Nakupování na internetu s sebou nese řadu výhod a to se týká i oblečení. Češi se pomalu osmělují a v loňském roce si přes webové stránky pořídilo něco na sebe 36 % nakupujících. Asociace pro elektronickou komerci připravila několik tipů, jak v e-shopech nakoupit efektivněji a levněji.
Foto: Profimedia
Jednou z předností internetu je nesporně možnost nemuset chodit do venkovní sloty a k vysněným šatům se pohodlně proklikat. Vyrovnává ji však starý známý fakt, že vybrané modely si nemůžete fyzicky vyzkoušet. Během nakupování oblečení přes internet se ale není čeho bát. Stačí, když se zákazníci dobře změří a podle velikostních tabulek oblečení si vyberou kousek, který jim dobře padne. „Pokud navíc vyhlédnutou značku oblečení již znáte i nosíte a víte, která velikost vám sedí, můžete objednávat najisto,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
Širší nabídka
Mezi další přednosti nakupování oblečení online patří rozmanitost, z níž můžete vybírat. „Jednotlivé značky na webu obvykle nabízejí i ty modely, které v kamenných obchodech uvidíte jen ojediněle. Výstřednější, zajímavější a mimořádnější kusy si koupí jenom menší část zákazníků, prodejcům tudíž připadá riskantní je do prodejny pořizovat. Pokud hledáte něco neobvyklého, je daleko větší pravděpodobnost, že vysněný kousek najdete spíše v e-shopu firmy, než v její kamenné pobočce,“ říká Jan Vetyška. Ve filiálce však můžete alespoň zhruba vyzkoušet, jaké velikosti vám padnou. Nebo můžete na webu objevit neznámého návrháře originální módy, který žije na druhé straně republiky a od každého oblečení šije jenom jediný kus. Pak vám nezbývá, než velikost spíše odhadnout podle rozměrové tabulky, jíž výrobci na web zpravidla přidávají, či o ni požádat. O kvalitě zboží se můžete přesvědčit také díky zákaznickým recenzím. Nikde jinde než v prostředí internetu se kupující nemůže tak důsledně podělit o své pozitivní i negativní dojmy z nákupu v tom kterém obchodě.
Schůzka naslepo
Vzhledem k tomu, že nakupujete oděv, který znáte pouze z fotografie, projděte si pečlivě uvedené složení materiálu a použijte funkci zoom, abyste prozkoumali strukturu látky a detaily. Jestliže si objednáte od dosud nevyzkoušené značky odhadem podle tabulky velikostí například šaty, oblečte si je pokud možno ihned po doručení, nebo ještě týž den. Pro nákupy na internetu totiž platí lhůta bezplatného vrácení zboží bez udání důvodu do čtrnácti dnů. Zákazník má díky tomu možnost si zboží prohlédnout, případně vyzkoušet ve formě, jako když nakupuje v kamenném obchodě. „Jsem rád, že zákazníci jsou v drtivé většině slušní a této možnosti nezneužívají. Internetové prodejny přece nejsou půjčovny zboží. Oboustranně férový přístup by měl být i v internetovém obchodování samozřejmostí,“ dodává Jan Vetyška.
Jak ušetřit
Oblečení na internetu bývá z mnoha důvodů většinou levnější než tytéž modely, které seženete v kamenném obchodě. „Souvisí to se snížením nákladů za nájem prodejny i personál, nebo s tím, že nakupujete přímo u výrobce či návrháře a nikoli u distributora, který na zboží přidá svou marži. Marže v buticích často dosahuje i 50 - 100 % ceny výrobku, sleva tedy může být citelná,“ líčí Jan Vetyška. Od určité ceny zboží navíc e-shopy často nabízejí doručení zdarma. Můžete se proto třeba domluvit s kamarádkami a z jednoho internetového obchodu objednat dohromady jeden velký balíček. Poštovné pak buď už platit vůbec nemusíte, nebo se částka rozloží mezi více osob. Poštovnému se můžete vyhnout také v případě, že je možné zboží vyzvednout na výdejně v místě vašeho bydliště.
Kdo si počká…
Mnohé e-shopy také občas vyhlašují akce, kdy je doručení zcela zdarma. Vyplatí se počkat i na další slevové akce (po Vánocích, sezonní výprodeje). Při e-nákupu zboží můžete někdy získat rovněž slevový kupon na další nákup, jehož kód stačí příště zadat do určeného pole. A když objednáváte oblečení, které prodává více různých e-shopů, není nic snadnějšího, než použít srovnávače cen, které vás donavigují na nejvýhodnější nabídku. Jestliže po vyhlédnutém kabátě stále toužíte, stačí vám pouze kliknout.