TECHNOLOGIE Dosud oficiálně nepotvrzené zvěsti o tom, že největší firma světa Apple se chce pustit do výroby automobilů, začínají nabývat na důvěryhodnosti. V červnu loňského roku firma začala agresivně nabírat odborníky z firem, jež se zabývají vývojem baterií do elektromobilů. Jen z firmy A123 Systems, která se specializuje na výrobu lithium-iontových baterií, odlákal Apple v posledních sedmi měsících nejméně jedenáct špičkových odborníků.
A123 proto minulý týden podala na Apple a pět svých dezertérů žalobu, napsala agentura Reuters. Agentuře Bloomberg potvrdil zdroj blízký vedení Applu, že firma chce s výrobou technologicky revolučního stroje začít už v roce 2020; běžné automobilce přitom trvá vývoj nového modelu pět až sedm let.
Zájem Applu o elektromobily není náhodný. Letos se v časopisu New Yorker vyznal viceprezident sir Jonathan Ive z „posedlosti automobilovým designem“. Stejnou vášeň má i jeho kolega, renomovaný designér Marc Newson, jenž firmu posílil loni v září. Podle deníku Wall Street Journal dává služebně nejstarší viceprezident Applu Steve Zadesky (jenž do firmy přišel od Forda) dohromady tisícičlenný tým, jenž zkoumá „robotiku a materiály“ využitelné při výrobě automobilů.
Šéf firemních financí Luca Maestri zase strávil desítky let u General Motors.
Výrobci automobilů jsou skeptičtí. „Měli by si dát bacha,“ řekl někdejší boss GM Dan Akerson agentuře Bloomberg. „Nemají ani ponětí, do čeho by šli.“ Naopak uznávaný znalec Applu Ben Thompson napsal, že „když si představíte, že Apple není počítačová firma se zálibou v designu, nýbrž designová firma se zálibou v počítačích, vypadá elektromobil najednou méně neuvěřitelně“. Firma sama dosud na dané téma důsledně mlčí.