínům. Nakonec agent hráčky Mark Steinberg z IMG kontaktoval Colonial a Bank of America.
Viceprezident banky pro sportovní marketing Dockery Clark nezaváhal a po nabídce skočil. „Naše společnost znamená vyšší standard,“ poznamenává Clark, jenž nepatří k těm, kteří by propásli vhodnou příležitost. „A o to se snaží i Annika, chce vědět, nakolik se může rovnat s nejlepšími hráči na nejlepším turnaji.“ Pokud soutěživost Sorenstamové vzbudí nový zájem o turnaj a banku, tím lépe.
Od chvíle, kdy se v únoru objevila zpráva o historickém startu Sörenstamové, se Colonial stal nejen sportovní událostí, ale také velkým cirkusem. Počet akreditovaných novinářů dosáhl pěti set proti loňským dvěma stům a týden před turnajem pořadatelé oznámili, že všech dvě stě tisíc lístků je pryč. Colonial byl poprvé ve své historii vyprodán.
Bank of America se jako hlavní sponzor vyhříval v zájmu médií, o něž si podporovatelé jednotlivých po pozornosti prahnoucích turnajů PGA Tour, jako John Deere Classic a 84 Lumber Classic, mohou jen nechávat zdát. John Bogusz, viceprezident pro prodej reklam v CBS Sports, odhaduje, že pokud Sorenstamová bude hrát ještě o víkendu 24. května, bude ji sledovat šest milionů televizních diváků – dvojnásobný počet, než jaký viděl loňský Colonial. Pahl z mediálně analytické společnosti Joyce Julius odhaduje cenu zmínek o Bank of America v televizi, na internetu a v tisku na částku mezi osmnácti a dvaceti miliony dolarů, což je téměř dvojnásobek průměru turnajů PGA Tour.
Stejně hodnotný je pro banku týden nepřetržitého setkávání jejích zaměstnanců, partnerů a klientů. Na každý den, který obnáší čtyři kola hry, Bank of America těmto lidem rozdala tisíc lístků a hostila padesát VIP v luxusní lóži u třinácté jamky. Den po turnaji si čtyřicet klientů včetně těch nejváženějších zahrálo turnaj Colonial tak, jak byl postaven pro profesionály.
Bank of America celý týden fandila Sörenstamové a přijímala gratulace k dosud nejskvělejšímu tahu roku ve sportovním marketingu. Vyšel ji levně, a přestože se Annika do finále nekvalifikovala, banka neodejde s prázdnou. Mohla by si přát něco lepšího?
Sledované greeny Společnost USA Networks se rozhodla rozšířit letošní přenosy z turnaje Colonial ve dnech 22. a 23. května z loňských čtyř na dvanáct hodin kvůli faktoru jménem Annika.
Televizní kanál CBS Sports prodloužil svůj sobotní (24. května) přenos z turnaje o hodinu. Vysílat hodlá od dvou do šesti odpoledne. Kdyby se Sörenstamová v pátek kvalifikovala, provázela by ji kamera po prodlouženou hodinu po hřišti. Jelikož však vypadla, dávala CBS speciální pořad o ní.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marcela Nejedlá, www.langpal.com