Menu Zavřít

Apple a spol. reagují na digitální daň. Náklady přenesou na vývojáře a zákazníky

20. 9. 2020
Autor: Profimedia.cz

Technologické firmy čelí zavádění digitální daně. Společnosti se dlouhodobě s jejím zavedení nesouhlasí, jednotlivé vlády totiž volí různorodé způsoby, jak z online platforem získat více peněz. To fungování globálních firem komplikuje, proto na novou daň reagují přenesením nákladů na třetí strany – na vývojáře, inzerenty a další.

Ještě na počátku letošního roku to vypadalo, že bude dosažena dohoda na půdě Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) mezi evropskými státy a vládou Donalda Trumpa. Avšak Američané se po čase z jednání stáhli a země jako Velká Británie, Itálie nebo Francie se rozhodly, že zdanění technologických korporací provedou každá po svém.

Evropským vládám vadí, že se společnosti založené na propojeném světě díky internetu vyhýbají placení daní v zemích, kde skutečně peníze utrží. Místo toho většinu svých příjmů daní v „daňových rájích“, kterými pro ně jsou Irsko nebo Lucembursko. Státy tak přichází o příjmy do státní pokladny.

To se však neslučuje s obřím vlivem online platforem. Internetový vyhledávač Google nebo sociální síť Facebook v době, kdy značná část inzerce probíhá v online prostoru, mají významný vliv i na samotnou společnost. I z toho důvodu je pro vlády problematické, že jejich provozovatelé předstírají, že v daných zemích v podstatě nikterak nefigurují.

A to má digitální daň změnit. Navzdory tomu, že společnosti jako Apple, Amazon nebo Google jsou představiteli stále nového typu korporací, jejich reakce na vyšší zdanění je stejná, jako u ostatních „konvenčních“ firem. Náklady přenesou na zákazníky a třetí strany.

Apple už oznámil, že kvůli zavedení digitální daně v některých státech zvedne poplatky vývojářům aplikací, nicméně ceny v App Storu by měly zůstat nezměněné. Pro úplnost je třeba dodat, že Apple ve stejném prohlášení oznámil i úpravy ceníku pro země, kde došlo ke zvýšení DPH. „Když se daně či směnný kurz změní, musíme občas aktualizovat ceny v App Storu,“ uvedl Apple ve svém prohlášení.

Stejnou cestou se uchýlil i Google, který by měl od první listopadu zvednout poplatky za provozování online reklamy v Británii, Ruskousku nebo Turecku, tedy právě v zemích, kde bude v nejbližší době digitální daň zavedena. Podobně reagoval i internetový obchod Amazon.

Americký web The Verge připomíná, že technologické společnosti se až tak nebrání samotnému zdanění, ale spíše faktu, že jednotlivé vlády postupují samostatně a pro firmy jsou tak podmínky po celém světě nepředvídatelné. „Jako mnozí ostatní i my podporujeme vlády v dosažení globální dohody na zdanění digitální ekonomiky na úrovni OECD,“ uvedl nedávno pro americký Business Insider mluvčí Amazonu.

V blízké době se tak rozhodne, jakým daním bude stále rostoucí digitální ekonomika čelit. Společný postup stále není vyloučený, ostatně například italská či britská vláda potvrdila, že jsou ochotny změnit zdanění, pokud v OECD dojde ke společné dohodě. Avšak americká strana návrhy ostatních států považuje za šikanózní, nepřijatelné a v reakci na ně vyhrožuje odvetnými kroky. Se stávající administrativou Donalda Trumpa tak nejspíše nelze očekávat, že by se situace posunula kupředu.

bitcoin školení listopad 24

Návrh na zavedení digitální daně v současné době leží i
v českém parlamentu, podle ministryně Aleny Schillerové by měla platit od
ledna příštího roku.

  • Našli jste v článku chybu?