Steve Jobs si bere zdravotní dovolenou v době, ...
Celý podtitul:
Steve Jobs si bere zdravotní dovolenou v době, kdy má Apple dobrou pozici, ale nikdo není schopen plnit jeho četné role
Když se Steve Jobs, CEO firmy Apple, vrátil v roce 2004 do práce po operaci rakoviny slinivky břišní, časopis BusinessWeek se ho v jednom rozhovoru zeptal na význam jeho role ve firmě. Nejprve zavtipkoval, že je „hlavním vrátným“, ale potom zvážněl. „Nakonec je potřeba, aby byla nějaká gravitační síla, která to všechno stmeluje,“ prohlásil. „Jinak člověk může mít úžasné kusy technologie, které poletují po světě, ale dohromady to nedává nic kloudného,“ dodal Jobs. Otázkou teď je, zda Apple svou gravitační sílu neztrácí. Třiapadesátiletý šéf firmy 14. ledna oznámil, že si do června vezme zdravotní dovolenou. „Můj zdravotní stav je vážnější, než jsem si doposud myslel,“ uvedl ve veřejném oznámení. Za několik minut po této zprávě ztratily akcie Applu deset procent.
UŽ CHYBĚL Existují obavy, že se Jobs možná nikdy nevrátí – a bez něho Apple nebude stejnou společností. V roce 1985 byl Jobs z firmy vyhozen. Když se roku 1996 vrátil, Apple byl na pokraji krachu. „Co je Apple, jenž nemá tu charismatickou osobnost?“ ptá se analytik James L. McQuivey z firmy Forrester Research. Jobs ve firmě hraje mnoho rolí. Je perfekcionistou, jenž tlačí svůj tým, aby vytvářel elegantní, kultovní výrobky. Je marketingovým guru, který využil hlavní proud technologické reklamy k orwellovskému inzerátu, jímž v roce 1984 představil počítač Mac, a zcela nedávno k inzerátům „I’m a Mac“. A je mistrem programových prohlášení, schopným dát nejnovějším výrobkům Applu unikátní publicitu. Jako výkonný ředitel uplatňuje dalekosáhlou kontrolu prostřednictvím porad managementu, jež svolává každé pondělí. S hrstkou vedoucích pracovníků přijímá významná i méně významná rozhodnutí, počínaje tím, zda vstoupit na nový trh, a konče tím, jaký barevný mramor použít v nové maloobchodní prodejně Applu. Jeho největší hodnotou pro Apple je možná vliv, který má na zaměstnance i na lidi zvenčí. Pouze Jobs je schopen přesvědčit společnost s 32 tisíci zaměstnanci, že se může pustit do nového oboru podnikání – například do hudby nebo mobilních telefonů – a přepsat pravidla soutěže. Zatímco rivalové z oboru mobilních telefonů vyrábějí desítky modelů koncipovaných tak, aby vyhovovaly potřebám různých spotřebitelů, on přišel s jediným iPhonem – a získal značnou část tohoto byznysu. Rovněž přesvědčil AT&T a další bezdrátové operátory, aby se vzdali kontroly nad tím, jaký software lze instalovat do iPhonu, což Applu umožnilo distribuovat pro tento přístroj nové aplikace (viz strana 62). V oblasti osobních počítačů Jobs zatvrzele odmítal snižovat ceny podle zbytku odvětví. Tím, že se Apple místo toho zaměřil na kvalitu, zvýšil marže a zároveň tržní podíl. Jobs říká, že jeho přístup vychází z dlouhého působení v oblasti osobních počítačů. „Podívejte, měl jsem velké štěstí, že jsem vyrůstal zároveň s tímto odvětvím,“ prohlásil v minulém rozhovoru. „V těch počátečních dobách jsem dělal všechno – zametal podlahy, kupoval čipy, na co si vzpomenete. Sestavoval jsem počítače vlastníma rukama.“ Jobs přenechává své každodenní povinnosti Timu Cookovi, velmi uznávanému provoznímu řediteli Applu. A investoři mohou být klidní, že si vrchní ředitel bere dovolenou v době, kdy se zdá, že Apple má na příštích několik let dobrou pozici. Společnost však nemůže žít ze svých existujících výrobků na věky. „To člověka vede k zamyšlení, zda Apple budoucnosti není podnikem, který není schopen dělat velmi výrazné pokroky,“ uzavírá McQuivey z firmy Forrester.
/popisek v levém horním rohu foto na s. 31/
Říjen 2008: Jobs je perfekcionista, co se týče výrobků, marketingový guru a mistrovský showman
/text v červeném obdélníku na s. 31 dole/
Jobs zatvrzele odmítal snižovat ceny. Tím, že se zaměřil na kvalitu, zvýšil marže a zároveň tržní podíl
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl