Antimonopolní úřad začne prošetřovat zadávání veřejných zakázek na stavby dálnic. Přijal stížnost na nezákonné zhruba třetinové předražování ceny ve srovnání s okolními zeměmi.
Autor: Luděk Vycpálek
Průměrná cena kilometru dálnice v Česku je podle některých informací přibližně 300 milionů korun, v rovinaté krajině o 100 milionů méně. V kopcovitém terénu, kde je nutné stavět tunely a mosty, se může cena za kilometr vyšplhat na více než miliardu. Podle bývalé Národní ekonomické rady vlády (NERV) je výstavba infrastruktury financované veřejným sektorem v ČR výrazně dražší, než v EU. Zatímco v Německu nebo Itálii je výstavba infrastruktury levnější než výstavba obytných domů, v Česku je o 62 procent dražší.
Důvodem podle NERV může být příliš úzká soutěž mezi stavebními firmami, korupce, měkké rozpočtové omezení státu nebo intenzivní ovlivňování ze strany dodavatelů, kteří preferují zbytečně nákladná řešení. Ředitelství silnic a dálnic, které zakázky zadává, šetření ÚOHS vítá. „Zakázky zadáváme zcela v souladu se zákonem a transparentně a je jen dobře, pokud to ÚOHS prověří,“ uvedla mluvčí Martina Vápeníková.