Menu Zavřít

Antimonopolní úřad zamítl stížnost SkyTollu na smlouvu s Kapschem

18. 11. 2016
Autor: Rasch Jan/Euro

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl stížnost slovenského výběrčího mýta, společnosti SkyToll, na tříleté prodloužení smlouvy s Kapschem na výběr mýtného po skončení letošního roku. Uvedl to dnes mluvčí úřadu Martin Švanda. Firma SkyToll poukazovala na to, že smlouvu zadalo ministerstvo bez výběrového řízení a požadovala zákaz jejího plnění. To ale úřad zamítl a uvedl, že na výběru mýta existuje veřejný zájem. SkyToll dnešní rozhodnutí nechtěl komentovat.

„Jsem rád, že ÚOHS tento veřejný zájem potvrdil,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). „Pokračujeme v přípravě technologicky neutrálního tendru na mýto, což nám umožnilo právě až podepsání dodatků ke smlouvě s Kapschem. Zároveň jsem se od počátku cítil odpovědný za to, abychom zajistili fungování mýtného systému a nedopustili, aby se z našich dálnic stala bezplatná tranzitní trasa pro evropské kamiony, se všemi negativními důsledky pro řidiče, životní prostředí i státní kasu,“ dodal ministr.

Veřejný zájem podle ÚOHS spočívá v udržitelném rozsahu provozu tranzitní dopravy a zároveň v zachování nepřetržitého výběru mýtného ve výši osmi až deseti miliard korun ročně. „Jak z evropské, tak národní úpravy dohledu nad zadáváním veřejných zakázek totiž vyplývá, že zákaz plnění smlouvy na veřejnou zakázku nelze uložit právě v případě prokázání existence shora uvedených důvodů hodných zvláštního zřetele,“ řekl k rozhodnutí Švanda.

ÚOHS už dříve řešil podobnou stížnost, kterou na smlouvu ministerstva s Kapschem podalo hnutí Starostové a nezávislí. Uzavření smlouvy za více než pět miliard korun bez výběrového řízení úřad v rozhodnutí označil za nezákonné a ministerstvo dopravy potrestal milionovou pokutou.

Předseda představenstva SkyTollu Mateje Okáli už dříve označil pokutu pro ministerstvo za nedostatečnou, a obrátil se proto na Evropskou komisi. Pokud by firma nyní nevyužila všechny dostupné prostředky, je přesvědčen, že ministerstvu dopravy by nic nebránilo v tom, aby ani po třech letech nevypsal na správu mýta veřejnou soutěž.

ebf - tip - debata

Vypsání výběrového řízení do poloviny příštího roku považuje za nejdůležitější úkol pro ministra Ťoka premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Prodloužením smlouvy s Kapschem získalo ministerstvo dopravy tři roky času, podle premiéra je ale nezbytné, aby tato doba byla využita a příští správce systému byl vybrán v otevřeném výběrovém řízení.

Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se tak vybralo téměř 70 miliard korun. Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku.

Čtěte dále:

Komentář: Jak je důležité držet Ťoka

Stát kvůli mýtné smlouvě přichází o vlastnická práva k softwaru, tvrdí SkyToll

Přečtěte si exkluzivní rozhovor s šéfem SkyTollu:

Matej Okáli: České mýto je drahé

Nikdy jsme neříkali, že ten systém chceme měnit. Jen, že provoz může být levnější, říká Matej Okáli ze SkyTollu.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).